کد خبر: ۶۴۹۴۲۵
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹

چگونه از بیماران مبتلا به آسم در برابر کروناویروس محافظت کنیم؟

متخصص ایمونولوژی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان گفت: عفونت با ویروس‌های مسبب علائم شبیه سرماخوردگی از جمله کروناویروس و آنفلوانزا، علائم بیماری آسم را شدیدتر می‌کند.
چگونه از بیماران مبتلا به آسم در برابر کروناویروس محافظت کنیم؟
آفتاب‌‌نیوز :

شمس‌الدین اطهاری اظهار کرد: آسم یکی از مهم‌ترین بیماری‌های تنفسی است که سبب التهاب مجاری هوایی می‌شود و با علائمی شامل تنگی نفس، سرفه و خس‌خس سینه خود را نشان می‌دهد و نفس کشیدن برای فرد را دشوار می‌کند.

وی با بیان اینکه آسم یکی از بیماری‌های شایع موجود در جهان بوده که در کودکان نیز بسیار شایع است که در صورت توجه نکردن به آن می‌تواند خطرناک باشد، افزود: ارتباط تنگاتنگی میان افزایش آمار مبتلایان به این بیماری و آلودگی بیشتر هوا وجود دارد و ژنتیک و عوامل محیطی دو عامل مهم در بروز بیماری آسم است.

این پزشک با بیان اینکه قرار گرفتن در معرض موادی که سبب ایجاد آلرژی و حساسیت می‌شود با تحریک سیستم ایمنی بدن و ایجاد واکنش‌های زیاد حساسیت می‌تواند احتمال بروز یا تشدید علائم آسم را در پی داشته باشد، تصریح کرد: قابل ذکر است درمان این بیماری به صورت کامل انجام نشده ولی با رعایت توصیه‌های پزشکان می‌توان آن‌ را کنترل کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان، با اشاره به اینکه احتمال عفونت با ویروس‌های مسبب علائم شبیه سرماخوردگی از جمله کروناویروس و آنفلوانزا، علائم بیماری آسم شدیدتر می‌شود، ادامه داد: داشتن آسم فرد را در مقابل کروناویروس حساس‌تر نمی‌کند اما اگر بیمار باشد، مشکلات فرد بیمار از سایر افرادی که به این بیماری مبتلا نیستند، بیشتر خواهد بود.

اطهاری با بیان اینکه آسم بیماری است که حساسیت بسیار زیادی را نسبت به کیفیت هوا نشان می‌دهد و استنشاق هوای آلوده سبب وخیم‌تر شدن حال بیماران می‌شود، اظهار کرد: فصل بهار که گرده افشانی گیاهان زیاد بوده و نوسانات جوی زیادی در جریان است، می‌تواند سبب تشدید علائم آسم در افراد درگیر و به خصوص در کودکان شود.

وی با تاکید بر اینکه به خانواده‌های دارای کودک مبتلا به آسم توصیه می‌شود، سیستم ایمنی بدن کودکان خود را تقویت کنند، افزود: برای تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان می‌توانند با گنجاندن مواد حاوی آنتی اکسیدان از جمله میوه و سبزی تازه در برنامه تغذیه‌ای آنان باعث بهبود وضعیت سیستم ایمنی کودکان شده و از وارد کردن هر نوع استرسی به این افراد جلوگیری کنند.

متخصص ایمونولوژی با تاکید بر اینکه تمهیدات لازم برای جلوگیری از آلودگی بیماران آسمی را در نظر داشته باشند و از ماسک و مواد ضدعفونی کننده غیرمحرک دستگاه تنفسی استفاده کنند، خاطرنشان کرد: در صورت شروع علائم آسم با پزشک مربوطه مشورت کرده و از مراجعه بی‌مورد به مراکز درمانی شلوغ و از درمان خودسرانه پرهیز کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین