کد خبر: ۶۵۰۱۶۱
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۹
در واکنش به اصلاح آیین‌نامه اجرایی لایحه استقلال کانون وکلا ارسال شد:

نامه انجمن حقوق اساسی ایران به معاون حقوقی قوه قضائیه

انجمن علمی حقوق اساسی ایران طی نامه‌ای به معاونت حقوقی قوه قضائیه، خواستار حفظ استقلال کانون وکلای دادگستری شد.
آفتاب‌‌نیوز :

اخیرا، قوه قضاییه درصدد اصلاح و تصویب آیین‌نامه اجرایی لایحه استقلال کانون وکلا برآمده است. این درحالی است که بعد از انتشار این خبر بسیاری از وکلا اعلام کردند در قانون چنین حقی برای قوه قضاییه به رسمیت شناخته نمی‌شود.

انجمن علمی حقوق اساسی ایران نیز طی نامه‌ای به معاونت حقوقی قوه قضائیه خواستار لزوم حفظ استقلال کانون وکلا شده است.

نامه انجمن حقوق اساسی ایران به معاون حقوقی قوه قضائیه

این انجمن اعلام کرده است: «طبق ماده ۲۲ قانون لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری، کانون وکلا با رعایت مقررات این قانون، آیین‌نامه‌های مربوط به امور کانون از قبیل انتخاب و طرز رسیدگی به تخلفات و نوع تخلفات و مجازات آنها و ترفیع و کارآموزی و پروانه وکلا را در مدت دوماه از تاریخ تصویب این قانون تنظیم می‌نماید و پس از تصویب وزیر دادگستری به موقع اجراء گذاشته می شود». به موجب متن صریح این ماده و سابقه تاریخی برمی‌آید، آیین‌نامه اجرایی قانون را کانون وکلا تنظیم کرده و وزیر دادگستری هم صرفا از باب نظارت بر رعایت قوانین مملکتی آن را به تصویب رسانده است. بعد از آن نیز برای اصلاح آیین‌نامه، باید پیش‌نویس لازم را کانون تنظیم و پیشنهاد نماید و در صورت عدم ابتکار کانون، باتوجه به اصل اساسی استقلال شخصیت حقوقی کانون از قوه قضاییه، وزیر دادگستری یا رئیس قوه قضاییه صالح برای ابتکار عمل و تنظیم اصلاح آیین‌نامه نیست.

همچنین در این نامه آمده است که صلاحیت تصویب آیین‌نامه اجرایی متوقف بر تشخیص و ارائه پیشنهاد تنظیمی از سوی کانون وکلاست. علاوه بر این مفاد پیش‌نویس منتشر شده در مواردی از نظر ماهوی نیز خلاف قانون اساسی و قوانین موضوعه است. برای مثال ماده ۴۰ پیش‌نویس اصلاحیه با تشکیل «شورای عالی هماهنگی وکلا» یا «ریاست معاونت حقوقی قوه قضاییه» در مقام ایجاد ساختار جدیدی در کانون وکلاست که جایگاهی در قانون لایحه استقلال ندارد و آشکارا استقلال کانون را که بنیاد لایحه استقلال و هویت و شخصیت کانون است نقض نموده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین