کد خبر: ۶۵۰۳۸۱
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۴

انتخابات روز یکشنبه لهستان کنسل شد

کمیسیون انتخابات لهستان اعلام کرد، انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه برگزار نمی‌شود.
انتخابات روز یکشنبه لهستان کنسل شد
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از خبرگزاری رویترز، این تصمیم با وجود این گرفته شده که مجلس سفلی پارلمان لهستان برای برگزاری این انتخابات از طریق پست چراغ سبز نشان داده بود؛ به دلیل شیوع ویروس کرونا قرار بر این بود که از طریق پست این انتخابات برگزار شود.

این انتخابات قرار بود روز یکشنبه برگزار شود اما اپوزیسیون گفتند که حزب حاکم ناسیونالیست موسوم به قانون و عدالت به دنبال برگزاری این انتخابات در دوران شیوع کروناویروس است تا از آن برای دستاوردهای سیاسی بهره‌برداری کند. نظرسنجی‌ها نشان داده است که آندژی دودا، رئیس جمهوری کنونی و رهبر حزب حاکم در این انتخابات پیروز می‌شد.

اواخر روز پنجشنبه، کمیسیون ملی انتخابات لهستان اعلام کرد، رای‌گیری را نمی‌توان برگزار کرد و در بیانیه‌ای آورد: کمیسیون به رای دهندگان، کمیته‌های انتخاباتی، کاندیداها، مقام‌های محلی و انتخاباتی اطلاع داده که این رای گیری در ۱۰ مه سال ۲۰۲۰ برگزار نمی‌شود.

حزب حاکم و شریک ائتلافی آن روز چهارشنبه به توافقی برای تعویق انتخابات و بر این اساس دست یافتند که چون رای‌گیری به صورت حضوری برگزار نمی‌شود، دادگاه عالی آن را بی اعتبار اعلام خواهد کرد.

اما اگرچه پارلمان لهستان اعلام کرد که قانونی را برای برگزاری این انتخابات به صورت غیر حضوری و از طریق پست تصویب کرده اما زمان بندی آن هنوز مشخص نیست.

رئیس جمهوری لهستان نیز ابراز امیدواری کرده که این انتخابات به زودی و در صورت امکان برگزار می‌شود.

در همین راستا، معاون نخست وزیری گفته که زودترین زمان ممکن ژوئن خواهد بود.

همچنین درحالیکه نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از لهستانی‌ها مخالف برگزاری این انتخابات در دوران کرونا هستند، اما منتقدان دولت می‌گویند، هنوز مشخص نیست که مبنای قانونی کنسل شدن رای‌گیری از سوی حزب حاکم چیست.

بوریس بودکا، رهبر حزب اپوزیسیون میانه‌روی پلتفورم مردمی گفت:‌ انتخابات به صورت رسمی به تعویق نیفتاده است. این تعویق به منزله تضمین برای برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه نیست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین