کد خبر: ۶۵۰۳۲۴
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۳

کرونا تا چه زمانی با بشر می‌ماند؟

یک متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه سرانجام اپیدمی کرونا به رعایت بهداشت توسط افراد جامعه بستگی دارد، ‌اظهار کرد: اپیدمی تا یکی دوماه آینده روند کاهشی خود را طی خواهد کرد؛ اما همچنان خطر وجود دارد و تا زمان کشف واکسن و انجام واکسیناسیون عمومی خطرات آن را جدی بگیریم.
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر داوود یادگاری - عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به آینده اپیدمی کرونا به ویژه با فرارسیدن فصل تابستان و یا پاییز و زمستان، اظهار کرد: شدت بیماری و روند رو به کاهش و یا افزایش آن هنوز مبهم بوده و جای سوال دارد؛ ممکن است بیماری شدت خود را داشته باشد اما از نظر شیوع و میزان آلودگی روند رو به کاهش است، یعنی در آینده موارد بیماری به مراتب کمتر می‌شود ولی میزان ابتلا به صفر نخواهد رسید.

عوامل تاثیرگذار در روند کاهشی بیماری

رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه عوامل مختلفی در روند کاهشی بیماری دخیل هستند، عنوان کرد: عامل اول رعایت مسائل بهداشتی، اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند و استفاده از ابزار حفاظتی؛ عامل دوم ابتلای درصد زیادی از افراد جامعه و ایجاد نوعی ایمنی نسبی و سومین عامل بروز تغییرات آب و هوایی است که می‌تواند به کاهش میزان ابتلا به کرونا ویروس منجر شود. البته این موضوع هم مطرح است که ممکن است با افزایش دما و فرا رسیدن تابستان شانس زنده ماندن ویروس کاهش یافته و لذا احتمال ابتلا نیز به تبع آن کمتر شود.

کرونا تا چه زمانی با بشر می‌ماند؟

وضعیت بحرانی همه‌گیری مانند گذشته نخواهد بود

وی با بیان اینکه دقیقا نمی‌توان پیش بینی کرد که با فرا رسیدن پاییز و زمستان چه اتفاقی برای ویروس رخ می‌دهد، اظهار کرد: طبیعی است که وضعیت بحرانی همه‌گیری مانند گذشته نخواهد بود، هرچند ممکن است به صورت محدود نوساناتی داشته باشیم.

به گفته وی، در صورت عدم رعایت بهداشت و طرح فاصله‌گذاری، احتمال افزایش درصد ابتلا و شروع پیک‌های بعدی اپیدمی وجود دارد. بنابراین هرچند روند بیماری کاهشی است ولی نباید برای رفع محدودیت‌ها و احتیاط‌های بهداشتی عجله کنیم. باید بدانیم که این بیماری تا سالیان سال و تا زمان کشف واکسن موثر و یا داروهای اثربخش با ما خواهد بود.

با برنامه‌ریزی مناسب می‌توان شانس انتقال ویروس را کاهش داد

وی با تاکید بر ضرورت برنامه‌ریزی جدی برای تک تک افراد جامعه جهت مواجهه بهتر با این ویروس در آینده، گفت: بشر می‌تواند به تدریج خود را با شرایط پیش‌رو تطبیق دهد؛ به نحوی که هم زندگی عادی در جریان باشد و هم بتواند از خود در برابر ویروس محافظت کند. در اصل با برنامه‌ریزی مناسب می توان شانس انتقال ویروس را کاهش داد. همانگونه که امروز اطلاعات مردم در زمینه بیماری و رعایت نکات بهداشتی به نسبت دوماه قبل افزایش یافته و این امر نقش بسزایی در کنترل بیماری ایفا کرده است.

احتمال جهش ویروس در آینده

یادگاری با اشاره به احتمال جهش ویروس در آینده، اظهار کرد: احتمال جهش وجود دارد و حتی ممکن است به دنبال جهش، افراد بهبود یافته مجددا مبتلا شوند. احتمال جهش در مورد تمام ویروس‌ها وجود دارد، ولی این مساله در حال حاضر قابل پیش بینی نیست و ممکن است جهش کروناویروس به نفع یا به ضرر بشر باشد.

وضعیت شیوع بیماری در فصول سرد سال

این عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به وضعیت شیوع بیماری در فصول سرد سال نیز اظهار کرد: در پاییز و زمستان همزمانی بروز آنفولانزای فصلی با کروناویروس ممکن است منجر به بروز مشکلاتی شود، چراکه برخی علائم آنفولانزای فصلی و کرونا شبیه به هم بوده و تشخیص و تفکیک آن‌ها دشوار و صرفا با آزمایش‌های تکمیلی امکان پذیر است. لذا این مساله هزینه‌های زیادی به جامعه تحمیل می‌کند، بنابراین برای غلبه بر آن باید برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشیم.

ضرورت واکسینه‌کردن افراد در معرض خطر نسبت به آنفولانزای فصلی

وی واکسینه‌کردن افراد آسیب‌پذیر و در معرض خطر جامعه در مقابل آنفولانزا را اولین راهکار عنوان کرد و گفت: با این کار میزان ابتلا و همزمانی این بیماری‌ها کاهش پیدا می‌کند. البته در حال حاضر به دلیل شیوع کرونا و نادر بودن موارد ابتلا به آنفولانزا، تشخیص بیماری راحت‌تر است.

یادگاری با بیان اینکه در رابطه با واکسن آنفولانزا باید از دستورالعمل‌های کمیته کشوری پیروی کنیم، گفت: به دلیل محدودیت امکانات نمی‌توان ۸۰ میلیون واکسن انفولانزا در اختیار داشت. لذا کمیته کشوری تعیین می‌کند که چه افرادی باید حتما واکسینه شوند و چه افرادی نیاز به واکسن ندارند.

انتقاد از وجود انگ اجتماعی نسبت به بیماران کرونایی

وی در بخشی دیگر با انتقاد از وجود انگ اجتماعی نسبت به مبتلایان و یا حتی بهبودیافتگان بیماری کووید ۱۹، اظهار کرد: متاسفانه گاهی دیده می‌شود که از افرادی که دوره قرنطینه و بیماری خود را طی کرده‌اند، دوری می شود؛ درحالیکه این افراد می‌توانند مانند افراد عادی زندگی کنند و چه بسا ایمن‌تر هم هستند. افراد خانواده و اطرافیان باید مسائل روحی و روانی مرتبط با این افراد را رعایت کنند. همچنین جامعه، ادارات و فضای خانواده باید بتوانند به نحو احسن از افراد مبتلا و افرادی که از بند بیماری رهایی یافته، حمایت کنند؛ چراکه همانگونه که گفته شده روحیه خوب و عدم وجود استرس و نگرانی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

هنوز برای رفع محدودیت‌های بهداشتی زود است

این متخصص عفونی با بیان اینکه هنوز برای رفع محدودیت‌های بهداشتی زود است، گفت: همچنان باید مسائل بهداشتی و مراقبت‌ها را رعایت کرده و با احتیاط رفتار کنیم. به ملاقات پدر و مادر و اقوام سالخورده نرویم؛ چراکه افراد سن بالا ریسک خطر بالاتری دارند و اگر فردی ناقل باشد به راحتی می‌تواند بیماری را منتقل کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه سرانجام اپیدمی به رعایت بهداشت توسط افراد جامعه بستگی دارد، ‌اظهار کرد: اپیدمی تا یکی دوماه آینده روند کاهشی خود را طی خواهد کرد ولی با این حال باید تا زمان کشف واکسن و انجام واکسیناسیون عمومی آن را جدی بگیریم.

کم کم از بحران شدید رهایی پیدا خواهیم کرد

یادگاری با بیان اینکه در حال حاضر روند بیماری با کاهش روبروست و کم کم از بحران شدید رهایی پیدا خواهیم کرد، گفت: ولی همچنان در معرض خطر هستیم و نباید احتیاط‌های بهداشتی را فراموش کنیم. باید در هنگام کار و فعالیت به یاد داشته باشیم که این ویروس وجود دارد و ممکن است ما را مبتلا کند.

روزه داری در شرایط کرونایی هیچ منعی ندارد

رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در خاتمه با اشاره به ماه مبارک رمضان و روزه‌داری در این شرایط، اظهار کرد: روزه‌داری در شرایط کرونایی هیچ منعی ندارد و شاید توصیه هم بشود؛ چراکه فرد روزه‌دار در بیرون از منزل چیزی نمی‌خورد و تماس او با اشیاء و وسایل نیز در طول روز کاهش می‌یابد. ولی در مورد افراد مبتلا باید گفت تا زمانی که علائم این بیماری را دارند توصیه می‌شود روزه نگیرند تا شرایط جسمی آنها بهبود پیدا کند، ولی بعد از بهبودی منعی برای روزه گرفتن آنها وجود ندارد.

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین