کد خبر: ۶۴۸۸۷۵
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۴

سایه انتخابات چهارم بر سر اراضی اشغالی

در میان موانع و اختلافاتی که پیش روی توافق‌نامه ائتلافی میان نخست وزیر رژیم صهیونیستی و رئیس ائتلاف آبی - سفید وجود دارد، زمزمه‌هایی از برگزاری چهارمین انتخابات پارلمانی در اراضی اشغالی به گوش می‌رسد.
آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه الشرق الاوسط نوشت، کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) شاهد اتفاقات مختلفی است که نشان می‌دهد توافق‌نامه ائتلافی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم و بنی گانتس، رئیس ائتلاف آبی – سفید امضا کردند با موانع و اختلافات زیادی روبروست و همین موانع وضع قوانین لازم برای اجرای این توافق‌نامه را به تأخیر می‌اندازد. از طرفی خطر پایان مهلت مقرر برای تشکیل دولت بدون تصویب قوانین حتمی است و به همین دلیل نمایندگان پارلمان از امکان پیش رفتن اراضی اشغالی به سمت انتخابات چهارم سخن می‌گویند.

یائیر لاپید، رئیس حزب اپوزیسیون «آینده» و وزیر دارایی سابق رژیم صهیونیستی در اقدامی انتقام‌جویانه از گانتس اعلام کرد، نمایندگان حزبش آماده دادن رأی علیه توافق تبادل پست نخست وزیری میان نتانیاهو و گانتس هستند و در واقع نمی‌خواهند گانتس این پست را برعهده بگیرد.

سایه انتخابات چهارم بر سر اراضی اشغالی

لاپبد این اظهارات را در جلسه روز دوشنبه کمیسیون پارلمانی مکلف به تصویب قوانین مورد نظر برای تصویب توافق تشکیل دولت مشترک مطرح کرد.

کمیسیون مذکور بحث و بررسی‌های خود را از روز یکشنبه آغاز کرد و روز دوشنبه نیز به این بررسی‌ها ادامه داد با این حال به دلیل اختلافات در جلسه در طرح قوانین برای رأی‌گیری در هیئت عمومی ناکام ماند و تنها تصمیم گرفت این طرح را را در دستور کار قرار دهد. اما اعضای کنست پارلمان را ترک کردند و این بررسی‌ها به هفته بعد موکول شد. همچنین در این جلسه اکثریت نمایندگان حزب لیکود حضور نداشتند و همین مسأله موجب شد گانتس آنها را به تلاش برای تخریب توافق متهم کند.

موانع و اختلافات جدیدی پیش روی دولت جدید ائتلافی در اراضی اشغالی وجود دارد و در میان اختلافات موضوع اعمال حاکمیت رژیم صهیونیستی بر شهرک‌های کرانه باختری و دو منطقه غور اردن و شمال بحرالمیت قرار دارد زیرا نمایندگان لیکود از اظهارات گانتس عصبانی هستند که گفته بود، گمان نمی‌کند موضوع الحاق این مناطق اجرایی شود زیرا دولت آمریکا به آن توجهی ندارد. نتانیاهو هم خودش به این اظهارات گانتس پاسخ داده و گفت، باور دارد که ظرف چند ماه آینده دولت موضوع الحاق در کرانه باختری را اجرایی می‌کند.

همچنین پیش از این لاپید دولت ائتلافی را "زنجیره‌ای از اشتباهات فاحش و نوزادی ناقص الخلقه" عنوان کرده بود که باید هرچه سریع‌تر از آن خلاص شد. وی گفت: نتانیاهو از پست نخست وزیری نه پس از یک سال و نه شش ماه و نه پس از سه سال چشم‌پوشی نمی‌کند. فقط حبس مانع نخست وزیر ماندنش می‌شود و نتانیاهو همه تلاشش را می‌کند که دادگاه را از محاکمه واقعی خود منصرف کند. بنابراین باید او را در انتخابات منزوی کرد. اگر نتانیاهو از ما بخواهد که به او کمک کنیم تا توافق با گانتس ادامه نیابد و انتخابات جدیدی برگزار شود، اکثریت مطلوب را برای او فراهم خواهیم کرد.

اما این اظهارات لاپید برخی از نمایندگان و همپیمانانش را عصبانی کرد. آویگدور لیبرمن، رئیس حزب "اسرائیل خانه ما" شریک لاپید در مخالفت با تشکیل دولت ائتلافی در واکنش به این اظهارات لاپید گفت، ترجیح می‌دهد این اظهارات وی را شوخی فرض کند. نمی‌تواند تصور کند که لاپید چنین کمکی به نتانیاهو می‌کند.

به دنبال انتخاب بنی‌گانتس به عنوان رئیس جدید پارلمان رژیم صهیونیستی، موشه یعالون و یائیر لاپید دو تن از رهبران حزب آبی- سفید از حزب متبوعشان جدا شدند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین