کد خبر: ۶۴۸۵۲۶
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۶

مبتلایان به سایر بیماری‌های خطرناک از ترس کرونا به بیمارستان مراجعه نمی‌کنند

مسئولان سه دانشگاه علوم پزشکی در تهران، تلاش می کنند هر چه زودتر شرایط بیمارستان های تحت مدیریت خود را برای ارائه خدمات درمانی به بیماران غیر کرونایی فراهم کنند.
مبتلایان به سایر بیماری‌های خطرناک از ترس کرونا به بیمارستان مراجعه نمی‌کنند
آفتاب‌‌نیوز :

به دنبال بروز بحران کرونا در کشور و بسیج بیمارستان‌ها برای ارائه خدمات به بیماران مبتلا به کووید ۱۹ که از آغازین روزهای اسفند ۹۸ شروع شده بود، ارائه خدمات درمانی به سایر بیماران تا حدود زیادی تعطیل شد و فقط موارد اورژانسی بود که ادامه داشت. حالا، با گذشت دو ماه از شیوع بیماری کرونا، وضعیت تا حدودی از شرایط بحرانی فاصله گرفته و از همین رو، مسئولان وزارت بهداشت تلاش می‌کنند هر چه زودتر ارائه خدمات درمانی به بیماران غیر کرونایی در بیمارستان‌ها از سر گرفته شود. این در حالی است که این دسته از بیماران، هنوز از کووید ۱۹ می‌ترسند و جرأت نمی‌کنند برای دریافت خدمات درمانی مورد نیاز خودشان، به بیمارستان بروند.

عباسعلی کریمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، با عنوان این مطلب که در حال حاضر از ۴ هزار تخت بیمارستانی تحت پوشش این دانشگاه، ۱۰ درصد آن درگیر بیماری کرونا است، تاکید کرد: بیماران دیگر به دلیل نگرانی از کرونا، در خانه و پشت درهای بیمارستان‌ها هستند و روند درمان خود را پیگیری نمی‌کنند.

وی افزود: این دسته از بیماران اگر درمان نشوند آسیب می‌بینند. از همین رو، بیمارستان‌ها باید خود را آماده پذیرش بیماران غیر کرونایی کنند. زیرا، بعضی بیماران نیاز به درمان فوری دارند که اگر درمان نشوند آسیب می‌بینند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: کرونا نباید مانع کار پزشکان و پرستاران شود. بیمارستان امام خمینی سال‌ها است در کنار فعالیت‌های خود، بیماران مبتلا به ایدز را نیز پذیرش می‌کند و برای این کار نیز تمهیدات لازم را در نظر گرفته است تا بیماران دیگر با خیال راحت بتوانند مراجعه کنند. پیش از این بیماری‌هایی مانند سرخک، کزاز و…، شایع بود که بعضی ریشه کن شده و بعضی دوباره در حال بروز است. اکنون به این بیماری‌ها کرونا نیز اضافه شده، در نتیجه بیمارستان‌ها باید در کنار همه مأموریت‌های خود، بخش جداگانه‌ای را به کرونا اختصاص دهند که مجزا از سایر بخش‌های بیمارستان باشد و بیماران دیگر نیز بتوانند روند درمانی خود را پیگیری کنند.

کریمی از کادر درمانی بیمارستان‌ها خواست که پوشش کووید ۱۹ را از تن بیرون آورده تا مردم بدون نگرانی به بیمارستان مراجعه کنند.

در همین حال، خسرو صادق نیت رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) تهران، به عنوان بزرگ‌ترین بیمارستان که بیشترین مراجعات را از سراسر کشور دارد، با اشاره به آغاز سیر کاهشی بیماران کرونا، گفت: با روند کاهش بیماری و بیماران کووید ۱۹ بخش‌های زیادی را توانسته ایم به حالت عادی برگردانیم.

وی با بیان اینکه در محیط بیمارستان به لحاظ کاهش بیماری کرونا و رعایت بهداشت محیط حداکثر ایمنی فراهم شده است، افزود: در حال حاضر اکثر بیمارستان‌ها می‌توانند بیماران کرونا را از همان بدو ورود مدیریت کنند و سایر خدمات درمانی را نیز به بیماران غیر کرونایی ارائه دهند.

به گفته صادق نیت، در حال حاضر تعداد فوتی ناشی از کرونا در بیمارستان امام خمینی به کمتر از ۲ تا ۳ نفر در روز رسیده است.

رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، تاکید کرد: الان یکی از نگرانی‌های جدی ما، وضعیت سلامت مردم به علت بیماری‌های خطرناک غیر کرونایی است که طیف وسیعی از بیماران و بیماری‌ها را در بر می‌گیرد و مبتلایان از ترس کرونا برای درمان مراجعه نمی‌کنند. مورد داشته ایم که بیمار تومور داشته و باید برای ادامه درمان به بیمارستان مراجعه می کرده اما به دلیل ترس از کرونا، در خانه مانده و بعداً متوجه شدیم که فوت شده است.

در همین حال، ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، نیز بر ضرورت عادی شدن خدمات بیمارستان‌ها تاکید کرد و گفت: نباید شرایط به گونه‌ای پیش برود که بیماران غیر کرونایی از آمدن به بیمارستان وحشت کنند. لازم است که سایر خدمات نیز به روال عادی باز گردد. پ

قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت، نیز از رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور خواسته است که شرایط بیمارستان‌ها برای ارائه خدمات به بیماران غیر کرونایی را فراهم کنند. این در حالی است که موضوع کاهش درآمدهای بیمارستانی، بعد از بحران کرونا، یکی از دغدغه‌های مسئولان بیمارستان‌ها بوده است.

در همین حال، رؤسای سایر بیمارستان‌های دانشگاهی و دولتی در تهران نیز، بر آماده بودن فضای بیمارستان‌ها برای ارائه خدمات به بیماران غیر کرونایی خبر داده اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین