کد خبر: ۶۵۰۰۲۰
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۱

چرا موهایمان زود سفید می‌شود؟ / یک عامل مهم خاکستری شدن مو

استرس می تواند به طرق مختلف بدن را تحت تأثیر قرار دهد. موهای سفید و خاکستری به احتمال زیاد در اثر ترکیبی از ژنتیک، پیری و هورمون ها ایجاد می شوند و تحقیقات دیگری وجود دارد که نشان می دهد استرس می تواند موها را بصورت زودرس خاکستری و سفید کند.
آفتاب‌‌نیوز :

هنگام به دنیا آمدن، رنگ موها توسط رنگدانه های طبیعی در پوست به نام ملانین مشخص می شود. فولیکول های موی انسان دو نوع ملانین دارند: اووملانین و فوملانین.” “تنوع گسترده رنگهای احتمالی مو از نسبت تولید این دو نوع ملانین ناشی می شود.”

ملانین از ملانوسیت ها ساخته شده است، یعنی سلول هایی که در پوست و مو وجود دارد. هنگامی که ملانوسیت ها تولید ملانین را متوقف می کنند، رنگ مو به رنگ خاکستری و سفید تغییر می کند.

ملانوسیت ها معمولاً با افزایش سن، تولید ملانین را متوقف می کنند، به همین دلیل موهای خاکستری در میان سالمندان بسیار رایج است. با این حال و به طور معمول رنگ موها از سن ۳۵ سالگی شروع به چرخش به سمت خاکستری می کنند.

به طور کلی ترکیبی از عواملی – مانند ژنتیک، هورمون ها و محیط زندگی – دقیقاً بر روی رنگ موها تاثیر می گذارند.

اگرچه استرس به تنهایی باعث ایجاد موهای خاکستری نمی شود، برخی تحقیقات حاکی از آن است که ممکن است روند خاکستری شدن مو ها را تسریع کند.به عنوان مثال، یک مطالعه جدید نشان داد که وقتی موش ها در معرض استرس هستند، سلول های ملانوسیت را از دست داده و در نتیجه موهای خاکستری به دست می آورند.

“این یک مطالعه جالب است که استرس را به تبدیل غیرطبیعی سلولهای بنیادی به شکل متفاوت تر، ملانوسیتها پیوند می دهد.”

سلول های بنیادی ملانوسیت به طور معمول با افزایش سن ، کاهش می یابد. اما فعال سازی زودرس، همراه با افزایش هورمون استرس به نام نوراپی نفرین (یا نورآدرنالین)، در واقع باعث می شود که سلول ها با سرعت بیشتری در موش ها کاهش پیدا کنند و به موهای خاکستری تبدیل شوند.

طبق یک مطالعه افزایش استرس اکسیداتیو ناشی از استرس روانی است و سطح بالاتر استرس اکسیداتیو، که به عدم تعادل پیچیده بیولوژیکی در انسان کمک می کند، با افزایش خطردر بسیاری از افراد همراه است.

این مطالعه نشان می دهد که موهای خاکستری زودرس یا سفید شدن مو تا سن ۲۰ سالگی با سطوح بالاتر استرس اکسیداتیو مرتبط است، که ممکن است با بیشتر عوامل استرس زا روانی روزمره مانند یک کار دشوار یا فشار برای خانواده افزایش یابد.

علاوه بر این،سیگار کشیدن و کمبودهای ویتامین –که همچنین می تواند استرس اکسیداتیو را افزایش دهد – با تغییررنگ زودرس مو ها همراه بوده است.به طور کلی، ژنتیک و پیری احتمالاً تعیین می کنند که موهای فرد خاکستری شود. اما، همانطور که برخی تحقیقات نشان داده اند، استرس روانی و سایر عوامل خطر ناسالم ممکن است این روند فرسودگی را تسریع کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین