کد خبر: ۶۴۹۰۲۷
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۶

پروفسور اسرائیلی: پایان کار نتانیاهو نزدیک شده است

یک نویسنده اسرائیلی با اشاره به علنی شدن ماهیت واقعی نتانیاهو برای اسرائیلی‌ها و ناامیدی از وی نوشت: گرچه پیروزی بنیامین نتانیاهو در دور فعلی محتمل است اما این پایان کار نیست و پایان "بی بی" نزدیک است.
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از عربی ۲۱، پروفسور یورام یووال، جامعه شناس اسرائیلی در مقاله‌ای در روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت: نیمی از اسرائیلی‌ها امیدوار بودند که بنیامین نتانیاهو را خارج از صحنه سیاسی ببینند؛ حقیقتی که تغییر نخواهد کرد. وی نوشت: هرچند با "فاجعه‌ای" واقعی به خاطر سیطره نتانیاهو بر نهادهای دولتی مواجه هستیم، حقیقتی که دردناک و ناراحت کننده است، اما افسردگی و ناامیدی نباید چیره شود، بلکه باید تلاش‌هایی برای خارج کردن او از پست نخست وزیری صورت بگیرد.

وی عنوان داشت: با وجود تکرار انتخابات، اما نیمی از اسرائیلی‌ها بر این باور هستند که باید نخست وزیری که اقدام به فساد کرده و افسارگسیخته است، تغییر کند، او دارای پرونده‌های کیفری است و با تبلیغات و استفاده برنامه‌یزی شده از شبکه‌های رسانه‌ای تبدیل به "قهرمان جهان" شده است و خود و پافشاری‌اش بر قدرت را ثابت کرده است.

پروفسور اسرائیلی: پایان کار نتانیاهو نزدیک شده است

یووال که در ارتش اسرائیل هم فعالیت می‌کرده و در سال ۱۹۸۲ وارد جنگ نخست لبنان شد و مسئولیت‌های نظامی در طول این جنگ برعهده داشت، تصریح کرد: نتانیاهو بر اساس سه رویکرد عمل می‌کند، نخست ترساندن مردم و ایجاد این دیدگاه که او تنها شخص قادر به نجات آنهاست، او این هشدارها را می‌دهد که اگر او برای حمایت از آنها حضور نداشته نباشد، زندگی آنها بسیار بد می‌شود.

دوم افزایش انزجار و بهره‌جویی از رقابت میان گروه‌ها و در نهایت تخریب نظام‌مند سیستم حفاظت از دموکراسی. به این صورت که او از طریق فلج کردن کنست و ایجاد ترس در قانونگذاران و سیطره خصمانه بر نظام به اهدافش می‌رسد.

وی تاکید کرد: نتانیاهو اقدام به یک کودتای دولتی در اسرائیل در مقابل دیدگان اسرائیلی‌ها کرد، درست است که او کرونا را نساخته، اما از آن بهره‌گیری کرد و هوشمندانه به استفاده از آن برای تشدید سلطه خود بر مراکز قدرت و فرار از محااکمه به دلیل جرایم‌ مطرح علیه‌اش ادامه داد، او از طریق بحران کرونا، محاکمه خود را به تاخیر می‌اندازد و اینجا مشخص می‌شود که نتانیاهو فقط فاسد نیست بلکه مفسد است.

وی ادامه داد: اگر تا به امروز حاکم اصلی در اسرائیل، قانون بود، اما از حالا به بعد حاکم ارشد در اسرائیل نتانیاهو است. اگر تا به امروز به "دموکراسی" در اسرائیل افتخار می‌کردیم، اما از حالا به بعد اسرائیل شاهد دموکراسی کمتری خواهد بود، کسی که امروز بر اسرائیل حکم‌رانی می‌کند، یک فرد نمونه نیست، بلکه فردی است که منافع شخصی خود را مقدم و خود را فراتر از قانون می‌داند.

این پروفسور اسرائیلی تصریح کرد: همگان به خوبی می‌دانند که نتانیاهو دروغ می‌گوید و حتی حامیان خود را فریب می‌دهد، اما به این امر افتخار می‌کنند. نیمی از اسرائیلی‌ها به این یاوه‌گویی‌ها ایمان دارند و به قهرمان فریب‌دهی در جهان اعتماد دارند؛ کسی که در فریب سیاست‌مداران کارکشته‌ای چون شیمون پرز، ایهود باراک، موشه کحالون، نفتالی بنت، آویگدور لیبرمن، روون ریولین و اکنون بنی گانتس و گابی اشکنازی موفق عمل کرده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر به نظر می‌رسد که نتانیاهو پیروز این مرحله بوده است، اما دور آتی فراخواهد رسید و چه بسا به زودی محقق شود، اما شناسایی زمان آن دشوار است و شاید این امر زمانی رخ دهد که قاضیان دادگاه عالی رویکردی شجاعانه داشته باشند و حکم‌هایشان را بر مبنای حقیقت و قانون و عدالت صادر کنند، نه ترس؛ یا آن هنگامی که یکی از شرکای نتانیاهو تصمیم بگیرد آنچه را که می‌داند برملا کند.

یورام یووال در پایان گفت: نیمی از اسرائیلی‌ها نسبت به نتانیاهوی متهم، احساس اشمئزاز دارند و به راست بودن هیچ کلمه‌ای که از دهان او بیرون می‌آید، باور ندارند، درست است که این مسیر طولانی است اما شکست دروغ نزدیک است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین