کد خبر: ۶۴۷۹۷۸
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۸

ترامپ حلقه تحریم‌های ونزوئلا را تنگ‌تر می‌کند

دولت ترامپ به شرکت بزرگ نفتی شورون که در کار حفاری و صادرات نفت در ونزوئلا فعالیت دارد، دستور داد تا اول دسامبر کار خود را متوقف کند؛ اقدامی که در راستای تشدید فشارهای دولت آمریکا بر دولت نیکولاس مادورو صورت گرفته است.
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، شورون آخرین شرکت بزرگ نفتی آمریکا است که با ونزوئلا همکاری تجاری دارد. این شرکت طی تقریبا یک قرن گذشته روی حوزه‌های نفتی این کشور آمریکای جنوبی و ماشین‌آلات مربوطه حدود ۲.۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده است.

این دستور تازه‌ترین اقدام کاخ سفید علیه دولت نیکولاس مادورو در ونزوئلا است تا وی را وادار به خاتمه حکومتش در این کشور و پایان دادن به ۲۰ سال حکومت سوسیالیستی کند.

ترامپ حلقه تحریم‌های ونزوئلا را تنگ‌تر می‌کند

ونزوئلا دارای بزرگ‌ترین ذخایر نفتی جهان است اما به دلیل رویارویی با بحران‌های شدید اقتصادی و سیاسی ۴.۵ میلیون تن از مردم طی سال‌های گذشته مجبور به فرار از کشور شده‌اند.

بسیاری از زیرساخت‌ها و خدمات ضروری در این کشور نظیر آب، برق، گاز و بیمارستان‌ها با مشکلات جدی روبه‌رو هستند.

دولت ترامپ با اعمال یک سری تحریم‌های اقتصادی و مالی بر دولت مادورو و متحدانش کمپین فشار حداکثری را طی هفته‌های اخیر به اجرا گذاشته است. دادستان‌های فدرال آمریکا مادورو را به عنوان «قاچاقچی مواد مخدر» محکوم کرده‌اند و ۱۵ میلیون دلار برای سرش جایزه تعیین کرده‌اند. کشتی‌های جنگی و هواپیماهایی برای رهگیری محموله‌های قاچاق مواد مخدر اعزام شده‌اند.

مقام های آمریکایی همچنین از طرح‌هایی برای ایجاد دولت انتقالی تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری قبل از پایان دوران ریاست‌جمهوری مادورو سخن گفته‌اند . مادورو درخواست‌های آمریکاو دیگر کشورها برای کناره‌گیری را رد کرده و آمریکا را به توطئه علیه انقلاب سوسیالیستی ونزوئلا و سرقت نفت کشورش متهم کرده است.

این تنش‌ها در حساس‌ترین زمان برای تولیدکنندگان نفت و پایین آمدن‌بی سابقه قیمت نفت در جهان رخ داده است.

شورون اعلام کرد، هرگونه خلاء حضورش در ونزوئلا توسط شرکت‌های روسی و چینی پر خواهد شد و منافع استراتژیک دیرین آمریکا در این کشور را به خطر خواهد انداخت.

سخنگوی شورون می‌گوید، این شرکت از قانون تابعیت می‌کند و امنیت دارایی‌ها و کارمندانش و خانواده‌های آنها را در نظر دارد.

تولید روزانه شورون در سال ۲۰۱۹، ۳۵ هزار بشکه نفت خام معادل تقریبا شش درصد از کل تولیدات ونزوئلا بوده است. اخیرا این کشور به دلیل بحران در بازار جهانی نفت تولید خود را کاهش داده است.

با این حال اکنون به شورون گفته شده به حضورش در ونزوئلا تا اول دسامبر ادامه دهد. به گفته مقام‌های وزارت دارایی و خزانه‌داری آمریکا، شرکت‌های هالیبرتون، شلومبرگ بیکر هاجز و ویدرفورد اینترنشال نیز باید کار در ونزوئلا را متوقف کنند.

آغاز کار شورون در ونزوئلا در حوزه‌های نفتی این کشور به ۱۹۶۰ برمی گردد. این شرکت پس از آن که اکسون موبیل و کوکوفیلیپس ونزوئلا را ترک کردند، در این کشور ماند.

آمریکا و حدود ۶۰ کشور جهان از خوان گوایدو، رهبر اپوزیسیون در ونزوئلا حمایت کرده و او را رئیس‌جمهوری قانونی دانسته‌اند؛ کشورهایی که انتخابات ۲۰۰۸ را «نامعتبر» می‌دانند.

پس از آن که گوایدو از طرح‌هایش برای برکناری مادورو سخن گفت، کاخ سفید شرکت نفتی دولت ونزوئلا را با هدف قطع درآمدهای نفتی دولت کاراکاس تحریم کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین