کد خبر: ۶۵۰۵۴۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۷

هوک: تا انتخابات آمریکا چیز زیادی از برجام باقی نمی‌ماند/ تغییری در ماموریت ما به وجود نیامده

نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران با اشاره به اظهارات برخی نامزدهای دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری برای بازگشت به برجام مدعی شد که تا انتخابات آمریکا "چیز زیادی از این توافق باقی نخواهد ماند که کسی بخواهد به آن بازگردد."
هوک: تا انتخابات آمریکا چیز زیادی از برجام باقی نمی‌ماند/ تغییری در ماموریت ما به وجود نیامده
آفتاب‌‌نیوز :

برایان هوک نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران در گفت وگو با شبکه سی ان بی سی، برخی تحلیل ها درخصوص کاهش حضور نظامی آمریکا در عربستان را رد و با تکیه بر ادعاهای واهی واشنگتن علیه کشورمان تاکید کرد: این بدان معنی نیست که ایران دیگر یک تهدید به شمار نمی آید.

هوک خاطر نشان کرد که علی رغم کاهش حضور نظامی آمریکا در عربستان، تغییری در تعهد واشنگتن نسبت به متحدانش در منطقه خلیج فارس ایجاد نشده است.

وی ادامه داد: هیچ تغییری در ماموریت ما به وجود نیامده است. ما در کنار شرکا و متحدانمان در منطقه ایستاده‌ایم. ما هرچه در توان داریم به کار می گیریم تا از منافع آمریکا محافظت کنیم. شمار نیروهای ما با توجه به وضعیت و شرایط، زیاد یا کم می‌شود اما ماموریت ما همان است. هیچ تغییری در ماموریت ما ایجاد نشده است.

به گزارش سی ان بی سی، این اظهارات در حالی مطرح شده است که یک مقام آمریکایی روز گذشته گفته بود واشنگتن دو سامانه‌ دفاع موشکی پاتریوت و تعدادی از جنگنده‌های خود را از عربستان سعودی خارج می‌کند.

برایان هوک همچنین با اشاره به دستور دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای حمله به سردار قاسم سلیمانی٬ فرمانده نیروی قدس سپاه ایران در عراق مدعی شد که رئیس جمهور آمریکا (با این اقدام) قدرت بازدارندگی نظامی برای دفاع از خود را در منطقه که از دست رفته بود، احیا کرد.

وی در ادامه ادعاهای خود گفت: بازدارندگی چیزی است که به راحتی از بین می رود اما حفظ آن، سیاستی است که شما باید هر روز آن را اجرایی کنید. ما به همکاری خود با سعودی ها، اماراتی ها و تمامی شرکای خود در منطقه ادامه خواهیم داد.

این مقام وزارت امور خارجه آمریکا افزود: ما یک ائتلاف با یکدیگر داریم که از نظر من نتایج خوبی در بازدارندگی در برابر ایران و مقابله با آن (در منطقه) داشته است. ما برنامه هایی در منطقه داریم که می خواهیم به کار روی آنها ادامه دهیم.

برایان هوک در بخش دیگری از این مصاحبه که همزمان با سالروز خروج یک جانبه آمریکا از برجام انجام گرفت، مدعی شد که آمریکا با خروج از این توافق قدرت بازدارندگی خود در منطقه را دوباره به دست آورد.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و اظهارات جو بایدن، نامزد حزب دموکرات درخصوص بازگشت به برجام در صورت پیروزی، گفت که تا زمان انتخابات چیزی از این توافق باقی نخواهد ماند.

نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران تصریح کرد: شاهد بوده ام که برخی از آنهایی که می‌خواهند در انتخابات ریاست جمهوری رقابت کنند، وعده می‌دهند که به توافق هسته‌ای با ایران باز خواهند گشت، اما تا آن زمان چیز زیادی از توافق باقی نخواهد ماند که (آمریکا) به آن ملحق شود.

وی همچنین مدعی شد که توافق هسته‌ای با ایران به بهای از بین رفتن صلح و امنیت در خاورمیانه به دست آمد.

به گزارش ایسنا، جو بایدن روز جمعه در توییتی نوشت: دونالد ترامپ دو سال پیش آمریکا را از برجام خارج و این هفته هم قطعنامه کنگره برای محدود کردن اختیارات او برای جنگ با ایران را وتو کرد. تصمیم‌های او خطر جنگ را در خاورمیانه افزایش داده است.

رئیس جمهور آمریکا در ماه مه 2018 باوجود مخالفت سایر طرف های برجام و متحدانش به طور یک جانبه از این توافق خارج شد و با زیر پا گذاشتن تعهدات بین المللی خود، تحریم ها علیه ایران را بازگرداند.

جمهوری اسلامی ایران نیز در واکنش به خروج یک جانبه آمریکا، طبق شروط تعیین شده در برجام و بر اساس حق خود ذیل این توافق اجرای تعهدات هسته ای اش در برجام را به صورت گام به گام کاهش داده است.

در همین راستا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان طی نامه ای به دبیرکل سازمان ملل درباره خروج غیر قانونی آمریکا از ‎برجام، تحریم های یکجانبه علیه ‎ایران و نقض‌های فاحش، مکرر و مستمر منشور سازمان ملل، به ویژه ماده ۲۵ که اعتبار و تمامیت ملل متحد و صلح و امنیت بین المللی را مورد تهدید قرار داده، نکات مهمی را یادآور شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
فرهاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
0
0
آقای هوک...... !
با ایران درست صحبت کن!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین