کد خبر: ۶۵۰۸۹۳
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۶

وزارت بهداشت: تعطیلی مجدد در برخی شهرستان های خوزستان / شایعه شیوع "کرونا کاوازاکی" در کودکان

در استان خوزستان الان مشکلاتی داریم که دقیقا همین اتفاق افتاد و بعداز بازگشایی‌ها، به دلیل عدم رعایت، اوضاع به گونه‌ای شد که به عقب برگشتیم و در برخی شهرستان‌های استان خوزستان مجددا تعطیلی برقرار شده و برخی اماکن و ادارات تعطیل شده‌اند. این اتفاق می‌تواند برای هر استان دیگری هم رخ دهد، اگر نکات را رعایت نکنیم.
وزارت بهداشت: تعطیلی مجدد در برخی شهرستان های خوزستان / شایعه شیوع
آفتاب‌‌نیوز :

معاون بهداشت وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه وضعیت کرونا در کشور عادی نشده است و در صورت عدم رعایت موازین مربوطه از سوی مردم، بیماری می تواند به سرعت بازگردد و همه را گرفتار کند، از تعطیلی های مجدد در برخی شهرستان های استان خوزستان خبر داد و گفت: در صورتی که نکات بهداشتی رعایت نشود، این اتفاق می‌تواند برای هر استان دیگری هم رخ دهد.

دکتر علیرضا رییسی در ارتباط ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران، گفت: یکی از اقدامات بسیار خوب در کشور این بود که بعد از مرحله بسیار طوفانی کرونا و مراجعات زیاد به بیمارستان، دو اتفاق موثر در کشور افتاد که بخش اول آن بسیار موثر بود و می‌توان این موضوع را با آمار و ارقام نشان داد.

وی افزود: مهم‌ترین اتفاقی که افتاد رعایت کردن مردم بود. اگر رعایت کردن و این سطح از سواد سلامت در سطح کشور و در تک تک افراد اتفاق نمی‌افتاد، این توفیقات را به دست نمی‌آوردیم و این به صورت واضح خودش را نشان می‌دهد. زیرا تمام راه‌ها و توصیه‌ها و مدل‌هایی که در زمینه مبارزه و کنترل این بیماری وجود دارد، متکی بر رعایت افراد، مسئولیت‌های اجتماعی افراد و سطح سواد سلامت و همکاری و همدلی افراد جامعه است که در سطح جهان هم این اتفاق افتاده است؛ به طوری که در جاهایی که خوب رعایت کردند، الگوی موثری در روند بیماری را شاهدیم.

در کشور ما هم همکاری فوق‌العاده‌ای که مردم انجام دادند در حوزه رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، بهداشت فردی و توجه به دستورالعمل‌های بهداشت، باعث شد الگویی که در کشور ما رخ داد، بسیار قابل توجه باشد. بعد از ورود مردم و کنترل خوبی که انجام شد، افت بسیار خوبی در بیماری داشتیم.

مرحله دوم غربالگری کرونا در ایران

وی ادامه داد: اتفاق دومی که افتاد بحث تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، عدم مسافرت‌ها بود که در این حوزه روزهای بی‌نظیری را در کشور تجربه کردیم. ۱۳ به در امسال مردم ما بیرون نیامدند، در خانه ماندند و نتیجه آن را که در سطح کشور دیدیم.

اقدام بعدی که اتفاق افتاد که آن هم بر پای مشارکت مردم بود، غربالگری افتخارآمیز و وسیعی بود که در سطح کشور رخ داد که در دنیا بی نظیر است که بتوانیم در یک ماه حدود ۷۸ میلیون نفر و ۹۰ درصد مردم کشور را غربالگری کنیم و اکنون مرحله دوم غربالگری آغاز شده است و در مرحله دوم هم به مرز ۳۲ میلیون نفر رسیده‌ایم که البته مرحله دوم بیشتر بر روی افراد آسیب‌پذیر، مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای و سنین بالا و مادران باردار متمرکز است.

راه اندازی ۴۰۰ مرکز نمونه گیری تست سرپایی کرونا در کشور

رییسی همچنین گفت: در کنار این راه‌اندازی حدود ۴۰۰ مرکز نمونه‌گیری در سطح کشور برای تست‌های سرپایی باعث شد که ورودی بیمارستان‌های ما به شدت کاهش یابد. رابطه بسیار مستقیم و معناداری بین یافتن کیس‌ها و بیماران در مراحل اولیه و درمان آنها و ایزوله کردن آنها، با کاهش بار بیمارستان وجود دارد. زیرا اگر افرادی که در مراحل ابتدایی پیدا کردیم، نمی‌یافتیم، ظرف دو هفته با حال بدتر مجبور بودند به بیمارستان بیایند.

وضعیت کرونا عادی نشده است

وی افزود: البته باید توجه کرد که همه این‌ها می‌تواند قابل برگشت باشد و بیماری می‌تواند شیوع یابد، اگر مردم نقش خود را تمام شده بدانند و رعایت نکنند و فکر کنند که این بیماری عادی شده است. متاسفانه در این صورت بیماری می‌تواند به سرعت برگردد و همه را گرفتار کند. نیاز داریم که مردم در کنار مسئولین بتوانند توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند تا بیماری به مرحله‌ای برسد که اعلام کنیم، خبری نداریم.

تعطیلی مجدد در برخی شهرستان های استان خوزستان

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: در استان خوزستان الان مشکلاتی داریم که دقیقا همین اتفاق افتاد و بعداز بازگشایی‌ها، به دلیل عدم رعایت، اوضاع به گونه‌ای شد که به عقب برگشتیم و در برخی شهرستان‌های استان خوزستان مجددا تعطیلی برقرار شده و برخی اماکن و ادارات تعطیل شده‌اند. این اتفاق می‌تواند برای هر استان دیگری هم رخ دهد، اگر نکات را رعایت نکنیم.

شایعه شیوع "کرونا کاوازاکی" در کودکان

وی در پاسخ به سوال ایسنا، درباره برخی شایعات مبنی بر شیوع نوعی عفونت مشابه کرونا در کودکان با عنوان کرونا کاوازاکی در اروپا و آمریکا طی چند روز اخیر، گفت: کاوازاکی بیماری جدیدی نیست و بیش از ۵۰ سال است که شناخته شده است. این بیماری بیشتر افراد زیر پنج سال را درگیر می‌کند و بیماری است که در آن عوامل ناشناخته‌ای باعث تحریک سیستم ایمنی بدن می‌شود و می‌تواند علائمی شبیه بیماری‌های واسکولیت ایجاد کند. به عبارتی برخی از سموم، باکتری‌ها،‌ ویروس‌ها و انواعی از این موارد می‌توانند باعث شعله‌ور شدن این بیماری شوند و با توجه به اینکه عروق ریز را درگیر می‌کند، معمولا در جاهایی که مخاط یا پوست است را درگیر می‌کند. بنابراین بیماری کاوازاکی چیز جدیدی نیست.

وی افزود: درباره اینکه این بیماری را به کرونا ربط دهیم، بحث علمی وجود دارد. با توجه به اینکه در فیزیوپاتولوژی بیماری کرونا معمولا لایه پوششی داخل عروق درگیر می‌شود، می‌تواند علائمی شبیه کاوازاکی بدهد و به همین دلیل این دو بیماری را با هم اشتباه کرده‌اند. این درحالیست که اتفاقا درگیری ما در کرونا برای زیر پنج سال بسیار نادر است. بنابراین این دو بیماری از هم جدا هستند. این دو بیماری هیچ ربطی به یکدیگر ندارند. کرونا بالای ۱۸ سال را درگیر می‌کند، اما بیشترین درگیری بیماری کاوازاکی در افراد زیر ۵ سال است. کاوازاکی همیشه بوده و ۵۰ سال است که وجود دارد و در رِنج خودش درمان می‌شود.

علت کاهش آمار ابتلا به کرونا در بوشهر

رییسی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا، درباره دلایل کم بودن ابتلا به کرونا در بوشهر نیز گفت: یکی از اقدامات خوبی که در این استان از ابتدا تاکنون انجام شده، بحث فاصله‌گذاری اجتماعی است. در حال حاضر هم با توجه به برخی بازگشایی‌ها مردم این استان بسیار خوب رعایت می‌کنند و بسیار هوشیارند. در زمان اعلام فاصله‌گذاری اجتماعی یکی از مناطقی که مردم بسیار سختگیرانه عمل کردند، استان بوشهر بود.

به‌طوری که مواردمان در این استان بسیار کم بود. در حال حاضر یکی از اقدامات در این استان شناسایی بیماران در مراحل اولیه است که عمدتا هم افرادی که شناسایی می‌شوند،‌ قرنطینه خانگی می‌شوند و بر همین اساس بار بستری بیمارستانی در این استان بسیار کم است. به عنوان مثال در یک روستا در بوشهر سرنخی از بیماری کرونا پیدا کردند و بلافاصله سراغ مردم روستا رفتند و دوباره مردم روستا را به طور کامل غربالگری کردند. حدود ۲۸ تا ۳۰ مورد مثبت پیدا کردند.

کل روستا دو هفته قرنطینه شد و با همکاری مردم بعد از این مدت کاملا برطرف شد. بنابراین اینطور نیست که ویروس کرونا در بوشهر با سایر مناطق فرق کند و ویروس یکسان است. باید توجه کرد که اگر در بوشهر هم مردم رعایت نکنند و بیماری را تمام شده بدانند، آنجا هم مثل سایر مناطق خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین