کد خبر: ۶۵۰۲۶۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۸

نامه بسیج دانشجویی به روحانی

بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان تهران درباره مسایل و مشکلات این دانشگاه و همچنین دانشجومعلمان نامه‌ای را خطاب به رئیس هیات امنای دانشگاه منتشر کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان تهران طی نامه‌ای به حسن روحانی رییس جمهور و رئیس هیات امنای دانشگاه فرهنگیان انتقادات و مطالباتی را درباره این دانشگاه مطرح کرد.

متن این نامه به شرح زیر است:

دانشگاه فرهنگیان یا به تعبیری دانشگاه تربیت معلم با دانشگاه‌های معمولی فرق دارد، علاوه بر امتیازات دیگر دانشگاهها، امتیاز تولید معلم، مخصوص این دانشگاه است، به این دانشگاه خیلی باید اهمیت داد ...
امام خامنه‌ای (مدظله العالی)

نامه بسیج دانشجویی به روحانی

حجه الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر روحانی
ریاست محترم هیات امنای دانشگاه فرهنگیان

سلام علیکم
احتراما بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان تهران به مناسبت گرامیداشت هفته معلم و نیز تقارن آن با سالروز حضور با برکت رهبری عزیز (در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ۹۷) در نظر دارد از باب وظیفه، دغدغه‌ها و مسائل موجود دانشگاه را به اطلاع حضرتعالی، به جهت عهده دار بودن ریاست هیات امنای دانشگاه، برساند؛ لذا در ابتدا از جهت یادآوری به مختصری از بیانات و مطالبات ایشان درباره دانشگاه می‌پردازیم؛ که این خود روشنگر خط مشی حال و آینده دانشگاه بوده و نیز ملاک مناسبی برای سنجش میزان توجه جنابعالی و مجموعه تابعه نسبت به تحقق این مطالبات و پیشرفت مجموعه تربیت معلم می‌باشد.
رهبر معظم انقلاب در این جلسه نکات مهمی پیرامون مسئله جدی کمبود نیرو انسانی در بدنه آموزش و پرورش بیان کردند؛ که در دیدار‌های خود با مجموعه آموزش و پرورش نیز همواره بدان اشاره موکد داشته اند؛ که نشان از اهمیت بالای این موضوع در نگاه ایشان و آینده جمهوری اسلامی داشته و دارد؛ که راهکار برون رفت از این مسئله را جذب و پرورش نیرو از طریق دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم می‌دانند؛ که بدین جهت ایشان موکدا چندین بار به توسعه کمی و کیفی دانشگاه در تمامی ابعاد و لزوم توجه و همراهی هر چه بیشتر مسئولان، در جهت تحقق سریعتر این امر را خواستار شدند و نیز در گوشه‌ای از بیانات خطاب به وزیر محترم علوم و تحقیقات، خواستار رسیدگی سریعتر در باب مسئله جدی کمبود هیئت علمی متعهد و کارآمد و افزایش کیفیت مسائل آموزشی و رفاهی مربوط دانشجویان را بودند.

حال ما دانشجویان از حضرتعالی در مقام ریاست هیات امنا دانشگاه خود، توقع تحقق هر چه بیشتر این مطالبات و نگاه ویژه‌تری نسبت به این دانشگاه ماموریت محور را داشته و داریم، اما متاسفانه شاهد انجام به عکس این مسائل و بی‌مهری‌هایی از جنابعالی و مجموعه تحت هدایت شما هستیم که در ذیل به چند نمونه که در این چند ماه اخیر رخ داده می‌پردازیم و خواستار توضیح و بهبود شرایط هستیم.

متاسفانه ما در این مدت به شدت از تصمیمات نادرست و غیر کارشناسانه رنج برده ایم؛ که یکی از بارزترین و تاسف برانگیزترین نمونه آن‌ها ماجرای واگذاری دانشگاه فرهنگیان به دانشگاه پیام نور میباشد؛ که با حمایت و دستور چند تن از اعضای محترم مجموعه هیئت دولت به قصد ریشه کنی این دانشگاه نوپا و نظام تربیت معلم کشور صورت پذیرفت؛ همانطور که استحضار دارید این قبیل اقدامات برای چندمین بار است که به جهت حذف دانشگاه از طریق افراد صاحب نفوذ صورت می‌گیرد. اما تاسف بار و تعجب برانگیزتر از این تلاش‌ها و غفلت‌ها به جامعه دانشجو معلمان (که به واقع تربیت کنندگان نسل آینده این سرزمین هستند)، سکوت و بی‌اعتنایی جنابعالی بعنوان ریاست هیات امنا دانشگاه نسبت به این اقدام هاست که نشانگر عدم اهمیت دانشگاه و صرفا هزینه بر بودن آن (همانند نظام آموزش و پرورش) برای شما و مجموعه دولت می‌باشد؛ که همواره با این اقدام‌ها کمر به حذف نظام تربیت معلم دارید. در صورتیکه این تلاش‌ها صریحا خلاف منویات و بیانات رهبری بزرگوار می‌باشد و به جرات می‌توان گفت تنها حمایت‌های بی دریغ ایشان مانع از عملی شدن این غفلت‌ها در این چند ساله بوده است.

از دیگر بی مهری‌ها و بی اعتنایی‌ها نسبت به دانشگاه و قشر دانشجو معلم را می‌توان به عدم حضور شما در این اندک جلسات هیات امنای دانشگاه در این چند سال تاسیس را برشمرد که شاید تامل برانگیز باشد که در این سال‌ها تعداد تشکیل جلسات هیات امنا این دانشگاه مهم کشوری با این گستره نفرات و مراکز تنها در محدوده انگشتان دست یا حتی کمتر قرار دارد؛ که آن هم بدون حضور شما بوده و صورت جلسات آن‌ها نیز بطور کامل منتشر نمیشود.

حال با این تفاسیر برخود لازم دانستیم که گوشه‌ای از مسائل دانشگاه را در قالب چند بند به سمع و نظر جنابعالی برسانیم تا انشاالله توضیح و شفاف سازی موارد مذکور را برای ما دانشجویان دانشگاه تحت ریاست خود تبیین بفرمایید.

۱. مسئله جدی کمبود هیئت علمی که همانطور که اشاره شد مورد تاکید رهبر معظم نیز بوده است. حالا آنکه به استناد اطلاعات منتشر شده، در پایگاه اینترنتی جذب هیات علمی که وابسته به وزارت علوم و تحقیقات می‌باشد و نیز مصاحبه جناب دکتر خنیفر در سال ۹۸، آمده است که از سال ۹۴ تا مهرماه ۹۸ تنها حدود ۷۰ نفر جذب هیات علمی برای دانشگاه فرهنگیان صورت گرفته است.

حال آنکه شایان تامل است که طبق رتبه بندی انجام گرفته از ۱۳۰ دانشگاه کشور که معیار آن نسبت تعداد افراد جذب شده هیات علمی به تعداد افراد مجاز جذب است، رتبه دانشگاه فرهنگیان ۱۲۵ بوده و در زمره ۵ دانشگاه آخر لیست قرار دارد که متاسفانه مجددا این گواه مغفول ماندن دانشگاه و تعداد اندک جذب هیات علمی می‌باشد؛ که واقعا رقمی بسیار محدود برای دانشگاهی به این وسعت و با این ماموریت خطیر است.

حال ما دانشجویان، خواستار همراهی و تسهیل گری بهتر روند جذب و استخدام افراد متعهد و کارآمد در مناصب هیات علمی دانشگاه هستیم.

۲. از دیگر مشکلات و معضلات دانشجویان بحث تفاوت سرانه دولتی تعلق گرفته به دانشجو معلمان، نسبت به سایر دانشگاه‌های دولتی و همچنین کسریات رفاهی متعهدین خدمت می‌باشد. درمورد بحث تفاوت سرانه دانشجویی اختصاص یافته دانشگاه ها، بطور مختصر استناد می‌شود به بودجه سال ۱۳۹۹ کشور که در بخش مربوطه تعداد دانشجو و مبالغ کلی و جزیی رفاهی آورده شده است که به جهت اختصار و دوری از شرح و تفضیل به مقایسه سرانه مصوب سالانه (که از تقسیم مبلغ کل تخصیصی به تعداد کل دانشجو)، برای هر دانشجو دانشگاه فرهنگیان و دانشجو دانشگاه تهران (بدون پردیس‌های تابعه) می‌پردازیم.

اما باید درنظر داشت که دانشگاه تهران جزو برترین دانشگاه‌های کشور از نظر تولید علم می‌باشد و برهمگان واضح و مبرهن است که باید توجه‌ای درخور نام دانشگاه تهران بدان داشت، اما در قیاس این دانشگاه با دانشگاه فرهنگیان باید گفت که سرانه تعلق یافته برای هر دانشجو دانشگاه تهران حدود ۶.۸۶۸.۰۰۰ تومان است و متاسفانه برای هر دانشجو دانشگاه فرهنگیان حدود ۶۶۳.۰۰۰ تومان می‌باشد (یعنی چیزی حدود ۱۰ برابر!) و این به معنای مغفول ماندن دانشگاه ماموریت محور فرهنگیان از زمره‌ی دانشگاه‌های مهم دولتی کشور می‌باشد؛ و نکته قابل تامل‌تر این است که در دانشگاه تهران حدود ۸۰ درصد مبالغ رفاهی، توسط اعتبارات دولتی تامین شده و در دانشگاه فرهنگیان تنها ۲۰ درصد مبلغ مصوب از اعتبارات دولتی بایستی تامین شود و سایر آن بایستی از دانشجو اخذ شود و جالبتر در همین نسبت کم اعتبارات دولتی دانشگاه میباشد؛ که درصد تحقق وصول این اعتبارات برای دانشگاه تهران بسیار بیشتر از دانشگاه فرهنگیان است و به همین سبب دانشگاه فرهنگیان مجبور است در درصد مبلغ اخذ شده از دانشجویان تجدید نظر بیشتری، برای تامین هزینه‌های خود داشته باشد.

اینگونه تبعیض قائل شدن از سمت مسئولان مربوطه و عدم رفع آن علیرغم توصیه‌های چند باره رهبری، میتواند چه مفهومی را برای دانشجویان و سایرین متداعی سازد.

در مورد کسورات از حقوق نیز که در قانون متعهدین خدمت آورده شده است که دانشجویان متعهد که بصورت شبانه روزی تحصیل میکنند ملزم به پرداخت وجوهی هستند، اما به مبلغ دقیق آن اشاره‌ای نشده است. حال آنکه درصد‌ها و مبالغی از دانشجویان کسر میشود که دارای مبنای قانونی و مستند نیست یا اگر موجود هست در اختیار دانشجویان قرار نمی‌گیرد.

در جدید‌ترین موضوع ابلاغ شده از سوی هیات امنا تحت ریاست جنابعالی، مسئله کسر ۲۰ درصد از حقوق دانشجویان در این چندماهه تعطیلی دانشگاه مطرح شده و دردستور کاراست و جای بسی تعجب است که این هزینه با وجود تعطیلی دانشگاه و به بهانه کلاس‌های مجازی اخذ میشود که به اذعان اکثر دانشجویان و اساتید محترم به سختی و با زیرساختی بشدت نامناسب درحال اجراست که واقعا درخور پرداخت هزینه برای آن‌ها نیست؛ لذا ما از جنابعالی و مجموعه تابعه خواستار رسیدگی و ورود جدی به این بحث رفاهی و کسورات هستیم که این تبعیض‌ها و بی قانونی‌ها موجب تخریب شانیت دانشجومعلمان در نظر سایر افراد جامعه و نتیجه همین صرفا نگاه دغدغه معیشتی به معلم و دانشجومعلمان میشود.

۳. امیرالمومنین می‌فرمایند: «اَلا وَ اِنَّ لَکُم عِندِی اَن لَا اَحتَجِبَنَّ دُونَکُم سِرّاً اِلّا فی حَرب»، «بدانید حقّ شما بر من است که چیزى را از شما جز اسرار جنگ پنهان ندارم». شایسته است که مسئولین جمهوری اسلامی این حدیث را سرلوحه کار خود قرار بدهند؛ از دیگر مشکلات دانشگاه عدم شفافیت مالی میباشد؛ معضلی که در اکثر مراکز و پردیس‌های دانشگاه در سطح کشور مشاهده میشود و موجب بوجود آمدن مشکلات متعدد رفاهی، آموزشی و فرهنگی برای دانشجویان میگردد که این علیرغم کسر درصد‌ها و مبالغ به نسبت زیاد و نامستند نسبت به سایر دانشگاه‌های متعهد خدمت می‌باشد؛ که با شفافیت دقیق، کمک شایانی در رفع این مشکل و مسائل خواهد شد.

۴. عدم شفافیت و انتشار صورت جلسات هیات امنا بصورت مشروح و تفصیلی، که این القاگر حس بی اعتمادی و جدا بودن بدنه دانشجویی نسبت به مسئولان و هیات امنا می‌گردد؛ لذا شفافیت در بحث مالی و هزینه‌های دانشگاه و مراکز تابعه، جلسات هیات امنا و مصوبات آن و نیز رسیدگی و ابلاغ دستورات مقتضی پیرامون سایر مسائل مطرح شده در موارد فوق را، از جنابعالی بعنوان ریاست محترم هیات امنای دانشگاه ماموریت محور و با اهمیت فرهنگیان و مجموعه تابعه را خواستاریم.

«با آرزوی توفیق خدمت خالصانه و موثر به ملت عزیز، رهبری فرزانه و جامعه شریف فرهنگی کشور»

بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان تهران

رونوشت:

۱) وزیر علوم و تحقیقات و فناوری (جناب آقای دکتر غلامی)

۲) وزیر آموزش و پرورش (جناب آقای دکتر حاجی میرزایی)
۳) ریاست محترم دانشگاه فرهنگیان (جناب آقای دکتر خنیفر)

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
0
0
بسیار عالی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
0
0
به نظرم باید از طریق وزارت علوم اقدام می‌کردید
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین