کد خبر: ۶۴۷۹۶۵
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۶

چرا کنسرت آنلاین ۱۲۸ میلیون دلاری در کشور ما اتفاق نمی‌افتد؟

برگزاری کنسرت‌های آنلاین و رایگان در کشور ما در این روزهای سخت کار خوب و قابل تحسینی است، اما یک کنسرت گروهی آنلاین با هنرمندانی از سراسر جهان توانسته ۱۲۸ میلیون دلار درآمد برای مبارزه با کرونا داشته باشد.
آفتاب‌‌نیوز :

فعلا حرف اول را در دنیا او می‌زند. تمام دنیا را مطیع خود کرده و هنوز تصمیمی برای رفتن ندارد. ویروس کرونا بعد از گذشت چندین ماه همچنان یکه‌تازی می‌کند. اتفاقی غیرقابل پیش‌بینی که همه دنیا را به اتحادی ناخواسته دعوت کرده است. مردم در اکثر کشورهای دنیا در منازلشان قرنطینه هستند و قدر اینترنت و فضای مجازی را این روزها بیشتر می‌دانند.

اما هنرمندان، ورزشکاران، افراد مشهور و سلبریتی‌ها نقش بسزایی در کمک و فرهنگ‌سازی صحیح برای تسهیل‌ شرایط حال حاضر چه از لحاظ مالی چه معنوی دارند. در همین روزها اجرای آنلاین چندین خواننده با یکدیگر منجر به درآمد ۱۲۸ میلیون دلاری شد. اتفاقی که در کنسرت «یک جهان: با هم در خانه» افتاد و قرار است همه درآمد آن را صرف تلاش‌هایی برای مبارزه با ویروس کرونا کنند. در این کنسرت گروهی که چند روز پیش برگزار شد، خواننده‌های مشهوری چون رولینگ استونز، پل مک‌کارتنی، لیدی گاگا و ... اجرا داشته‌اند.

چرا کنسرت آنلاین ۱۲۸ میلیون دلاری در کشور ما اتفاق نمی‌افتد؟

سوالی که وجود دارد و تنها هم مختص به شرایط حال حاضر نیست، این است که چرا همکاری گروهی و اتحاد برای انجام چنین کارهایی در میان هنرمندان کشور ما بسیار اندک و انگشت‌شمار است. هنرمندانی که دلسوزانه همیشه به فکر مردم بوده‌اند، اما چنین کارهای جمعی و بزرگ را از آنها کمتر شاهد هستیم.

کنسرت گروه «وزیری» به سرپرستی کیوان ساکت و خوانندگی وحید تاج، شنبه شب در تالار وحدت به صورت آنلاین برگزار شد. به همین بهانه با این دو هنرمند گفت‌وگو کردیم و از چرایی نبود چنین همکاری‌هایی پرسیدیم.

اگر کسی قدم بگذارد و متولی شود چرا که نه؟

وحید تاج، خواننده موسیقی سنتی درباره عدم همکاری و اتحاد بین خوانندگان و آهنگسازان گفت: با توجه به شرایط خاص و ویژه‌ای که در کشور ما وجود دارد و نگاهی که به موسیقی بوده و هست، فکر می‌کنم چنین کنسرت‌هایی هم که انجام شده اتفاق بسیار خوبی است. تا همین جا باید آن را به فال نیک گرفت. چون بی‌سابقه بوده و تا به حال به این اندازه کنسرت مجازی، آنلاین و رایگان برای مردمی که در خانه‌هایشان نشسته‌اند، اجرا نشده بود. البته شاید در همه جای دنیا بی‌سابقه بوده است. اما اتفاق عجیبی هم نیست. یعنی اگر شرایطی پیش بیاید و کسی قدم بگذارد و متولی این کار شود تکرار این کارها رخ می‌دهد و چرا که نه؟ یا همین الان کسی بگوید که با همکاری 10 خواننده در خانه‌هایشان این کار را انجام دهیم، به شخصه این پیشنهاد را می‌پذیرم. نویدی به شما بدهم که خود من با ارکستر ملی، قطعه‌ای را به همین شیوه یعنی از منزلم در حال ضبط هستم و احتمالا تا چند روز آینده منتشر می‌شود. چون سازها زده شده و فقط من مانده‌ام و چند ساز دیگر که زده شود.

وی در ادامه با تاکید بر این نکته که اگر یک متولی پیدا شود، اتفاقات بسیار خوبی می‌افتد، افزود: همین کنسرت‌های آنلاین اگر بنیاد رودکی، موسسه هنرهای معاصر یا دیگر عزیزان مربوط به تالار وحدت و عزیزانی که دست‌اندراند، پیش قدم نمی‌شدند، انجام نمی‌شد. چون من به عنوان هنرمند، نه یک تالار در اختیار دارم و نه چندین دوربین، فیلمبردار یا تدوینگر دارم. اگر بخواهم این کار را به تنهایی انجام دهم بسیار هزینه دارد و عملا امکان‌پذیر نیست. بازگشایی تالار وحدت که یکی از بزرگترین و نامی‌ترین تالارهای کشور است کار شخص من یا هنرمند دیگری نیست. چون باید 10 دوربین بیاورید و با کارگردانی در لحظه، تدوین شود و به دید مردم برسد. واقعا کار دشواری است و کار مجموعه‌ای بزرگ را می‌طلبد.

دلیل اصلی نداشتن زیر ساخت مناسب اینترنتی است

از کیوان ساکت که نوازنده تار و آهنگساز است هم، درباره چرایی عدم همکاری بین هنرمندان مطرح و کارهای اندک گروهی پرسیدیم که در جواب گفت: نداشتن زیر ساخت مناسب اینترنتی و قطع و وصل شدن زیاد نت یکی از دلایل آن است. قرار بود با یک نوازنده خارجی در این شرایط همکاری داشته باشم، اما هر کاری کردیم به دلیل این مشکلات به سرانجام نرسید. یا اینکه در ابتدا قرار بود با آقای وحید تاج، زمانی که ایشان در دزفول بودند، چنین کاری انجام دهیم که دوباره به دلیل کمبودهای زیرساخت اینترنتی با تاخیر در برقراری ارتباط مواجه می‌شدیم و عملا نشد که این کار را انجام دهیم.

برگزاری کنسرتی بدون چشم‌داشت

این آهنگساز با تجمید از کنسرت‌های آنلاین تصریح کرد: البته کنسرت‌های آنلاین به این شکل برای مردم و کشور ما پدیده جدیدی است. خیلی‌ها ممکن است هنوز دسترسی به اینستاگرام نداشته یا شرایط و امکاناتش را نداشته باشند. ما این کنسرت را بدون هیچگونه توقع و چشم‌داشت مادی به مردم تقدیم کردیم. کنسرتی که برای آن واقعا زحمت بسیار کشیده شده بود. با اینکه کنسرت زنده بود و هیچ ساز الکترونیکی در آن به کار گرفته نشده بود، خیلی خوب اجرا شد. در صورتی که در کنسرت‌های پاپ، با اینکه همه سازها و صداها دیجیتال و طراحی شده است، باز هم فالش، اشکال و ایراد وجود دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین