کد خبر: ۶۴۷۷۸۸
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۷
تازه‌ترین مطالعات نشان داد

چرا مردان شدیدتر از زنان به کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند؟

محققان می‌گویند روند زدوده شدن کندتر کروناویروس ممکن است بیانگر این باشد که چرا مردان بیشتر و بدتر از زنان به کروناویروس جدید مبتلا می شوند.
چرا مردان شدیدتر از زنان به کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند؟
آفتاب‌‌نیوز :

 محققان سامانه سلامت مونت فیوره(Montefiore) و کالج پزشکی "آلبرت اینشتین" ممکن است یک راز را پیرامون بیماری مرموز و همه گیر کروناویروس جدید حل کرده باشند؛ اینکه چرا مردان آلوده به این ویروس به طور کلی علائم شدیدتری را نشان می‌دهند و بیشتر از زنان بر اثر بیماری کووید-۱۹ جان خود را از دست می‌دهند؟

به گزارش مدیکال اکسپرس، دانشمندان با همکاری بیمارستان بیماری‌های عفونی "کاستوربا"در بمبئی هند، برای اولین بار نشان دادند که مردان کروناویروس را آهسته‌تر از زنان از بدن خود می‌زدایند و یک توضیح احتمالی نیز پیدا کردند؛ اینکه بدن مردان یک مخزن بالقوه برای ذخیره کروناویروس دارد.

مطالعه آنها امروز در وب سایت MedRxiv منتشر شده است تا این تحقیقات قبل از انجام فرآیند معمول بررسی، به سرعت در دسترس جامعه علمی قرار گیرد. این وب سایت به طور گسترده‌ای برای به اشتراک گذاری سریع اطلاعات در طول شیوع بیماری همه گیر کووید-۱۹ استفاده شده است.

"آدیتی شستری" استادیار پزشکی در کالج اینشتین، انکولوژیست بالینی در مرکز مراقبت از سرطان مونت فیوره و سرپرست این مطالعه می‌گوید: مطالعات روی کووید-۱۹ در سراسر جهان به طور مداوم شیوع و شدت بیشتری از این بیماری در مردان را نشان داده است. مطالعه مشترک ما نشان داد که مردان در پاک کردن عفونت کروناویروس از بدن خود با مشکلات بیشتری مواجه هستند که می‌تواند دلیل علائم شدیدتر در مردان و بیشتر قربانی گرفتن از آنان را توضیح دهد.

تجزیه و تحلیل ویروس زدایی شامل ۶۸ نفر(۴۸ مرد و ۲۰ زن) با علائم کووید-۱۹ بود که در بیمارستان کاستوربا در بمبئی مورد معاینه قرار گرفتند.

پس از انجام آزمایشات اولیه نمونه‌گیری از بینی که نشان دهنده عفونت فعال بود، این افراد چندین بار به طور سریالی مورد آزمایش قرار گرفتند تا آزمایش آنها منفی شود.

این کار نشان دهنده زمان لازم برای پاکسازی کروناویروس بود و مشخص شد که زنان این ویروس را به طور قابل توجهی زودتر از مردان از بدن خود پاک می‌کنند. یعنی زنان به طور متوسط در چهار روز و در مقابل، مردان به شش روز زمان برای پاکسازی این ویروس از بدن خود احتیاج داشتند.

در مرحله بعد، سه خانواده هندی شناسایی شدند که در آنها، آزمایش زنان و مردان مثبت بود. مجدداً، زنان مبتلا در هر سه خانواده، کروناویروس را زودتر از اعضای مرد این خانواده ها از بدن خود راندند.

چرا مردان در از بین بردن عفونت خود مشکل دارند؟

اما چرا مردان در از بین بردن عفونت خود مشکل دارند؟ محققان با جستجو برای یک توضیح مولکولی، بر چگونگی وقوع عفونت کروناویروس تمرکز کردند. کروناویروس جدید برای آلوده کردن سلول‌ها، ابتدا باید روی پروتئین‌های موسوم به گیرنده‌های ACE۲ بچسبد که مانند آنتن‌های ریز از سطح سلول‌ها بیرون زده‌اند. سلول‌هایی که مقدار فراوانی از ACE۲ را در سطح خود نشان می‌دهند، از نظر تئوری حساس‌ترین سلول‌ها به عفونت هستند.

محققان با سه پایگاه داده مستقل، اطلاعات در مورد بیان ACE۲ در بافت‌های مختلف را بررسی کردند و دریافتند که بیضه به همراه ریه‌ها و کلیه‌ها در بین نواحی بدن دارای بالاترین بیان ACE۲ هستند. در مقابل، ACE۲ را نمی‌توان در بافت تخمدان‌ها دید.

دکتر "شستری" تأکید می‌کند که توانایی کروناویروس جدید در عفونت و تکثیر در بافت بیضه باید تأیید شود، اما می‌گوید این باعث تعجب او نمی‌شود. یک مطالعه جدید در چین، میزان و نسبت هورمون‌های جنسی را در بیماران مرد مبتلا به کووید-۱۹ و مردان سالم در همان سن مقایسه کرده است. نتایج نشان داد که بیماران مبتلا به کووید-۱۹ دارای اختلال عملکرد بیضه هستند و شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد بیضه‌ها هنگام ابتلا به کووید-۱۹ به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

"شستری" اظهار داشت که چنین عارضه‌ای می‌تواند پیامدهای مهم پزشکی و بهداشت عمومی داشته باشد و شایسته است که توسط آزمایشات بالینی مورد بررسی قرار گیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین