کد خبر: ۶۵۰۷۶۶
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۴

احتمال تاثیر اشعه لامپ فرابنفش بر ویروس کرونا

استفاده از نوع جدیدی از لامپ‌های فرابنفش برای نابودی ویروس‌های خطرناک، ممکن است برای مقابله با کووید –۱۹ موثر واقع شود.
احتمال تاثیر اشعه لامپ فرابنفش بر ویروس کرونا
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش روز یکشنبه خبرگزاری فرانسه از نیویورک، محققان دانشگاه کلمبیا در آمریکا سالها درمورد چنین موارد مصرفی تحقیق کرده اند و حال این بیماری همه گیر جدید می تواند بر ارزش تلاش های آنها مهر تائید زند.

از لامپ‌های یووی‌سی برای از بین بردن باکتری و ویروس در بیمارستان ها و صنایع فرآوری غذا استفاده می شود.

اما اشعه یووی‌سی خطرناک است و ممکن است باعث بروز بیماری هایی در انسان شود، از اینرو تنها زمانی می توان از آن استفاده کرد که گزینه دیگری وجود نداشته باشد.

سیستم متروی نیویورک به تبعیت از متروهای چین قصد دارد از لامپ های فرابنفش برای ضدعفونی کردن قطارها استفاده کند، اما قرار است این کار در زمانی تعطیلی مترو در طول شب انجام شود.

به گفته «دیوید برنر» مدیر مرکز تحقیق رادیولوژیکی دانشگاه کلمبیا، تیمی از این مرکز اشعه های فرا - یووی‌سی را آزمایش می کند، اشعه هایی با طول موج ۲۲۲ نانومتر که برای انسان، امن اما برای ویروس، کشنده است.

وی یادآور شد که این اشعه ها با این فرکانس از قابلیت نفوذ به سطح پوست یا چشم برخوردار نیست.

این به این معناست که می توان از این اشعه ها در فضاهای شلوغ و بسته که خطر آلودگی به ویروس بالاست، استفاده کرد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا چندی پیش با طرح تاباندن اشعه فرابنفش به بدن انسان برای از بین بردن ویروس کرونا، تعجب همگان را برانگیخت. به نظر می رسد وی از تحقیقاتی در مورد تاثیر نور طبیعی بر این ویروس الهام گرفته بود، اما نور طبیعی، اشعه یووی‌سی ندارد.

محققان دانشگاه کلمبیا در سال ۲۰۱۳میلادی تحقیق روی تاثیر اشعه فرا-یووی‌سی بر باکتری های مقاوم در برابر دارو را آغاز کردند. در مرحله بعد، تاثیر این اشعه روی ویروس ها از جمله ویروس آنفلوانزا آزمایش شد و حال توجه این اشعه به ویروس کرونا معطوف شده است.

اما تیم محققان دانشگاه کلمبیا برای بررسی تاثیر این اشعه روی ویروس کرونا باید تجهیزات خود را به یک لابراتوار زیست امن در کلمبیا منتقل کنند.

به گفته برنر، این آزمایش ها که از سه یا چهار هفته پیش آغاز شد، نشان داد که اشعه یووی‌سی می تواند ویروس را روی سطوح در ظرف چند دقیقه از بین ببرد.

این تیم در مرحله بعدی قصد دارد این لامپ ها را روی ویروس معلق در هوا آزمایش کند، زمانی که فردی سرفه یا عطسه می کند.

به صورت موازی نیز آزمایش هایی در تائید بی خطر بودن این اشعه برای انسان انجام می شود.

طی ۴۰ هفته گذشته، لابراتوار دانشگاه کلمبیا موش ها را به مدت ۸ ساعت در روز و ۵ روز در هفته در معرض اشعه فرا- یووی‌سی با شدتی ۲۰ برابر بیشتر از سطح مورد استفاده برای انسان قرار داد.

نتیجه آن بود که پس از آزمایش چشم و پوست این جوندگان، هیچ مورد مشکوکی یافت نشد و موش ها کاملا شاد و سرحال بودند. قرار است این آزمایش برای ۲۰ هفته دیگر ادامه یابد.

اما یافته های این تحقیق نمی تواند مورد تائید جامعه علمی باشد مگر آنکه همه گام های باقی مانده برداشته شود.

همچنین فشار برای بازگشایی اقتصادهای جهانی آنقدر زیاد است که کارخانه ها تولید لامپ های فرابنفش را بی تعلل افزایش داده اند.

در این میان، سازمان غذا و داروی آمریکا با کاهش سختگیری در زمینه استفاده از ابزار یا عواملی برای ضدعفونی کردن، تولیدکنندگان را به یافتن راهکاری برای مقابله با کرونا ترغیب کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین