کد خبر: ۶۴۷۶۳۰
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵

قیمت مسکن در سال ۹۹ چند درصد رشد خواهد کرد؟

رئیس گروه اقتصاد مسکن دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، سناریوی محتمل بازار مسکن سال ۹۹ را تشریح کرد.
قیمت مسکن در سال ۹۹ چند درصد رشد خواهد کرد؟
آفتاب‌‌نیوز :

نرگس رزبان اظهار کرد: در رابطه با وضعیت بازار مسکن در سال ۹۹ باید چند پارامتر مهم درونی و بیرونی مؤثر بر بازار را مورد توجه قرار داد و هر نوع پیش بینی در خصوص وضعیت پیش روی بازار ملک را بر اساس آن اعلام کرد.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی ارائه هر گونه پیش بینی در خصوص وضعیت پیش روی بازار مسکن امر چندان آسانی نیست و ممکن است به دلیل وجود برخی نااطمینانی ها شرایطی کاملاً متفاوت با وضعیت فعلی در ماه‌های آینده بر بازارها از جمله بازار مسکن حاکم شود گفت: تحلیل‌ها و پیش بینی‌ها در خصوص وضعیت پیش روی بازار مسکن با فرض ثبات شرایط و پارامترهای درونی و بیرونی بازار مسکن ارائه می‌شود و ممکن است در صورت وقوع وقایع غیرمترقبه، شرایط دیگری بر بازار حاکم شود.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس مؤلفه‌های درونی و بیرونی اثرگذار بر بازار مسکن با فرض ثبات شرایط کنونی، رشد قیمت مسکن در سال ۹۹ نباید از حد تورم عمومی فراتر رود؛ پیش بینی می‌شود رشد قیمت مسکن در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۷ حداکثر معادل ۳۰ درصد رقم بخورد و بنابراین انتظار جهش قیمتی برای بازار مسکن سال ۹۹ تقریباً امری بعید به نظر می‌رسد.

رزبان توضیح داد: یکی از مهمترین عوامل درونی بازار مسکن که باعث محدود شدن رشد قیمت مسکن در سال جاری حداکثر به میزان تورم و حتی کمتر از آن می‌شود وضعیت مالی و توان خرید سمت تقاضای مسکن است. با توجه به اینکه هم اکنون سمت تقاضای مصرفی مسکن و به خصوص خانه اولی‌ها با توان مالی تضعیف شده در بازار مواجه اند انتظار می‌رود در سال جاری هم مانند سال گذشته این افراد در خرید مسکن چندان موفق نباشند. در واقع تضعیف قدرت خرید سمت تقاضای مصرفی به دلیل رشد قابل توجه قیمت مسکن طی دو سال گذشته در سال ۹۹ نیز بر حجم تقاضای مسکن اثرگذار خواهد بود. این موضوع حتی می‌تواند سایر تقاضاهای موجود در بازار مسکن به خصوص تقاضای سفته بازی را تحت تأثیر قرار بدهد و از میزان آن نیز بکاهد.

وی تأکید کرد: از سوی دیگر نیاز به واحدهای مسکونی کوچک متراژ و ارزان قیمت برای پاسخ به تقاضای آن دسته از گروه‌های مصرفی که همچنان قادر به تأمین هزینه خرید واحدهای مسکونی حداقلی هستند افزایش خواهد یافت و از این رو بهتر است سرمایه گذاران ساختمانی در سال ۹۹ توان فنی و مالی خود را در این زمینه به کار بگیرند. چرا که تقاضا برای خرید واحدهای مسکونی کوچک متراژ و ارزان قیمت همچنان رو به افزایش است.

رزبان همچنین از تحولات نرخ ارز، افزایش نقدینگی، کاستی‌های تولید، تحریم، شیوع بیماری کرونا و … به عنوان دیگر عوامل تأثیرگذار بر روند تغییرات بازار مسکن ۹۹ نام برد و افزود: در چنین شرایطی انتظار می‌رود میزان افزایش قیمت مسکن در سال ۹۹ کمتر از تورم عمومی باشد. این در حالی است که در سال گذشته میانگین قیمت مسکن در شهر تهران بیش از ۵۰ درصد رشد کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
0
5
اين حرف خيلى تكرارى و نادرسته ، پارسال هم همشون ميگفتن مسكن كمتر از تورم عمومى بالا ميره كه ديديد خيلى بيشتر بالا رفت.
مصطفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
0
4
30 درصد جهش قیمت نیست؟حتما پرش قیمته..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
1
1
امسال و سال بعد رشد قیمت وحشتناکی را خواهیم داشت زیرا بر اثر کرونا کلیه پروژه های ساختمانی تعطیل و تا 18 ماه دیگر هم اکثر انها تمام نمیشود و همچنین سازنده ها دیگر ریسک ساخت و بلوکه شدن دارایی تا دو سال دیگر را با این وضعیت آشوب جهان قبول نمیکنند. پس مسکنهای جدید تا دو سال آینده همین مسکنهای فعلی در حال ساخت است. همچنین به علت کسری بودجه شدید دولت در نیمه دوم قیمت سیمان جهانی میشود یعنی سه برابر حال که خود باعث گرانی شدید ساختمانهای کنونی میشوذ و بعد از این هم ساختمان جدید دیگری نخواهیم داشت که بخواهیم سر گرانی یا ارزانی آن بحث کنیم. همین که هست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
0
3
اگر دولت بجای اینکارها خانه میساخت به شرط تملیک میداد مردم جای اجاره قسط خونه میدادن همه خونه دار میشدن البته پول پیششون در همان طرح میزاشتن
بی خانمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
0
0
تا وقتی .....در بازار مسکن یا مستقیم یا غیرمستقیم حضور حرص گونه داشته باشند از فئودالیسم خانه/ مسکن ( بخوانیمش سرپناه) رهایی نخواهیم یافت.
موضوع بعدی آنکه، مگه پارامتر/مولفه تعیین کننده است؟ پس شاخص چیست؟ با این گزارش یا متن تون روش تحقیق رو نابودکردید.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین