کد خبر: ۶۴۹۱۸۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۶
جزييات نشست اصلي‌ترين گزينه‌هاي رياست مجلس يازدهم

توافق اصولگرایان بر سر تقسيم مناصب

گفته مي‌شود اصولگرايان بر سر رياست مجلس و مركز پژوهش‌ها و يكي از كرسي‌هاي نايب ‌رييسي به تفاهم رسيده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :

گذر زمان هميشه يكسان نيست. لحظات براي نمايندگان دهمين دوره مجلس كه حالا كمتر از يك ماه تا واگذاري رداي نمايندگي فرصت دارند به كندي مي‌گذرد و كارهاي نكرده و حرف‌هاي نزده مثال زخمي كهنه يكي پس از ديگري سر باز مي‌كنند ولي در نقطه مقابل هستند افرادي كه اميدوارند همين 27 روز باقي مانده تا آغاز به كار يازدهمين دوره مجلس به سرعت بگذرد تا پيش از آنكه احيانا كرونا و نظارت استصوابي بيش از اين از جمعشان بكاهد بر كرسي وكالت تكيه زده و رداي نمايندگي را از همتايان عمدتا ردصلاحيت شده خود تحويل بگيرند.

در اين ميان اما براي مثلث يا در بهترين حالت مربع خواهان رياست پارلمان آينده و تصاحب كرسي علي لاريجاني آن هم پس از حدود يك دهه، زمان سريع‌تر از از ساير افراد مي‌گذرد؛ آنقدر سريع كه آنان را مجبور به نشست‌هاي شبانه و دور از چشم ساير منتخبان مي‌كند.

توافق اصولگرایان بر سر تقسيم مناصب

بزرگ‌ترين معضل و در عبارتي صحيح‌تر پاشنه آشيل اصولگرايان مقوله اتفاق نظر يا به عبارتي اتحاد است؛ اتحادي كه در جريان انتخابات رياست‌جمهوري 92 حاصل نشد، در مجلس 94 نيز با اما و اگرهاي بسيار همراه شد، سال 96 هم به ‌رغم خداحافظي محمدباقر قاليباف از گردونه انتخابات رياست‌جمهوري، درنهايت نتيجه‌اي بهتر از شكست نصيبش نشد. اين تجارب تلخ سبب شد تا اين طيف سياسي در جريان انتخابات مجلس 98 كه به لطف نظارت استصوابي و گسترده‌ترين رد صلاحيت تاريخ جمهوري اسلامي بي‌رقيب برگزار شد به هر زحمتي كه شده به اتحادي دقيقه نودي و ليستي واحد دست يافتند. اتحادي كه از قرار معلوم پس از جلب‌ نظر شركت‌كنندگان در انتخابات به فراموشي سپرده شد و حالا بزرگان اين جريان در پارلمان مانده‌اند و رايزني‌هاي شبانه بر سر كرسي رياست مجلس آن هم در قالب سلسله گفت‌وگوهايي با نام «نشست اتحاد».

نشست 1+7

سه‌شنبه، نهم ارديبهشت ‌ماه با توجه به هماهنگي‌هايي كه از يكي، دو روز قبل، آغاز و صورت گرفته بود، قرار بر گردهمايي بزرگان و سردمداران جريان‌هاي سياسي يازدهمين دوره مجلس بود. محمدباقر قاليباف، مرتضي آقاتهراني، سيدرضا تقوي، علي نيكزاد، حميدرضا حاجي‌بابايي، سيدمحمدرضا ميرتاج‌الديني و البته عليرضا زاكاني و سيدمصطفي ميرسليم 8 نفري بودند كه در اين نشست حاضر شدند. نشستي كه براي اين جريان سياسي آنقدر حائز اهميت بود كه نه پيش از آن و نه پس از آن، حداقل تا لحظه نگارش اين گزارش صحبتي از آن از سوي فعالان اين جريان سياسي به ميان نيامده و اين‌ طور كه گفته مي‌شود جز حاضران، تنها برخي افراد معدود در جريان برگزاري آن قرار داشتند.

آنچه درباره اين نشست كه الياس نادران، منتخب يازدهمين دوره مجلس از آن به عنوان عاملي براي يك‌صدايي و كارآمدي پارلمان آينده به ‌منظور حل و فصل مشكلات فعلي موجود در جامعه ايران ياد كرده قابل‌ توجه است، علني نبودن بودن محل برگزاري آن است؛ بدين معنا كه به علاوه بر حاضران در اين نشست به اعضاي دفتر آنان نيز گفته شده بود درباره محل برگزاري آن سخني به ميان نياوردند؛ چنانكه برخي از همين 8 نفر، اعضاي دفتر خود را نيز در جريان محل و جزييات اين نشست قرار نداده بودند اما شنيده‌هاي روزنامه اعتماد حاكي از آن است كه اين نشست به ميزباني قاليباف برگزار شده است.

مذاكره تا يك صبح

با تمام اين موارد براساس پيگيري‌هاي روزنامه اعتماد، آن 8 نفر غروب روز گذشته هنگام افطار، گرد هم آمده و پس از صرف افطار به رايزني درباره كرسي‌هاي حساس يازدهمين دوره مجلس، از رياست پارلمان و مركز پژوهش‌ها گرفته تا نواب رييس و رياست كميسيون‌ها پرداخته‌اند. اين رايزني‌ها تا ساعت يك بامداد ادامه داشته است. چهره‌اي چون مرتضي آقاتهراني كه تا پيش از برگزاري اين نشست در قم حضور داشته بعد از پايان اين نشست نيز عازم قم شده است. ميرتاج‌الديني نيز كه چندي پيش تلويحا از ياران محمود احمدي‌نژاد در مجلس و فراكسيون آنان، «جبهه خدمت»، اعلام برائت كرده و خواستار تشكيل فراكسيوني به نام «نيروهاي انقلاب» شده بود، بعد از پايان جلسه براي حضور در جلساتي استاني به تبريز، حوزه انتخابيه‌اش بازگشته است. پيگيري‌هاي خبرنگار ما همچنين حاكي از آن است كه ساير افراد حاضر در اين نشست، دست‌كم تا ظهر روز گذشته در پايتخت حضور داشته‌اند.

تفاهم بر سر رياست

بدين‌ترتيب و با توجه به تلاش‌هاي اصولگرايان براي جلوگيري از درز اخبار اين نشست به رسانه‌ها، آنچه حائز اهميت است، جزييات نشست 1+7 چهره سرشناس و مدعي پارلمان آينده است. اين روزها بزرگ‌ترين بحث اصولگرايان رياست مجلس يازدهم و رقابت احتمالي ميان قاليباف با آقاتهراني، زاكاني، ميرسليم و البته نيكزاد است. شنيده‌هاي ما حاكي از شكل‌گيري بحث‌هاي جدي درباره كرسي رياست مجلس و طرح خواسته‌هاي هريك از طرف‌ها در نشست موسوم به وحدت است. بحث‌هايي كه البته درنهايت با خرسندي و ابراز رضايت و توافق اكثر حاضران پايان يافته و گويا قرار بر آن شده كه قاليباف حداقل در سال نخست رياست مجلس را برعهده بگيرد.

تفاهم بر سر اين مهم آن هم در شرايطي كه پيش‌تر منابع مطلع به «اعتماد» گفته بودند كه عدم استفاده از مديران قاليباف در زمان شهرداري تهران و عدم ‌كانديداتوري در انتخابات رياست‌جمهوري 1400، دو شرط پايداري‌ها براي پذيرش رياست قاليباف بر مجلس بوده، مي‌تواند بدان معنا باشد كه احتمالا اين شروط از سوي قاليباف پذيرفته شده‌اند؛ هر چند بعيد به نظر مي‌رسد كه قاليباف عدم كانديداتوري در انتخابات 1400 را پذيرفته باشد.

سرنوشت زاكاني

عليرضا زاكاني كه ارتباطات نزديكي به مرتضي آقاتهراني و به‌ طور كلي پايداري‌ها و اصولگرايان تندرو دارد و به ‌جاي علي لاريجاني و كنار مجتبي ذوالنوري و احمد اميرآبادي‌فراهاني از حوزه انتخابيه قم وارد پارلمان يازدهم شده، اصلي‌ترين گزينه اين جريان سياسي كه اختلافات ريشه‌دار و بعضا بنياديني با ساير اصولگرايان به ويژه سنتي‌هاي اين جريان دارد براي رياست مجلس و رقابت با قاليباف محسوب مي‌شود. يكي از منتخبان اصولگراي دوره يازدهم كه نخواست نامش فاش شود در همين راستا به «اعتماد» گفت كه با تفاهم ميان اصولگرايان بر سر رياست قاليباف، شانس او براي رياست مركز پژوهش‌ها افزايش يافته اما در اين مسير احتمالا با چهره‌اي چون الياس نادران كه به ‌نحوي با شهردار اسبق تهران نيز نزديك است، رقابت خواهد كرد. با اين حال به نظر نمي‌رسد زاكاني با آن سوابق و نظرات سياسي چندان علاقه‌اي به مركز پژوهش‌ها و دوري از سياست داشته باشد؛ از اين ‌رو به نظر مي‌رسد، زاكاني از بين نايب‌رييسي اول قاليباف و تشكيل فراكسيوني قدرتمند با حضور پايداري‌ها و احمدي‌نژادي‌ها، يكي را انتخاب كند.

رقابت داخلي براي نايب‌ رييسي

يكي از خروجي‌هاي جالب نشست وحدت اصولگرايان، چنانچه منابع مطلع به «اعتماد» گفته‌اند، تصميم‌گيري بر سر كرسي‌هاي نايب‌رييسي مجلس بوده است. براساس اظهارات يكي از منتخبان مجلس يازدهم كه او نيز نخواست نامش فاش شود، قاليباف در اين نشست پذيرفته كه به‌ازاي كرسي رياست يكي از كرسي‌هاي نواب رييسي را به ياران محمود احمدي‌نژاد اختصاص دهد و اين يعني از بين نيكزاد و حاجي‌بابايي يك نفر بر كرسي نايب‌رييسي قاليباف خواهد نشست. در اين ميان اگر زاكاني حاضر به پذيرش نايب‌رييسي قاليباف باشد، رقابت درون گروهي احمدي‌نژادي‌ها بر سر نايب‌رييسي دوم خواهد بود اما اگر زاكاني بالانشيني در پارلمان را به هواي تشكيل فراكسيوني قدرتمند‌تر از رييس رها كند، نايب‌رييسي اول به يكي از ياران رييس‌جمهوري سابق خواهد رسيد.

نكته حائز اهميت در اين ميان آن است كه يكي از نزديكان نيكزاد هم به «اعتماد» گفت كه او اخيرا ديداري با مسعود پزشكيان، نايب‌رييس اول مجلس دهم داشته است. نيكزاد و پزشكيان هر دو آذري‌زبان هستند و از اصلي‌ترين شانس‌هاي پذيرش رياست فراكسيون تاثيرگذار آذري‌زبان‌ها در مجلس يازدهم. فراكسيوني كه در 4 سال اخير كنار فراكسيون اميد نقشي تاثيرگذار در تكيه بي‌چون و چراي پزشكيان بر كرسي نايب‌رييسي اول لاريجاني داشت. بدين‌ترتيب با توجه به آنكه اكثريت نمايندگان مجلس يازدهم را اصولگرايان و ياران احمدي‌نژاد تشكيل مي‌دهند، ديدار ميان نيكزاد و پزشكيان مي‌تواند به معناي واگذاري رياست اين فراكسيون به نيكزاد باشد. موضوعي كه درصورت تحقق به معناي كنار رفتن حاجي‌بابايي از گردونه رقابت و دستيابي نيكزاد به كرسي نايب‌رييسي خواهد بود.

تقسيم كميسيون‌ها

يكي از افراد حاضر در نشست وحدت اصولگرايان به «اعتماد» گفت كه در اين نشست علاوه بر واگذاري فراكسيون اصولگرايان سنتي و متمايل به موتلفه به ميرسليم كه بعيد است چندان پرتعداد باشد، تصميماتي براي كميسيون‌هاي مجلس نيز اتخاذ شده و از قرار معلوم حاجي‌بابايي در صورت واگذاري كرسي نايب‌رييسي به نيكزاد، رياست كميسيون برنامه و بودجه را برعهده گرفته و به دوران سكان‌داري غلامرضا تاجگردون در اين كميسيون پايان مي‌دهد. نكته حائز اهميت در اين ميان غيبت شمس‌الدين حسيني و فريدون عباسي، دو عضو فراكسيون «جبهه خدمت» در نشست وحدت است كه مي‌تواند به معناي كناره‌گيري آنان از كرسي رياست مجلس باشد؛ هر چند كه شنيده‌هاي «اعتماد» حاكي از قطعيت رياست حسيني بر كميسيون اقتصاد و عباسي بر كميسيون انرژي دارد ولي همچنان اين احتمال وجود دارد كه از ميان حسيني و عباسي يك نفر براي شكست آراء قاليباف و جلوگيري از رياست او با بيش از 200 راي وارد ميدان شود. اقدامي كه در صورت وقوع براي جلوگيري از فراموشي قول و قرارها توسط قاليباف و يارانش انجام شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
6
5
اصولگرایان همچین بی رقیب هم نبودند. در تهران دو لیست اصلاح طلبی وجود داشت. اصلاح طلبان باختند چون طرفدارانشان را نتوانستند پای صندوق بیاورند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
رقیب اصلاح طلبها عملکرد خودشون بود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۲
0
0
بدبخت تر شدم رفت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
0
2
8 سال مجلس و 7 سال دولت دست اصلاح طلبان بود و این شده وضعیت مملکت ......
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین