کد خبر: ۶۴۸۸۰۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۴

چگونه در زمان روزه‌داری کمتر"تشنه" شویم؟

رییس انجمن تغذیه استان کرمانشاه اظهار کرد: افراد می‌توانند به راحتی با رعایت برخی نکات تغذیه‌ای در طول مدت روزه‌داری کمتر تشنه شوند.
چگونه در زمان روزه‌داری کمتر
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر هادی عبدالله زاد با اشاره به تشنگی افراد در مدت روزه‌داری، گفت: این تشنگی در روزهای گرم سال که مدت روزه داری طولانی‌تر است، تشدید می شود و در این شرایط افراد می توانند به راحتی با رعایت برخی نکات تغذیه ای از تشنگی خود در طول مدت روز بکاهند.

وی افزود: این توصیه های تغذیه ای به دو دسته بخور و نخورها تقسیم بندی می شود، یعنی افراد باید جهت کاهش تشنگی در طول مدت روزه داری مصرف برخی خوراکی ها را قطع یا کم کرده و در مقابل مصرف برخی خوراکی ها را افزایش دهند.

عبدالله زاد در تشریح انواع مواد غذایی و خوراکی هایی که باید مصرف آنها در طول مدت افطار تا سحر کاهش داده شود، گفت: مصرف غذاهایی که پروتئین حیوانی دارند مانند انواع گوشت و نیز غذاهایی که به شکل سرخ شده تهیه شده باید در ماه رمضان و به ویژه در وعده سحر کاهش داده شود.

وی افزود: همچنین مصرف غذاهای پرادویه و پرنمک نیز باید به حداقل برسد، چرا که مصرف این غذاها حاصلی جز تشدید تشنگی افراد ندارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه مصرف چای در وعده سحر را هم یکی از عوامل تشنگی روزه داران عنوان کرد و افزود: ترکیبات موجود در چای مدر(ادرار آور) است و این امر موجب کم آبی و افزایش تشنگی بدن می شود، بنابراین توصیه می شود افراد مصرف این نوشیدنی را به ویژه در وعده سحر کنار گذاشته و یا به حداقل برسانند.

وی افزود: افراد در صورت تمایل بسیار به نوشیدن چای بهتر از چای کم رنگ و به مقدار کم استفاده کنند.

عبدالله زاد مصرف سبزیجاتی مانند سیر و پیاز را هم در وعده سحر مناسب ندانست و افزود: این سبزیجات موجب تشدید تشنگی افراد می شود.

این متخصص تغذیه استفاده از خوراکی های شیرین برای وعده سحر را هم مناسب نداست و افزود: این خوراکی ها علاوه بر تشدید تشنگی، گرسنگی روزه داران را نیز در طول روز تشدید می کند.

عبدالله زاد در ادامه با تاکید بر مصرف برخی مواد خوراکی جهت کاهش تشنگی، گفت: از جمله این خوراکی ها انواع میوه و سبزیجات است و افراد باید حداقل پنج تا شش واحد میوه یا سبزیجات در طول مدت افطار تا سحر مصرف کنند.

وی افزود: این خوراکی‌ها آب را در خود نگه داشته و به تدریج در بدن آزاد می کند و همین امر می تواند به کاهش تشنگی افراد در طول مدت روز کمک کند.

رییس انجمن تغذیه استان کرمانشاه تصریح کرد: توصیه می‌شود افراد حتما جهت کاهش تشنگی و تامین آب بدن، در فاصله افطار تا سحر حتما شش تا هشت لیوان مایعات مصرف کنند.

وی افزود: با اینکه ترجیح بر مصرف آب است، اما مایعات تنها مصرف آب نیست و مصرف دوغ، انواع سوپ، شیر و... را نیز شامل می‌شود و آب موجود در این نوشیدنی ها و مواد غذایی می تواند نیاز بدن را تامین کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
0
0
اینهمه مطلب نوشتی.. من در طول روز آب میخورم دیگه تشنه نمیشم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین