کد خبر: ۶۵۰۱۲۰
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۴

جمهوریخواهان: انگلیس بین هوآوی و جنگنده‌های اف-۳۵ یکی را انتخاب کند

سناتورهای جمهوریخواه با مخالفت بر سر اینکه دولت لندن اجازه ساخت و بسترسازی شبکه نسل پنج وایرلس موسوم به «فایو جی» (۵G) را به شرکت چینی «هوآوی» سپرده است، در تلاش برای توقف اعزام و استقرار ده‌ها فروند جنگنده فوق پیشرفته اف-۳۵ به انگلیس هستند.
آفتاب‌‌نیوز :

تارنمای خبری «دیلی میل» روز چهارشنبه با انتشار این خبر گزارش داد: سناتورهای جمهوریخواه قصد متوقف ساختن اعزام ۴۸ فروند جنگنده اف-۳۵ مدل «اِی» (F-۳۵A) به انگلیس را دارند که ارزش آنها ۲۰۰ میلیون دلار است.

این انگلیس برای دریافت این ناوگان از جنگنده‌های پیشرفته آمریکایی، پنج سال درانتظار به سر برده است.

دیلی میل نوشت: این تلاش به رهبری « تام کاتون - Tom Cotton » سناتور جمهوریخواه ایالت آرکانزاس در جریان است تا مانع اعزام این تعداد از جنگنده‌های آمریکایی به انگلیس شود.

جمهوریخواهان: انگلیس بین هوآوی و جنگنده‌های اف-۳۵ یکی را انتخاب کند

به نوشته این رسانه، کاتون که در عین حال عضو «کمیته خدمات نظامی» سنای آمریکاست، می‌خواهد متممی به قانون «اختیارات دفاع ملی» مربوط به سال ۲۰۲۱ اضافه کند که در آن سطوح دفاعی را مشخص می‌کند.

در صورت تصویب در کنگره آمریکا، آنگاه بطور قابل موثری از اعزام دو اسکادران از جنگنده‌های اف-۳۵ به انگلیس که برای سال آینده میلادی برنامه ریزی شده، جلوگیری خواهد شد.

دیلی میل نوشت: این بدان معنی است که اعزام چنین فناوری‌های پیشرفته‌ به کشورهایی که در آن‌ها شرکت‌های همچون هوآوی حضور دارند، یک خطر به شمار می‌رود؛ در نتیجه ارسال این جنگنده‌ها ممنوع خواهد بود.

شرکت چینی هوآوی بنابر موافقت دولت بوریس جانسون در ماه ژانویه گذشته(دی-بهمن) اجازه ساخت شبکه بی‌سیم 5G انگلیس را به دست آورد.

کاتون در این مورد به روزنامه «تلگراف» (The Telegraph) گفته بود، آمریکا نهایت سعی خود را برای ادامه و تحکیم روابط ویژه‌اش با انگلیس صورت می‌دهد، اما محافظت از خدمه نظامی آمریکایی و داشته‌های امنیت ملی ایالات متحده در اولویت نخست قرار دارد.

پروژه طراحی و تولید اِف-۳۵ یکی از بحث برانگیزترین و پرهزینه‌ترین در تاریخ نظامی جهان به شمار می‌رود؛ دولت آمریکا هزینه نهایی این پروژه را یک تریلیون دلار برآورد کرده‌ است.

آمریکا تا اکتبر(مهر،آبان) ۲۰۱۸ سفارش خرید سه هزار فروند اِف-۳۵ را دریافت کرده است؛ آن هم در حالی که تاکنون ۵۰۰ فروند از این نوع هواپیما ساخته شده و رژیم صهیونیستی چند فروند از این جنگنده‌ها را در اختیار دارد؛ در همین حال انگلیس، ژاپن، کره‌جنوبی، ترکیه و ایتالیا نیز از آمریکا اِف-۳۵ خریداری کرده‌اند.
هزینه هر فروند از این جنگنده رادار گریز چند منظوره از ۷۹ تا ۱۱۵ میلیون دلار است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین