کد خبر: ۶۴۹۰۳۰
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۶

کرونا چه تاثیری بر جنگ‌های خاورمیانه خواهد گذاشت؟

مراکز درمانی در سوریه در جریان حملات شیمیایی هدف قرار گرفته‌اند. این تاکتیکی مورد استفاده در جریان جنگ سوریه بوده است. به نظر نمی‌رسد شیوع کرونا مانع از ادامه این روند شود. در ادلب منطقه تحت کنترل مخالفان اسد در سوریه این نگرانی وجود دارد که شیوع کرونا باعث شود تا دولت سوریه و متحدش روسیه از پاندمی جاری به عنوان اهرمی برای فشار بر اروپا و ترکیه استفاده کنند. هزاران پناهجوی آلوده به کرونا از طریق ادلب می‌توانند از مرز‌ها عبور کنند و به خصوص وارد ترکیه شوند. حملات نظامی مسکو و دمشق در ادلب می‌تواند این روند را تشدید کند.
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- علیرغم آن که سازمان ملل متحد خواستار آتش بس جهانی شده و نسبت به بحرانی انسانی هشدار داده است در جهان عرب کماکان طرفین درگیر مشغول جنگیدن هستند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ شبکه خبری "الجزیره" در گزارشی با اشاره به این که مواردی از ابتلا به کرونا در سوریه، لیبی و یمن در هفته‌های اخیر مشاهده شده‌اند می‌نویسد این نگرانی در جهان عرب ایجاد شده که در مناطق مذکور تحت جنگ فاجعه‌ای انسانی به دلیل شیوع کرونا روی دهد.

کرونا چه تاثیری بر جنگ‌های خاورمیانه خواهد گذاشت؟

این شبکه خبری می‌افراید: "کارشناسان بهداشتی و گروه‌های حقوق بشری پیش‌بینی کرده‌اند که ادامه منازعه و جنگ در خاورمیانه باعث فروپاشی نظام‌های بهداشتی و درمانی کشور‌های در حال جنگ در منطقه شود و فاجعه‌ای بزرگ بر اثر شیوع کرونا و فقدان دسترسی به آب سالم، غذا، خدمات درمانی و برق رخ دهد. علیرغم درخواست سازمان ملل برای آتش‌بس هنوز نشانه‌های اندکی وجود دارد که طرفین درگیر حاضر به ترک مخاصمه باشند".

این شبکه خبری درباره بحران در لیبی می‌نویسد: "در آن کشور دو جبهه وجود دارد؛ نخست ائتلاف تحت رهبری ترکیه که از دولت ملی لیبی حمایت می‌کند و دیگری ائتلاف تحت رهبری امارات که تحت رهبری ژنرال "خلیفه حفتر" است. درگیری میان دو طرف از دوران پیش از شیوع کرونا آغاز شد و از ژانویه ۲۰۲۰ شدت یافت. از ماه دسامبر زمانی که "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری ترکیه خواستار مداخله نظامی در لیبی شد منازعه شدت گرفته است. از سوی دیگر، توجه قدرت‌های غربی به مهار کرونا در داخل کشور‌های شان معطوف شده و این به معنای درگیری بیشتر در مناطق جنگ زده به دور از نگاه سایر کشور‌ها است. ترکیه هوشمندانه عمل می‌کند و می‌داند زمان زیادی ندارد و در برابر دشمنی نظامی قرار گرفته است. به نظر می‌رسد تا شش هفته آینده روند درگیری ادامه یابد. همواره برای تغییر سیاست خارجی دولت‌ها قدری زمان لازم است. شاید ترکیه تصمیم بگیرد به دلیل شیوع کرونا در سیاست خود در قبال لیبی تجدیدنظر کند. زمانی که رویکرد شما برنده شدن در جنگ با هر وسیله ممکن است، شیوع ناگهانی کرونا نمی‌تواند نظر شما را به سرعت و ۱۸۰ درجه تغییر دهد. سیاست خارجی پروسه‌ای زمان‌بر است و برخلاف سیاست داخلی و مسائلی، چون قرنطینه و اتخاذ سیاست اقتصادی ریاضتی نمی‌توان درباره آن سریع تصمیم گیری کرد. در لیبی اگر طبق ارزیابی‌ها تا یک ماه دیگر ۱۵ تا ۲۰ درصد نیرو‌های نظامی خارجی در حال جنگ در آن کشور دچار تلفات شوند آن زمان دولت‌های حامی طرفین مختلف در حال جنگ در ارزیابی خود تجدیدنظر خواهند کرد".

این شبکه خبری در ادامه با اشاره وضعیت جنگ در یمن در دوران شیوع کرونا می‌نویسد: "از زمان اعلام آتش‌بس یک طرفه عربستان سعودی در قبال یمن در هفته گذشته ما شاهد تنش زدایی کامل نبوده‌ایم یا دستکم در جبهه‌های اصلی نبرد چنین وضعیتی روی نداده است. در طول ماه‌های اخیر، نیرو‌های انصارالله حوزه قلمروی خود را از صنعا پایتخت به نواحی شمالی که مراکز اصلی گازی و نفتی هستند گسترش داده‌اند. دولت یمن که مورد حمایت عربستان است از نظر نظامی شکستی جدی را در برابر انصارالله متحمل شده و مورد انتقاد قرار گرفته است. شاهد نوعی شکنندگی در منازعه در یمن هستیم که در جریان آن طرفین حاضر به عقب‌نشینی کامل از موضع خود نیستند. البته به دلیل مواجهه عربستان با کرونا در داخل قلمروی حاکمیتی خود و کاهش قیمت نفت، موضوع یمن به اولویت‌های بعدی آن کشور تبدیل شده است. به خصوص اگر عربستان بتواند با انصارالله به توافقی دست یابد این گزینه برایش مطلوب‌تر خواهد بود. از سوی دیگر، انصارالله برای حفظ مشروعیت خود بین مردم باید نشان دهد تا چه اندازه توان مقابله با تهدید ناشی از شیوع کرونا را دارد. البته این خطر وجود دارد که انصارالله بخواهد از وضعیت شیوع کرونا بهره‌برداری سیاسی کرده و شیوع ویروس را این‌گونه توجیه کند که مداخله کشور‌های خارجی در روند رسیدن تجهیزات درمانی و بهداشتی مانع از مهار کرونا شده است و از پاسخگویی طفره رود. البته از بین رفتن زیرساخت‌های درمانی یمن در جریان جنگی پنج ساله بدان معناست که خطر شیوع شدید کرونا در یمن وجود دارد. یمن نیازمند واردات بیش از ۸۰ درصد از نیاز‌های غذایی خود از خارج است و به دلیل جنگ شبکه‌های انتقال و توزیع کالا مختل شده‌اند و قیمت اقلام در آن کشور افرایش یافته و این به معنای کاهش قدرت خرید مردم و عدم وجود امنیت غذایی در آن کشور است".

این شبکه خبری در ادامه با اشاره به وضعیت ادلب در سوریه می‌نویسد: "مراکز درمانی در سوریه در جریان حملات شیمیایی هدف قرار گرفته‌اند. این تاکتیکی مورد استفاده در جریان جنگ سوریه بوده است. به نظر نمی‌رسد شیوع کرونا مانع از ادامه این روند شود. در ادلب منطقه تحت کنترل مخالفان اسد در سوریه این نگرانی وجود دارد که شیوع کرونا باعث شود تا دولت سوریه و متحدش روسیه از پاندمی جاری به عنوان اهرمی برای فشار بر اروپا و ترکیه استفاده کنند. هزاران پناهجوی آلوده به کرونا از طریق ادلب می‌توانند از مرز‌ها عبور کنند و به خصوص وارد ترکیه شوند. حملات نظامی مسکو و دمشق در ادلب می‌تواند این روند را تشدید کند. به نظر می‌رسد دولت سوریه مایل است چندان آمار دقیقی از موارد ابتلا به کرونا در آن کشور ارائه نکند و اولویت را به جنگ علیه مخالفان و نه مهار کرونا اختصاص دهد. گزارش‌ها از سوریه حاکی از آن است که از مبتلایان به کرونا خواسته شده تا در خانه بمانند و با رسانه‌ها صحبت نکنند".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین