کد خبر: ۶۴۹۷۹۰
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۱
نبود پارکینگ بلای جانمان شده

کمبود جای پارک و بازار داغ جریمه در تهران

اجرا نشدن طرح های ترافیکی تهران موجب شده که این روزها سیل خودروهای شخصی به خیابان های پایتخت به ویژه مناطق مرکزی شهر سرازیر شود و علاوه بر ترافیک ملال آور پیدا کردن جای پارک خودرو را به خواسته ای نشدنی تبدیل کند.
آفتاب‌‌نیوز :

لغو ۲ طرح ترافیکی تهران با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا سبب شدتا از زمان بازگشت تدریجی شهروندان به سرکارشان شاهد ترافیک روز افزون در خیابان های پایتخت باشیم؛ اما این موضوع تنها یک بعد ماجراست و بعد دیگر آن نبود فضایی برای پارک خودروها در خیابان ها به ویژه در مناطق مرکزی شهر است.

مشاهدات از سطح شهر نیز حاکی است تردد بی شمار خودروهای شخصی این روزها برای پایتخت نشینان به یک درد سر بزرگ تبدیل شده و بسیاری از شهروندان برای انجام کارهای اداری مجبور می شوند خودرو خود را بصورت دوبله در خیابان ها پارک کنند که البته با اعمال قانون عوامل پلیس مواجه می شوند.

کمبود جای پارک و بازار داغ جریمه در تهران

در گذشته خیابان ولیعصر (عج) بیشتر محل تردد تاکسی های زرد و سبز رنگ بوده اما حال این روزهای کرونایی این خیابان قدیمی پایتخت به جولان خودروهای شخصی تبدیل شده است؛ حوالی میدان ولیعصر (عج) بدلیل نبود جای پارک خودروها در مسیرهایی پشت به پشت و بغل به بغل در حال پارک هستند و مامور راهور در حال اعمال قانون است؛ یکی از دور فریاد می زند جناب سروان آمدم جریمه نکن، دیگری دوان دوان از داخل بانک و مغازه و... بیرون می آید تا از جریمه پلیس نجات یابد.

برخی دیگر نیز خودرو خود را در خیابان رها کرده و مامور راهور نیز با طمانینه در حال جریمه کردن آنهاست.

مردی جوان پس از جریمه شدن به مامور پلیس می گوید: آمدم بانک قسط بدم و هرچقدر دور این بلوار و آن خیابان چرخیدم جای پارک پیدا نکردم و چون کارم چند دقیقه ای بیشتر زمان نمی برد مجبور شدم در مقابل بانک، ماشین را بصورت دوبله پارک کنم.

این فرد که بسیار عصبانی بود اظهار کرد: در این روزهای کرونایی پایتخت مجبور هستیم با وسایل خودرو شخصی رفت و آمد کنیم که البته باید کلی در ترافیک ماند و در آخر نیز جریمه هم شویم.

نبود پارکینگ بلای جانمان شده

فردی دیگر از کمبود پارکینگ در مناطق مرکزی پایتخت ابراز گلایه کرد و گفت: اگر پارکینگ های طبقاتی در حوالی خیابان ولیعصر (عج) احداث شده بود این همه خودرو نه جریمه می شدند و نه کاسبان این محل این قدر از پارک خودروها ناراحت می شدند.

به گفته این فرد، هر روزه بسیاری از مردم بدلیل پارک دوبله در این حوالی توسط پلیس اعمال قانون می شوند و مطمئنم که اگر پارکینگ در این اطراف وجود داشت بیشتر شهروندان خودرو خود را به پارکینگ عمومی منتقل می کردند.

این شهروند تهرانی ادامه می دهد: در این شرایط که همه مردم را تشویق می کنند که از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نکنیم مردم چاره ای جز به خیابان کشاندن خودروهای خود ندارند چرا که در روزهای عادی بیشتر با تاکسی و مترو استفاده می کردم اما در این شرایط من و همه مردم مجبور هستند برای رفت و آمد از خودرو شخصی استفاده کنند.

این اوضاع حتی در خیابان های فرعی بدتر است و اگر در مسیرهای فرعی و کوچه پس کوچه های خیابان ولیعصر (عج) قدم بزنی با تعداد زیاد خودروهای شخصی که به شکل عجیب و غریبی پارک شده اند، مواجه می شوی.

یکی بدلیل نبود جا، خودروی خود را جلوی منزلی پارک کرده و شماره تلفن همراهش را بر تکه کاغذی نوشته و روی شیشه ماشین قرار داده و دیگری خودرو را روی پل عابر پیاده گذاشته است.

یکی از مغازه داران خیابان بهشتی تهران این چنین می گوید: ساعت ۷ صبح هر روز جای پارک دیگه گیر نمیاد و روزی نیست که مشاجره لفظی و دعوا بر سر جای پارک نبینیم.

وی می افزاید: بدلیل وجود تعداد زیاد بانک ها، ادارات و شرکت ها کارمندان مجبور می شوند اینجا خودروهای خود را پارک کنند و این موضوع موجب نارضایتی ساکنان و کاسبان محل شده است.

این مغازه دار ادامه می دهد: در گذشته این حجم خودرو در این محل پارک نمی شد و از روزی که کرونا آمد و طرح های ترافیکی لغو شد شاهد حجم زیاد بی شمار خودروها در این خیابان و سایر معابر اطراف هستیم.

وی می افزاید: این منطقه دارای یک پارکینگ عمومی دارد که صبح ها بدلیل استقبال زیاد شهروندان صف کیلومتری راه می افتد و در این منطقه که مملو از ادارات، شرکت ها و اصناف مختلف است معظل کمبود پارکینگ بشدت حس می شود.

کمی جلوتر خودرو ۲۰۶ سفید رنگ بصورت دوبل پارک است و البته راننده در داخل خودرو منتظر خالی شدن جای پارک.

وی که خود را کارمند یکی از شرکت های بخش خصوصی معرفی کرد گفت: اگر هر روز ساعت ۷ اینجا نرسی جای پارک را از دست می دهی، امروز چون کمی دیر از منزل حرکت کردم و البته ترافیک نیز زیاد بود ساعت ۷:۴۵ به محل کار رسیدم که با حجم زیاد خودروهای پارک شده مواجه شدم.

وی ادامه می دهد: حدود ۱۵ دقیقه است که دور تا دور خیابان ها و کوچه های اطراف خیابان های اطراف را گشته ام اما جای خالی پیدا نکردم.

در این شرایط سخت کرونایی تهران علت کمبود جای پارک در خیابان های مرکزی تهران از جمله خیابان ولیعصر (عج) و بهشتی را از رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ جویا شدم که وی اعلام کرد: این مسیرها در محدودیت ترافیکی است و چون این محدودیت لغو شده شاهد تردد و پارک بی شمار خودروها هستیم.

سرهنگ «محمد رازقی» می افزاید: برخی از شهروندان بدلیل پارک نادرست که بیشتر بصورت دوبله پارک کرده اند حجم ترافیک را افزایش می دهد که البته ماموران پلیس راهور در مسیرهای اصلی خیابان ولیعصر (عج) برای نظم دهی حضور دارند و در صورت مشاهد اعمال قانون می کنند.

به گفته وی، با توجه به فعالیت ادارات، شرکت ها و مراکز تجاری و لغو محدودیت های ترافیکی شاهد ترافیک و ازدحام در خیابان ولیعصر (عج) و سایر مسیرهای مرکزی پایتخت هستیم که پیش بینی می شود در صورت اجرای محدودیت ترافیکی وضعیت تردد و پارک خودروها بهتر می شود.

افزایش ۷۵ درصدی ترددها نسبت به مدت مشابه در سال گذشته

شهروندان برای حفظ سلامت خود در این شرایط ترجیح می دهند که از خودرو شخصی استفاده کنند که این امر موجب ترافیک سنگین در زمان رفت و آمد کارمندان می شود که البته زحمت ماموران پلیس راهور را ۲ چندان کرده است.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی پایتخت، با بیان اینکه ۷۵ درصد افزایش ترافیک نسبت به مدت مشابه در سال گذشته داشتیم، گفت: از ابتدای صبح امروز بار ترافیکی در معابر و بزرگراه ها، مخصوصا مرکز شهر سنگین بوده و این وضعیت همچنان ادامه دارد.

سردار «محمدرضا مهماندار» اظهار کرد: بر اساس تصمیمات ستاد ملی کرونا مقرر شد فعلا طرح ترافیک و طرح کاهش آلودگی هوا اجرا نشود.

رییس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به اینکه ما با تمام توان در آماده باش هستیم تا بتوانیم تسهیلات لازم را برای شهروندان فراهم کنیم، گفت: نبود پارکینگ در محدوده مرکزی شهر و همچنین به دلیل نبود جای پارک، شهروندان به صورت دوبله پارک می کنند و این مسئله بیشتر به ترافیک دامن می زند.

آغاز نهضت پارکینگ سازی در پایتخت

همچنین در این شرایط کرونایی از آن طرف چاره ای جز سفر با خودروهای شخصی نیست و از آن طرف نیز شهروندان با مشکل پارک کردن خودروهای خود مواجه هستند که در این باره معاون فنی و مهندسی سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران به تازگی اعلام کرده که احداث پارکینگ در سطح شهر تهران از ابتدای امسال با استفاده از درآمد حاصل از جرائم کسری پارکینگ، توسط شهرداری مناطق ساخته خواهد شد.

«وحید سرلک» در این باره افزود: برمبنای این طرح در هر محله تهران یک پارکینگ ساخته خواهد شد.
وی با تأکید براینکه مدت زمان اجرای این طرح مشخص نیست چراکه طرح در بلند مدت اجرا می‌شود، گفت: در حال حاضر سالانه امکان ساخت حداکثر ۶ پارکینگ محله در سطح شهر وجود دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین