کد خبر: ۶۴۸۴۶۵
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۷

لاوروف: درحال توافق برسر زمان نشست ویدئویی پنج عضو دائمی شورای امنیت هستیم

وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: تاریخ و بیانیه نهایی نشست اعضای دائم شورای امنیت در قالب ویدئو کنفرانس در مرحله دریافت توافق طرفین است.
آفتاب‌‌نیوز :

سرگئی لاوروف روز شنبه در برنامه سیاسی «بازی بزرگ» در شبکه اول تلویزیون روسیه گفت: در زمان حاضر علاوه بر این ابتکار (برگزاری کنفرانس ویدئویی سران پنج عضو شورای امنیت) امکان تماس ویدئویی سران این پنج کشور برای گفت وگو درباره کرونا بررسی می‌شود تا آنها بتوانند دیدگاه خود را در مورد این مساله اعلام کنند.

وی افزود: امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه این پیشنهاد را ارایه داد و ما و بقیه اعضای دائمی شورای امنیت هم با آن موافقت کردیم.

لاوروف: درحال توافق برسر زمان نشست ویدئویی پنج عضو دائمی شورای امنیت هستیم

وزیر خارجه روسیه گفت: اما این جدا از ابتکار پیشنهادی رئیس جمهوری روسیه است که مربوط به یک مساله خاص همچون کرونا نمی‌شد بلکه گفت‌وگوهای رو در رو در مورد بنای روابط خود در جهان معاصر به نفع همه کشورها بر اساس قوانین بین‌المللی را دربر می‌گیرد.

لاوروف خاطرنشان کرد که نشست پنج عضو دائمی شورای امنیت که به بررسی طیف وسیعی از مسائل مربوط به ثبات و امنیت جهانی مربوط خواهد شد، ممکن است امسال برگزار شود.

دمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه به تازگی اعلام کرد: سران کشورهای روسیه، آمریکا، چین، انگلستان و فرانسه در تدارک برگزاری نشست اعضای دائم شورای امنیت در قالب ویدئو کنفرانس هستند.

وی افزود: این نشست قرار است به دلیل شیوع ویروس کرونا به شکل ویدیو کنفرانس برگزار شود و هم‌اکنون دیپلمات‌های پنج کشور بر روی توافق سند مشترک کار می‌کنند اما هنوز تاریخ برگزاری این جلسه قطعی نشده است.

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه برنامه تلویزیونی گفت که نشست وزیران خارجه گروه چهار نورماندی در قالب کنفرانس ویدئویی هفته آینده برگزار خواهد شد.

وی افزود: ما واقعا برنامه‌ریزی کرده ایم که هفته آینده کنفرانس ویدئویی وزیران خارجه گروه نورماندی را برگزار کنیم. پارسال که سران چهار کشور نورماندی در پاریس گردهم آمدند توافق شد که مشاوران سیاست خارجی و وزیران خارجه گروه نورماندی، روند اجرای توافق‌های به دست آمده در پاریس درباره مساله اوکراین را زیر نظر بگیرند.

گروه چهار نورماندی از کشورهای روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان برای حل مناقشه در شرق اوکراین تشکیل شده است.

لاوروف گفت: ما اطمینان داریم که ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین برای برقراری صلح در دونباس تلاش می‌کند اما نیروهایی در داخل اوکراین این اجازه را به او نمی‌دهند.

لاوروف در ادامه سخنان تلویزیونی خود خاطرنشان کرد که روسیه و امریکا پیش از آغاز انتخابات ریاست جمهوری این کشور نیاز به ایجاد ساز وکاری دارند که امکان رفع نگرانی‌ها ازجمله در مورد اتهام مربوط به مداخله در روند انتخاباتی را فراهم کند.

وی افزود: اخیرا با مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در راستای تماس‌های بین روسای جمهوری روسیه و آمریکا درخصوص مسائل مهمی همچون کرونا و وضع بازار جهانی نفت تماس تلفنی داشتم.

لاوروف افزود: به صراحت گفتم که پیش‌بینی می‌کنم که موج جدید اتهامات به روسیه در مورد مداخله در انتخابات آمریکا وارد خواهد شد و به همین خاطر باید ساز و کاری را برای حل مسائل در این عرصه ایجاد کنیم.

وزیر خارجه روسیه این را نیز گفت که سازمان بهداشت جهانی از وظایف خود در مساله کرونا بخوبی برآمده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین