کد خبر: ۶۵۰۶۰۳
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۱

کشف ۲۰هزار اثر تاریخی قاچاق

پلیس اروپا از کشف نزدیک ۲۰هزار اثر تاریخی و دستگیری بیش از ۱۰۰ نفر از قاچاقچیان در این زمینه خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از فوربس، در یک علمیات مشترک میان سازمان جهانی گمرگ، پلیس بین‌المللی (اینترپل) و پلیس اروپا (یوروپل)، ۳۰۰ عملیات جست‌وجو در ۱۰۳ کشور جهان انجام شد که منجر به کشف بیش از ۱۹ هزار اثر تاریخی باستانی قاچاق شد.

این اشیا شامل آثاری غارت‌شده از کشورهای جنگ‌زده و همچنین آثار هنری به سرقت‌رفته از موزه‌ها و محوطه‌های باستانی کشورها می‌شود.

کشف ۲۰هزار اثر تاریخی قاچاق

پلیس آرژانتین با کشف ۲۵۰۰ سکه باستانی که قرار بود در یک حراجی آنلاین به فروش بروند بیشترین کشفیات را داشت و کشور لتونی نیز توانست ۱۳۷۵ سکه باستانی را کشف و ضبط کند.

در فرودگاه شهر مادرید اسپانیا نیز مجموعه‌ای نادر از آثار تاریخی دوران پیشاکلمبی شامل یک ماسک طلایی، مجسمه‌های طلا و جواهرت باستانی غارت‌شده از کشور کلمبیا کشف شده است. مقامات افغانستانی هم موفق به کشف هزار شیء تاریخی در فرودگاه کابل شدند که قرار بود به استانبول در ترکیه منتقل شوند.

بر اساس اعلام پلیس اروپا، در این عملیات مشترک بیشتر تمرکز بر روی خرید و فروش غیرقانونی آثار تاریخی در اینترنت بود و تقریبا یک‌سوم از آثار کشف شده قرار بود در حراجی آنلاین به فروش گذاشته شوند.

قاچاق اشیای فرهنگی معمولا از طریق همان شبکه‌های جرایم بین‌الملی انجام می‌شود که در زمینه قاچاق مواد مخدر و اسلحه نیز فعالیت دارند و پنهان بودن معاملات آثار تاریخی غارت‌شده فرصت مناسبی برای پولشویی و کاهبرداری و تامین منابع مالی برای این شبکه‌های جرایم سازمان‌یافته ایجاد کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین