کد خبر: ۶۴۷۶۷۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۸

ماجرای نامه جنجالی وزیر بهداشت به بیمارستان‌ها درباره بیماران کرونا چیست؟

 رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: در ایران موارد قطعی شناسایی شده کرونا را اعلام می‌کنیم و علم غیب نداریم که موارد شناسایی نشده را بگوییم و این به معنی این نیست که موارد غیرقطعی یا شناسایی نشده نداریم.
آفتاب‌‌نیوز :

کیانوش جهانپور روز دوشنبه در نشست خبری ویدیو کنفرانس که از وزارت بهداشت برگزار شد درباره صحبت‌های مطرح شده در مورد آمارهای ابتلای قطعی کرونا در کشور افزود: موارد منفی کاذب و شناسایی نشده وجود دارد، اما در آمارهای وزارت بهداشت چنین آماری نداریم. برخی فکر می‌کنند چیز جدیدی کشف کرده‌اند و می‌گویند آمارهای واقعی از آمار وزارت بهداشت بالاتر است. آماری که ما اعلام می‌کنیم موارد شناسایی شده است، اما مواردی که شناسایی نکردیم که قابل اعلام نیست. فقط چیزی که مستند داریم و قطعی است را اعلام می‌کنیم و جز این هم اعداد دیگری را با فشار هیچ شخصی اعلام نخواهیم کرد و دوستان هم بیش از حد اصرار نکنند.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت ادامه داد: ما مسئولیتی در این زمینه نداریم که اگر کسی گفته آمار را قبول ندارد، در زمینه آن صحبت کنیم. برخی افراد کارشناس شمارش رای هستند تا شمارش علت مرگ و میر. ما در مورد یکی از دوستان گفتیم که کارشناس تولد است، وی بیان کرد کرد که آمار پاس کرده است. دوستان باید در حوزه‌ای اظهار نظر کنند که تخصص دارند. هیچ کدام از این افراد در زمینه علت فوت تخصص ندارند. این افراد در زمینه سابقه شمارش رای تخصص دارند، اما علت فوت خیر، بنابراین پاسخی در مورد این اظهار نظرها ندارم. اگر کسی کارشناس پزشکی قانونی است و می‌تواند تفکیک کند که مرگ و میرها به چه علت است، ما هم در کلاس درس آنها شرکت می‌کنیم.

ماجرای نامه جنجالی وزیر بهداشت به بیمارستان‌ها درباره بیماران کرونا چیست؟

وی بیان کرد: در خارج از کشور هم برخی افراد در کشورهایی هستند که ۹ تا ۱۰ درصد موارد شناسایی شده فوت کرده‌اند و بعد می‌گویند در ایران آمار مرگ و میر مشکوک است. در حالی‌که اول باید از دولت همان کشور سوال کنند که چطور ممکن است ۹ تا ۱۰ درصد شناسایی شده‌ها در آن کشورها فوت کنند؟ در آلمان بیش از ایران تعداد شناسایی شده وجود دارد.

تکمیل پرونده بیماران کووید ۱۹ بر اساس دستور وزیر بهداشت

رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره نامه اخیر وزیر بهداشت به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی مبنی بر تکمیل پرونده مبتلایان به کرونا گفت: قبل از این‌که وزیر بهداشت این ابلاغیه را داشته باشد، معاون درمان وزارت بهداشت هم این موضوع را برای رفع مشکل ترخیص جسدهای متوفیان صادر کرده بود. اعلام شده بود که شرح حال، علامت و سی تی اسکن می‌تواند برای پزشک موضوع را مشخص کند و از درج کلمه مشکوک برای متوفیان خودداری شود. بخشی از آمار متوفیان این است که تست مثبت ندارند، اما در آمار ما به عنوان مبتلا به کووید ۱۹ درج شده است. زیرا بر اساس شرح حال و علائم و سی تی اسکن این تشخیص توسط پزشک گذاشته شده است. این موضوع باعث شد که اجساد تعیین تکلیف شوند و تعداد آمار مبتلایان فوت شده که در گواهی فوت کلمه کرونا درج شده، بیش از آمار تست قطعی متوفیان است.

وی ادامه داد: وزیر بهداشت برای افراد بستری و تکمیل پرونده‌ها بخشنامه مجددی انجام داد و اعلام شد که تست‌های PCR حتما در پرونده‌ها درج شود. زیرا این شائبه مطرح شده بود که برای رایگان نشدن درمان بیماران کووید ۱۹ ممکن است کد دیگری برای بیمار ثبت شده باشد، اما الان همه مراکز موظف هستند که تست PCR چه منفی و چه مثبت را در پرونده بیمار درج کنند. در شرایط طغیان و بحران ممکن است در سرعت تشخیص و درمان اشکالاتی وجود داشته باشد. پرونده همه بیماران باید تکمیل شده و نواقص آن برطرف شود، زیرا در آینده مطالعات علمی در زمینه این بیماران انجام خواهد شد و باید پرونده‌های بیماران کووید ۱۹ تکمیل باشد. امروز که بار مراجعه به بیمارستان‌ها کاهش یافته است، باید این هشدار به بیمارستان‌ها داده شود که قبل از گذشت زمان، نواقص احتمالی برطرف شود.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت افزود: اگر باز هم کمیته اپیدمیولوژیک به نتیجه برسند که نواقص دیگری وجود دارد، حتما اعلام خواهد شد که نواقص برطرف شود. ده‌ها هزار نفر مشکوک به کرونا در کشور بستری شده‌اند و این اطلاعات برای مطالعات اپیدمیولوژیک بسیار مهم است.

نقش بهورزان در مقابله با کرونا

جهانپور درباره نام گذاری روز اول هفته سلامت گفت: نقش و جایگاه بهورز و خانه‌های سلامت در بسیج ملی مقابله با کرونا به خصوص در مرحله غربالگری مشخص است. بار اصلی در بسیج ملی مقابله با کرونا در زمینه غربالگری و پایش بر دوش سیستم بهداشتی کشور بوده و امروز به عنوان روز اول هفته سلامت نیز با عنوان «بهورزان، مراقبان سلامت و خانواده بهداشت کشور در مقابله با کرونا» نام گذاری شده است.

ترافیک و شلوغی شهرها

وی در پاسخ به سوالی درباره افزایش ترددها و ترافیک‌ها بیان کرد: در مورد مسافران هیچ پاسخی نداریم و اگر کسی مسافرت غیرضروری می‌کند خودش باید پاسخگو باشد. ترافیک در کلانشهرها با توجه به لغو طرح ترافیک و خودروهای تک سرنشین اتفاق افتاده است. البته ترجیح می‌دهیم افراد ترددها را با خودروی شخصی داشته باشند تا فاصله گذاری اجتماعی هم رعایت شود. ترددهای بین شهری و استانی با توجه به لغو ممنوعیت ترددها افزایش پیدا می‌کند. موارد ضروری در بازگشایی‌ها اتفاق می‌افتد و ترجیح ما این است که افراد به سمت استفاده از خودروی شخصی بروند.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت ادامه داد: همه دنیا به سمت بازگشایی رفته و امروز تقریبا استثنایی در این زمینه وجود ندارد. قطعا هیچ کشوری نمی‌تواند قرنطینه اجباری ایجاد کرده و آن را ادامه بدهد. این اتفاق از ایالات متحده تا سایر کشورها انجام شده است. موضوع مهم این است که بلافاصله بعد از بازگشایی فکر کنیم وضعیت عادی و سفید شده است. زیرا وضعیت به هیچ عنوان سفید نیست و رعایت بهداشت فردی و عمومی در این روزهای بازگشایی مجدد به مراتب باید بیشتر از قبل انجام شود. رفت و آمدهای ضروری اجتناب ناپذیر است. مشاغل آموزشی و مدارس و دانشگاه‌ها هنوز تعطیل است و این یعنی ۲۰ میلیون نفر می‌توانند هنوز در منزل بمانند. ۱۴ میلیون دانش آموز و ۴ میلیون دانشجو نباید در خیابان‌ها تردد غیرضروری داشته باشند. همچنان یک سوم کارکنان اداره‌ها یا باید در مرخصی باشند یا به صورت دورکاری فعالیت کنند. بنابراین در بازگشایی تدریجی و فاصله گذاری هوشمند، دقت و جدیت مردم در بهداشت فردی باید بیشتر باشد و اگر رعایت نکنیم، نتیجه آن را در آمار خواهیم دید.

آمار تهران کاهش یافته است

رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت درباره آمار مبتلایان تهران اظهار کرد: چند بیمارستان در تهران از خدمات رسانی کرونا خارج شده‌اند. قطعا تعداد مراجعه کنندگان و مبتلایان نسبت به هفته‌های گذشته در تهران کاهش یافته و امیدواریم این روند حفظ شود.

میزان پایین فوت در ایران نسبت به کشورهای اروپایی

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره میزان پایین فوت در ایران نسبت به کشورهای اروپایی گفت: اگر آمار فوت را به نسبت کل بشناسیم، این عدد در ایران پایین‌تر است، اما همزمان باید تعداد بهبود یافتگان هم در نظر گرفته شود. تعداد بهبود یافتگان افزایش یافته و تعداد موارد فعال در کشورهای اروپایی بیشتر است. شناسایی و اقدام زود هنگام در ایران منجر به این شد که موارد بهبود یافته افزایش پیدا کند. همه افراد بهبود یافته نیز مشخصات موجودی دارند. ابعاد فاجعه در اروپا و آمریکا بزرگ است. اگر گفته می‌شد بخشی از مبتلایان در ایران شناسایی نشده، این سهم شناخته نشده در اروپا به مراتب بیشتر است، حتی اگر تعداد تست بیشتری انجام داده باشند. به همین دلیل سهم و درصد مرگ و میر در این کشورها بیشتر نشان داده می‌شود.

وی افزود: کشورهایی که واکسن «ب ث ژ» زده‌اند نیز احتمال داده می‌شود که رابطه‌ای بین شدت و عواقب ویروس کرونا با زدن این واکسن وجود دارد. البته این احتمال است و هنوز قطعی نیست.

رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: پروتکل‌های درمانی ما و آزادی نسبی پزشک در ایران در زمینه تجویز دارو و در دسترس بودن دارو در زمینه کرونا مطرح است. هیچ داروی سرپایی نداریم که برای بیمار تجویز شود و بیمار نتواند دارو را تهیه کند. پروتکل‌های توصیه شده توسط پزشکان بر اساس برخی مطالعات، تاثیر نسبی داشته و در نتیجه اقدامات زودهنگام شاید موجب عاقبت خوب برای بیماران مبتلا به کووید ۱۹ شده است.

جهانپور ادامه داد: تقریبا اطمینان داریم برخی از بیماران ما که امروز ترخیص می‌شوند، اگر در اروپا و آمریکا بودند، شاید در جمع فوت شدگان قرار می‌گرفتند. تجویز و تشخیص پزشکان ما در بسیاری از مراکز، بیماران را نجات داده است. اگر قرار بود بر اساس پروتکل‌های اروپایی رفتار کنیم، درصدی از بیماران ممکن بود در فهرست فوت شدگان قرار بگیرند، اما در ایران بهبود یافته و مرخص شده‌اند.

نظام شبکه بهداشت را دست کم نگیریم

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت بیان کرد: نباید نظام شبکه و خانه بهداشت و مراقب سلامت و سامانه ۴۰۳۰ را دست کم بگیریم. این موارد در مدیریت کووید ۱۹ و کاهش هراس و اضطراب و کاهش مراجعه به بیمارستان‌ها و شناسایی زودهنگام بیماران موثر بود و هر کشوری این نظام شبکه بهداشت را ندارد.

آمار تفکیکی گروه‌های سنی

وی در پاسخ به سوالی درباره آمار تفکیکی گروه‌های سنی گفت: این آمار در اسفند ماه اعلام شد و الان هم آمار آن وجود دارد و در مقاطع مختلف زمانی می‌توان این میانگین را تهیه کرد. بر اساس آخرین گزارش‌های اپیدمیولوژیک، سن ابتلا به صورت میانگین ۵۹ سال و سن فوت هم ۶۹ سال بوده است. کمیته اپیدمیولوژیک به صورت هفتگی این اطلاعات را هم منتشر می‌کند.

ماجرای واردات کیت‌های تشخیصی کرونا از کره جنوبی

جهانپور درباره ماجرای واردات کیت‌های تشخیصی کرونا از کره جنوبی بیان کرد: این ماجرا در رسانه‌های معاند مطرح شده است. برخی شبه رسانه‌ها به سرویس‌های امنیتی وابسته هستند و برای ما شناخته شده‌اند. این گزارش ضد و نقیض و عجیب و غریب با کلماتی مثل سپاه و بسیج و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) منتشر شده و در حاشیه آن ماجرای کیت تشخیصی کرونا را هم مطرح و عبور کرده‌اند. به محض این‌که این گزارش را برای من فرستادند، مطمئن شدم محموله خریداری شده کیت که توسط شرکتی در زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان امام خریداری شده به مقصد نمی‌رسد. اتفاق این بود که قرار بود این کیت وارد ایران نشود و سوییفت به بهانه قوانین تحریمی لغو شد و قبل از آن، پیوست رسانه‌ای برای آن ایجاد کرده‌اند. این شرکت یکی از زیرمجموعه‌های ستاد اجرایی فرمان امام بود و سوال ما این است که اگر این کیت یا تجهیزات پزشکی تحریم نیست، چرا این سوییفت لغو شد و اگر تحریم هست که این همه ادعا مبنی بر این‌که دارو و تجهیزات تحریم نیست را توضیح بدهند.

وی افزود: از طرفی ادعا شد که این شرکت کره‌ای مخابراتی است و ربطی به دارو و تجهیزات پزشکی ندارد. نمایندگی انحصاری این شرکت منتشر شد که از فوریه ۲۰۲۰ برای دو سال به صورت انحصاری نمایندگی توزیع این کیت‌ها را در آسیا و خاورمیانه بر عهده دارند. مجموعه ستاد فرمان اجرایی امام (ره) از روز نخست شیوع کرونا در کشور در کنار وزارت بهداشت قرار گرفت. سامانه ۴۰۳۰ و افزایش تولید ماسک هم مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) است. نفری که از سازمان غذا و دارو نام برده می‌شود دو سال است که مسئولیتی در سازمان غذا و دارو ندارد. از طرفی این شرکت خصوصی نیست و منافعی ندارد.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت گفت: اگر کیت تشخیصی تهیه می‌شود برای روستاها و نقاط دور افتاده و توسعه تست‌های کروناست که در کنار کیت‌های تولید داخل بتوانیم به صورت وسیع‌تر تست کرونا را انجام بدهیم. باید مشخص کنند که جایگاه آنها در کنار مردم ایران است یا در مقابل مردم. هیچ نقطه سومی هم وجود ندارد. دارو و تجهیزات پزشکی به هیچ بهانه سیاسی نباید در دنیا تحریم شود، اما این کار با واسطه یا بی واسطه توسط ایالات متحده آمریکا انجام شده است و هیچ پوشش رسانه‌ای هم برای آن نتوانستند ایجاد کنند. حتی افرادی که ارتباطی به جمهوری اسلامی ایران هم ندارند به صورت مکرر اعلام کرده‌اند که در این مورد ایران راست می‌گوید.

خوردن ادرار شتر

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره ویدیوی منتشر شده در زمینه خوردن ادرار شتر برای درمان کرونا بیان کرد: این‌که هر فردی برود ادرار شتر را مصرف کند که وزارت بهداشت ناظر بر حریم خصوصی افراد نیست. در این زمینه نه کارویژه‌ای داریم و نه اطلاعاتی. شتری هم که در آن کلیپ وجود دارد، عربی نیست و نژادی از کشورهای سردسیر است. احتمالا خواص آن با هم متفاوت است! روزی در هند گفته می‌شود که از ادرار گاو استفاده شود و ممکن است روزی کسی در جایی از دنیا رفتار دیگری داشته باشد. این افراد ممکن است مشکلات شخصیتی و اجتماعی داشته باشند.

رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت اظهار کرد: علم طب، تجربی است و تک تک گزاره‌های آن قابل اصلاح و ویرایش است. گزاره‌های طبی در طول تاریخ تجربه شده و اگر سودمند نباشد کنار می‌رود. ولی وقتی گزاره‌ها توسط برخی افراد به منابع مقدس منسوب می‌شود، دیگر قابل تست نیست و بر مبنای مغالطه اتفاق می‌افتد. باز هم از این رشته کارها ادامه پیدا می‌کند و شاید این موارد برای انبساط خاطر افراد باشد و بیش از آن قابل ارزش نیست.

گواهی فوت کرونا توسط پزشک صادر می‌شود

جهانپور گفت: اگر بیمار بر اساس کرونا فوت کرده باشد، باید فرم پنومونی کرونایی روی پرونده او باشد. ابلاغ قاسم جان بابایی معاونت درمان وزارت بهداشت در این زمینه، دستورالعمل طبیعی است. وقتی گواهی فوت صادر می‌شود، علت زمینه‌ای و ثانویه و نهایی در برگه ثبت می‌شود. علت ثانویه در گواهی فوت می‌تواند کرونا باشد و این گواهی توسط پزشک صادر می‌شود. چه کسی می‌تواند به پزشک اجبار کند که در گواهی فوت چیزی خلاف آن بنویسد؟ من پزشک که ۴ صفحه گواهی فوت را پر می‌کنم و در هر صفحه دو مهر می‌زنم و علت مرگ را می‌نویسم و جواز فوت و دفن را صادر می‌کنم، ۸ بار مهر و امضا کرده‌ام. هیچ وزیر بهداشت و معاون وزیری نمی‌تواند به پزشک بگوید علت فوت در گواهی فوت را چیز دیگری به جز کرونا بنویسد. هر پزشکی که می‌دانست بیمار به علت ابتلا به کرونا فوت کرده و ننوشته، مقصر است. وقتی گواهی صادر می‌شود، آنچه اتفاق افتاده و قطعی است را باید گواهی کرده باشد و اگر چیزی جز آن نوشته، گواهی فوت خلاف صادر شده است.

بازگشت دانشجویان ایرانی از سایر کشورها

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره بازگشت دانشجویان ایرانی از سایر کشورها و انجام پروازها گفت: هر گروهی از دانشجویان ایرانی که وزارت بهداشت در زمینه بازگشت آنها اطلاع داشته، پروتکل‌ها را برای آنها اجرایی کردیم. برخی از همین افراد که مشتاق بودند به کشور برگردند، در آن کشورها به سفارت ایران تعهد دادند و در ایران تمکین نکردند و می‌خواستند از قرنطینه خارج شوند.

راه حل‌های عجیب کارشناسان صداوسیما برای کرونا

وی در پاسخ به سوالی در مورد ارائه راه حل‌های عجیب توسط کارشناسان دعوت شده در برخی برنامه‌های صدا و سیما اظهار کرد: اسامی کارشناسان در موضوع‌های مختلف به شورای سیاست گذاری صداوسیما اعلام می‌شود، اما از طرفی تعداد شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی آن قدر زیاد است که قادر به تامین کارشناس برای حضور در همه برنامه‌ها نیستیم. ۲۰۰ شبکه به زبان‌ها و قالب‌های مختلف وجود دارد که تامین کارشناس برای همه مقدور نیست. شاید یک برنامه سازی می‌خواهد عقب نماند و می‌گوید اگر بوی نارنج را استشمام کنید، دیگر کرونا نمی‌گیرید.

جهانپور افزود: ما نمی‌توانیم همه این اظهار نظرها را رصد کنیم و در این زمینه خبرنگاران به ما کمک می‌کنند. ۹۵ درصد جامعه طبیعی هستند، اما به هر حال ۵ درصد انحراف معیار داریم. بخشی ممکن است جرم بوده و اگر مداخله در درمان باشد حتما پیگیری خواهیم کرد.

ایران مدل خودش را در مقابله با کرونا دارد

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی در مورد استفاده از تجربه‌های چین برای مقابله با کرونا اظهار کرد: چین تجربه‌هایی در این زمینه داشته و انتقال تجربه‌های چینی‌ها در هفته‌های اولیه سودمند بود. البته این به معنی کپی پیست کردن صد در صد نیست. به هر حال ما محققانی در کشور داریم که تدبیرهایی را در نظر می‌گیرند و ما مدل خودمان را داریم. تا امروز هم مدل ایران برای مقابله با کرونا قابل دفاع است. تاکنون ۸ هفته از آغاز این بیماری در کشور می‌گذرد و روند افزایشی و ثبات نسبی و کاهش داشتیم.

وی ادامه داد: همزمانی این بیماری در ایران با سایر کشورها موجب شد که راحت‌تر بتوانیم از توفیق نسبی صحبت کنیم. اگر این همزمانی وجود نداشت نمی‌توانستیم این حرف را بزنیم. البته همه کارها مطلوب و صد در صدی نیست، اما نمره قابل قبولی دارد. اگر به دو ماه گذشته برگردیم، توفیق نسبی در ایران داشتیم. با مجموع هزینه کرد و خساراتی که در ابعاد مختلف دیدیم، توفیق نسبی داشتیم و کمتر کشوری با ابعاد این بحران در ایران مواجه شده و با این حجم از خسارت مرحله را طی کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
0
3
بی تعصب میگویم وبدون غرض واقعیت این است حتی شما واقعی ودقیق هم اماررااعلام نماییدمردم باورنمی کنندچون دیوار اعتماد را تخریب کرده اید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
0
3
آلمان زير ساختهاي قوي دارد. تعداد مبتلايان زياد ولي مرگ و مير كم.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین