کد خبر: ۶۵۰۱۳۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۸
پیگیری دقیقه ۹۰ در بهارستان؛

سایه کرونا و انتخابات بر حوادث آبان/ بهارستانی‌ها آبان را از یاد برده‌اند؟

اخیراً برخی بهارستانی‌ها پرونده حوادث آبان را گشوده‌ و از بلاتکلیفی تعیین مسببان و مقصران گلایه کرده‌اند. اما یک نماینده مجلس می‌گوید: کمیسیون شوراها و امنیت ملی جلسه مشترکی با نماینده ارگان‌های مربوطه برگزار کرده و آنها گزارش‌هایی از ابعاد ماجرا ارائه کردند که به نظر من کافی بود، اما تشکیل کمیته ویژه به‌دلیل انتخابات و کرونا ممکن نشد.
آفتاب‌‌نیوز :

۱۰ روز دیگر، ۶ ماهگی بامدادی است که نرخ بنزین یک‌شبه به ۳۰۰۰ تومان رسید. از آن شنبه تا یک هفته پس از آن، برخی نقاط کشور دستخوش تحولات سیاسی و اجتماعی بسیاری شد؛ اعتراضات عمومی در مناطق حاشیه‌ای و شهرهای کوچک هشدار بزرگی به مسئولان داد و تعداد زیادی نیز جان باختند. هرچند آبان تمام شد، اما سؤالات بسیاری درباره آن بی‌پاسخ ماند.

در همان ایام، گروهی از نمایندگان مجلس از جمله پروانه سلحشوری و علیرضا رحیمی خواهان تشکیل کمیته ویژه برای پیگیری آن حادثه و عوامل بروز آن شدند. در همین راستا، فاطمه حسینی، عضو فراکسیون امید اعلام کرده بود «با توجه به اینکه در حوادث آبان ماه اتفاقاتی رخ داد که نیازمند توجه، پیگیری و گزارش به افکار عمومی است، ضرورت انجام تحقیق و تفحص در این باره از دید نمایندگان وجود داشت. بر همین اساس، به همراه جمعی از همکاران و در راستای انجام وظیفه نظارتی خود تحقیق و تفحص را کلید زدیم». اما نتیجه تحقیق و تفحص مسکوت ماند.

سایه کرونا و انتخابات بر حوادث آبان/ بهارستانی‌ها آبان را از یاد برده‌اند؟

حالا دو نفر از نمایندگان مجلس دوباره پرونده آبان ماه را گشوده‌اند؛ دیروز علی مطهری، نماینده تهران وزیر کشور را مسئول اصلی حوادث آبان معرفی کرد و گفت «در حوادث آبان‌ماه که منجر به کشته شدن تعدادی از هم‌وطنانمان شد، من و تعدادی از نمایندگان مجلس درخواست استیضاح وزیر کشور را داشتیم و این موضوع را هم تا آخر پیگیری کردیم، حتی این موضوع از حدنصاب هم نیفتاد.» وی در ادامه انتقادش به رئیس مجلس هم تاخت که «هر چند که داماد ماست»، ولی «به ما گفتند که هم‌اکنون شرایط مناسب نیست و بعد از انتخابات این استیضاح را دنبال کنید. الان هم می‌گویند موضوع کروناست.»

مصطفی کواکبیان، دیگر نماینده مجلس نیز دیروز در تذکری گفت: «مدت‌هاست بحث تحقیق و تفحص از حوادث پس از افزایش قیمت بنزین و حوادث آبان ماه در کمیسیون امور داخلی مجلس و شوراها مطرح است، اما اصلاً جلسه‌ای تشکیل نمی‌دهند». وی در بخش دیگری از اظهاراتش درخواست کرد این موضوع تا پایان مجلس دهم تعیین تکلیف شود.

میرزایی نیکو: ابعاد ماجرا مشخص شده؛ کرونا و انتخابات مانع فعالیت کمیته ویژه آبان

قاسم میرزایی نیکو، عضو کمیسیون شوراهای مجلس می‌گوید: بعد از مسائل آبان، وزرا و مسئولان مربوطه در کمیسیون شوراها حاضر شدند و گزارش‌های مرتبط را ارائه کردند. اتفاقاً دو کمیسیون شوراها و امنیت ملی نیز جلسه مشترکی برگزار کردند و نماینده ارگان‌های مربوطه، از جمله وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، دادستانی و اطلاعات سپاه و ... نیز در آن حضور داشتند و گزارش‌های مختلفی از ابعاد ماجرا ارائه کردند.

وی ادامه می‌دهد: همان زمان جمع‌بندی صورت گرفت و گزارشی تهیه شد و در اختیار هیئت رئیسه قرار گرفت. البته قرار شد کمیته ویژه‌ای برای بررسی دقیق‌تر موضوع در کمیسیون شوراها تشکیل شود که به دلیل همزمانی با انتخابات اسفندماه، بررسی بودجه، تعطیلی مجلس و شرایط ناشی از کرونا، به تعویق افتاد. در این شرایط هم نمی‌توان به نمایندگان فشار آورد تا به مأموریت بروند.

این عضو کمیسیون شوراها در ادامه تأکید کرد: به نظر من به حد کافی موضوع و ابعاد مختلف آن بررسی شده است. در گزارش هم قصور دستگاه‌های مسئول و اینکه آیا کوتاهی صورت گرفته یا نه، مشخص شده است.

دستور رهبری و رئیس جمهوری برای دلجوی آسیب‌دیدگان

درحالی‌که کمتر از یک ماه پس از حوادث آبان، دریابان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی طی نامه‌ای به رهبری درخواست مدیریت وضعیت جان‌باختگان و مصدومان حوادث بعد از اصلاح قیمت بنزین را مطرح کرد؛ درخواستی که رهبری آن را بی‌پاسخ نگذاشتند و تأکید کردند: «... هرچه سریع‌تر انجام شود و نسبت به افراد مشکوک در هر گروه با جهتی که به رأفت اسلامی نزدیک‌تر است، عمل شود.» ایشان پیشنهاد «شهید» خواندن عده‌ای از شهروندان بی‌گناه در این حوادث را که «بدون داشتن هیچ‌گونه نقشی در اعتراضات و اغتشاش‌های اخیر و در میانه درگیری‌ها جان باخته‌اند»، البته بر اساس چارچوب‌های قانونی پذیرفتند و ضمن تأکید بر پرداخت دیه به خانواده‌های آنها و دلجویی از آسیب‌دیدگان، حتی دستور دادند با خانواده‌های افراد مشکوک نیز با «رأفت اسلامی» برخورد شود. علاوه بر این، رئیس‌جمهوری آذرماه سال گذشته در همایش استانداران سراسر کشور گفت: استانداران با سرکشی به خانواده‌ها و افراد آسیب‌دیده به کمک آنان شتافته و از خانواده‌های حادثه‌دیده دلجویی کرده و حداکثر کمک و همراهی را با آنان داشته باشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
احمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
0
1
هرچی که گذشت هیچ از او یاد مکن در فکرفردا باش وپیشرفت فریاد بکن
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین