کد خبر: ۶۵۰۱۹۴
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۰
عادی شدن زندگی در ایران به قیمت مرگ؟

مجوز بازگشایی‌ها بر اساس کدام برآورد و پروتکل‌های منطقی بوده ‌است؟

کسانی که بر دولت می‌تازند، که چرا بیشتر اماکن بازگشوده‌شده‌اند و اما اماکن مذهبی همچنان مسدود؛ بهتر است از دولتیان بپرسند: مجوز همان بازگشایی‌ها بر اساس کدام برآورد و بر طبق کدام پروتکل‌های منطقی بوده‌است؟ اگر کسی خود را در آتشِ آن سوی می‌فکنَد، دلیل موجهی‌است آیا، که دیگری به ناز شست و یا به لج‌بازی، خود را در آتش این‌سوی میدان بیندازد؟!
آفتاب‌‌نیوز :

شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که اقامه مجدد نماز در ۱۸۰ پایگاه نماز جمعه، از این هفته آغاز خواهد شد. در بخشی از این اطلاعیه آمده است که «براساس فهرست رسمی و اعلامی ازسوی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا، در ۲۳ استان و ۱۳۲ شهرستان، مجموعا ۲۹۴ نقطه از فیوضات معنوی اقامه مجدد نماز‌های جماعت در مساجد بهره‌مند خواهند بود و از این میان، چشم‌مان به جمال مومنان در ۱۸۰ پایگاه نمازجمعه از تاریخ ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ روشن خواهد شد.»

به گزارش آفتاب‌‎نیوز؛ براساس این اطلاعیه، در ادامه همکاری و هماهنگی با ستاد ملی مقابله با کرونا، مراسم عبادی-سیاسی نمازجمعه تا اطلاع ثانوی در مراکز استان‌ها اقامه نخواهد شد و در سایر شهرستان‌ها و مناطق، تابع تعیین و اعلام مصادیق جدید از مناطق سفید خواهد بود. همچنین در این اطلاعیه، نکاتی برای رعایت نکات بهداشتی و سلامت محیط مساجد و مصلی‌ها گفته شده است.

عده‌ای از مدافعان بازگشایی مساجد، بدنبال تسویه حساب سیاسی هستند

چگونگی حضور زائران در ۱۱۰۸ بقعه متبرکه

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه نیز با اشاره به بازگشایی ۱۱۰۸ بقعه متبرکه در ۱۳۲ شهر سفید گفت: حرم‌های شاخص همچنان تعطیل هستند.

«حجت‌الاسلام والمسلمین محمد نوروزپور» مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به بازگشایی اماکن مذهبی و بقاع متبرکه در مناطق سفید گفت: ما در این خصوص تابع دستورات ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم و براساس دستورالعمل این ستاد ۱۱۰۸ بقعه متبرکه در ۱۳۲ شهرستان با وضعیت سفید و کم‌خطر بازگشایی می‌شوند. وی با اشاره به بازگشایی امامزادگان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ادامه داد: تمامی زائران بقاع متبرکه در بدو ورود به بقعه غربالگری می‌شوند و از ورود افراد دارای علامت مشکوک و بیمار جلوگیری به عمل می‌آید. همچنین زائران باید به همراه خود مهر، تسبیح، سجاده و کتاب دعای شخصی داشته باشند و از وسایل موجود در بقاع نمی‌توانند استفاده کنند و همه مهر‌ها و تسبیح‌های موجود در بقاع متبرکه جمع‌آوری شده است.

به نوشته ایلنا، مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: رعایت فاصله اجتماعی در بقاع متبرکه توسط زائران الزامی است و خدام امامزادگان در این خصوص توجیه شده‌اند تا در خصوص صف‌های نماز جماعت فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند و بیشتر سعی شود از صحن‌های روباز استفاده شود. ان‌شاءالله مردم نیز همراهی لازم را با خدام بقاع متبرکه در رعایت این فاصله‌گذاری‌های اجتماعی داشته باشند. حجت‌الاسلام نوروزپور با بیان اینکه شهر‌هایی که از سوی وزارت بهداشت وضعیت آن‌ها سفید اعلام شده است به معنای شهرستان‌های کم‌خطر هستند، خاطرنشان کرد: اعلام وضعیت سفید در برخی مناطق از سوی ستاد مقابله با کرونا به معنی رفع کامل بیماری در این مناطق نیست و به این معنی نیست که مردم می‌توانند بدون وسایل حفاظت شخصی به بقاع متبرکه مراجعه کنند و زائران حتما باید در هنگام مراجعه به بقاع متبرکه از دستکش و ماسک استفاده کنند و از ورود افراد بدون این وسایل ممانعت می‌شود. در برخی از بقاع متبرکه هم ماسک تولید و به زائران ارائه می‌شود. وی درباره جلوگیری از تجمعات در بقاع متبرکه ادامه داد: درخصوص برگزاری شب‌های قدر همچنان تصمیمی گرفته نشده و قرار است دستورالعمل ویژه‌ای برای برگزاری شب‌های قدر تدوین شود.

در حال حاضر برنامه این است که مردم پس از حضور در بقاع متبرکه، زیارت کوتاهی انجام داده و سپس آنجا را ترک کنند. زائران باید از بوسیدن در‌ها و ضریح خودداری کنند. مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه درباره حضور مردم در آرامستان‌های بقاع متبرکه گفت: در بقاع متبرکه آرامستان‌هایی نیز وجود دارد. اعلام شده است که از تجمع در اطراف قبور جلوگیری شود و برگزاری هرگونه مراسم بر سر مزار درگذشتگان مدفون در بقاع متبرکه همچنان ممنوع باشد. البته حضور انفرادی بر سر قبور مشکلی ندارد.

روزنامه اطلاعات نیز درباره بازگشایی مساجد نوشته است: فشار‌هایی که این روز‌ها برای بازگشایی حرم‌های شریف و اماکن مقدسه در حال شدت‌گیری‌است، مشخصا از دو سو دارای حامیانی‌است: یکی مردمان متدین و سلیم‌النفس و دلداده‌ی نجوا با ذوات مقدسه‌ی معصومین علیهم‌السلام، و دیگری تسویه‌گران حساب‌های معوقه با دولت.

هردوگروه، اما یک مستمسک دارند و آن، به ظاهر موجه می‌نماید: در حالی که پاساژ‌ها و پارک‌ها و بسیاری از مشاغل ازدحام‌زا یکی‌یکی مجوز فعالیت و رونق می‌گیرند، محدودیت در حرم‌های شریف چه توجیهی دارد؟

نگارنده با تأیید موفقیت نسبی دولت در مدیریت کرونا با توجه به جمیع جهات، از جمله تنگنا‌های تحریم و نیز فرهنگ نهادینه‌شده‌ی رقابت‌ها و خصومت‌های جناحی، ناچار است بر این نقیصه نیز اشاره کند، که چندصدایی و متضادگویی و روزمرّگی در تصمیمات مرتبط، همچنان پاشنه‌آشیل مبارزه با این ویروس است. رییس جمهور محترم، شاید از آن روی که در شرایط فعلی، به تنگی معیشت مردم و تهی‌بودن خزانه‌ی مُلک از همه آگاه‌تر است، از اولین روزها، قرنطینه را جدی نگرفت و اگر هم سخنی در فاصله‌گذاری آورد، به موازات، معیشت‌گردانی از سوی خود مردم را هم ضمیمه کرد و نهایتا امروز، با قرنطینه‌ای نصفه و نیمه و گذاری رو به بالا و پایین در حال سپری کردنیم. لیک آن دغدغه‌ی معیشتی نمی‌بایست و نمی‌باید که بر اصل «زندگی» به معنای «زنده‌ماندن» سایه افکنَد و شتاب در رونق مجدد زندگی، به قیمت زنده‌نماندن تمام شود.

کسانی که بر دولت می‌تازند، که چرا بیشتر اماکن بازگشوده‌شده‌اند و اما اماکن مذهبی همچنان مسدود؛ بهتر است از دولتیان بپرسند: مجوز همان بازگشایی‌ها بر اساس کدام برآورد و بر طبق کدام پروتکل‌های منطقی بوده‌است؟ اگر کسی خود را در آتشِ آن سوی می‌فکنَد، دلیل موجهی‌است آیا، که دیگری به ناز شست و یا به لج‌بازی، خود را در آتش این‌سوی میدان بیندازد؟!

میدان‌دادن به فشار‌های هنجاری، به خصوص سوار شدن بر موج احساسات و علایق مذهبی، در کوران مبارزه با ویروسی سرکش، در حکم بریدن همان قفلی‌ست در نیمه شب، که گفت: صدایش فردا درمی‌آید!

اینهمه اصرار بر مشابهت‌سازی در تصمیمات غلط، از جمله بازگشایی پارک‌ها و بازارها، و تسرّی آن به حرم‌ها و ازدحام‌های انسانی، آیا از سر دین‌داری و دلتنگی نجوا ومناجات و زیارت است؟ در مورد برخی از مردمان پاک‌دلِ ساده‌نگر و بعضا حوصله‌سررفته، آری! …. و، اما از سوی تریبون‌داران، به خصوص در ایامِ ذائقه‌پذیر و شب‌های حال‌وهوای دعا، شاید اندکی هم دارای شائبه‌های دیگر باشد؛ که آن «دیگر»‌ها بماند!

فراوان از سوی متصدیان امور گفته‌می‌شود، که در مجموع، در مدیریت کرونا، در مقایسه با بسیاری از کشور‌ها موفق‌تر عمل شده‌است. به عنوان شاهدی باخبر، این ادعا را رد نمی‌کنم؛ و، اما این عزیزان سخت‌کوش از فقدان یک نقشه‌ی راهبردی در رنج‌اند و آن این که، در امر مبارزه با کرونا، نباید از یک‌سو چاله را کند و از دگرسو دوباره بر آن خاک ریخت. درست‌است که مساعی جمعی و فداکاری‌های کادر‌های ستاد و صفِ درمان در کشور عزیزمان، از بروز فاجعه‌ای در حد اسپانیا و ایتالیا و بریتانیا جلوگیری کرد- و این ناز شست دارد-، اما همان سه کشور اگر از یک نقشه راه منسجم و برخوردار از اراده‌ای مبتنی بر پروتکل‌های منطقی پیروی نمی‌کردند، خدا می‌داند که امروز چه روزگاری داشتند.

من با گروه دوم که در هر زمانی به یاد تسویه‌حساب‌های معوقه با جناح رقیب می‌افتند سخنی ندارم؛ که چه بسا اگر دولت، دولتِ مهرورزِ مطلوب و مأنوسشان بود، داد سخن می‌دادند در حمایت از انسداد در‌های حرم‌ها! …، اما با مردمان عادیِ از جنس خودم فروتنانه می‌گویم: تصور کنید، آن امام همام، که امروزه از تربت طیبه و عَتَبه‌ی طاهره‌اش شفا و شفاعت می‌جویید، اگر جسم عزیزش در میان ما بود، آیا خود مراعات پروتکل‌های علمی و عقلی را می‌کرد و دفع ضرر محتمل را محترم می‌شمرد؟ یا مردمان را به دفعِ علم و رفع موانع خانه‌اش تشویق می‌نمود؟! راستی، عقلی که به ما معرفت امام را آموخته، حکمش در این مقوله چیست؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۱
Nima
|
Canada
|
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
0
8
وزیر بهداشت چرا الان ...نامه نمی نویسد و تذکر نمی دهد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
سیرصعودی کرونا از 14 و15 اردیبهشت دقیقا ازبازگشایی های اول اردیبهشت به بعد است .متاسفانه کسی به توصیه وزارت بهداشت گوش نکرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
0
2
ملت بابد بمیرند !!؟ملت به مشکل نخورند!؟ عجب است،
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
0
11
انالله و انا الیه راجعون !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
1
21
جان انسان ارزانترین کالا در ایران امروز است.
چون مفت است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
9
1
مسئله کلی تر از بازگشایی مراکز است که آفتاب به خوبی می داند که ایران
برخلاف کشورهای اروپایی وامریکا گاه دویا حتی سه نسل با تفاوتها وتضادهای فرهنگی بسیار در یک اپارتمانی که شاید گنجایش سه نفر هم ندارد زندگی می کنند صرف نظر از اقتصاد تضادهای اجتماعی انچنان زیاد که هیچ منطقی حکم به قرنطینه متناوب به مدت سه ماه ادامه نمیدهد ودر عین حال مردم با توجه به شرایط خود حق انتخاب داده شده که میتوانند فرزندانشان را به مدارس نفرستند یا دانشجویان به دانشگاه نیایند یا در اماکن مذهبی ورود نیابند در اینجا دولت اجباری برای ورود قرار نداده است شاید در تاریخ هیچ گاه چنین اجباری برای قرنطینه توسط حتی دیکتارتورترین حکومتها که امروزه در کشورهای مختلف انجام شده صورت نگرفته مگر مردم خود در طول تاریخ بدلیل ترس از جان در شرایط جنگ و... انتخاب کرده اند
کامران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
16
5
نویسنده محترم و سایت آفتاب؛
اولا که هنوز که هنوزه برای من، بازگشایی پارک، سینما و باشگاه های ورزشی قابل قبول نیست و با هیچ منطقی جور در نمیاد. اگه بازشدن پاساژ و اماکنی که بالاخره مردم چند وقت یکبار احتیاج ضروری بهش دارن مثل آرایشگاه را توجیه کنیم، ولی جایی برای توجیه مثل پارک و.... نیست.
ثانیا تا کی؟ اماکن مذهبی تا کی تعطیل باشه؟! تا زمان آمدن واکسن کرونا؟ یعی یک سال دیگه یا حتی بیشتر؟ شما وقتی با بازشدن این اماکن در مناطق سفید اینجوری مشکل داری، تبعا میگی: بله، تا آخرش بسته بمونه. اگه این حرف رو بزنی، خیلی بی وجدانی. خودت داری مغازه ها بازار ها و پیاده رو ها میبینی که چه خبره، بعد میای میگی مشکل سر اماکن مذهبیه، اینا وا بشن دیگه واویلا میشه. یعنی تنها مشکل مملکت دیگه الان شدن این اماکن.
ثالثا، وقتی می بینی جوابی برای بسته ماندن اماکن مذهبی نداری، الکی لازم نیست بگویی خب موارد دیگه که بازشدن اشتباهی بازشدن. خب اگه مشکلی داری با بازشدن آنها چرا هیچی به دولت نمیگید و بهش اعتراض نمیکنید و فقط درباره اماکن مذهبی حرف میزنید؟!
خلاصه کنم: یا همه بسته باشه یا همه باز باشه. اینکه به اماکن مذهبی برسه دادت دربیاد اما بقیه را واکنن هیچی نگی، عین بی انصافی است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
من با اولیش موافقم
واقعا چرا اونا باز شدن؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
14
6
بازار باز شده گیر نمیدید؟ گیر دادید به اماکن مذهبی
پاسخ ها
کاوه
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
ویروس ۱۹ از همه ویروسها خطرناک نیست. میزان فوتی ۱۰ تا ۱۵٪ ولیکن قدرت شیوع بالائی دارد و همین امر هست که انرا به یک نیروی مخرب جهانی تبدیل کرده است. تنها راه موثر در مقابله با آن جلوگیری از شیوع آنست. بی تدبیری مسئولین و حماقت گروه های فشار یک اپیدمی گسترده را برمردم ایران بوجود آورده است. در شرایط تحریم و ضعف اقتصادی در ایران بستن مراکز کسب و کار امکانپذیر نیست و میبایست این مراکز باز بشوند، البته هوشمندانه و نه اینطور که مسئولین، چه دولتی و چه حکومتی، برنامه ریزی کرده اند. بیشترین میزان شیوع در گردهمائیهای سرپوشیده که افراد در کنار هم به مدت طولانی (بیشتر از ۵ دقیقه) قراربگیرند. گردهمائیهائی چون نماز جمعه، کنسرت موسیقی و نمایش، کلاسهای درس در تمامی سطوح، چه مذهبی و چه غیر مذهبی، راهپیمائی و .... دوستانی که از بسته بودن جماعتهای مذهبی ناراحت هستند، به عواقب بازگشائی چنین مجالسی فکر کرده اند. اگر بخاطر نماز جمعه میزان مرگ میر در یک شهر افزایش پیدا کرد، مطمئن باشید مقاصد گروه های فشار هیچگونه وابستگی به دین ندارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
0
1
شما تابع دستور ستاد مقابله باکرونا نیستید و نخواهید بود و....
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین