کد خبر: ۶۵۱۰۳۸
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۶

آیا ناو کنارک مقصر حادثه دریایی بود؟

انتظار می‌رود تا بررسی دقیق تیم‌های کارشناسی حاضر در محل حادثه، از هرگونه گمانه‌زنی در این خصوص پرهیز شود. در این خصوص ناو جماران و یا شناور کنارک می‌توان مقصر بوده باشد. احتمالا و بر طبق شنیده‌ها ناو کنارک به صورت خاموش و بدون اطلاع وارد محدوده مانور شده است.
آفتاب‌‌نیوز :

ناخدا هوشنگ صمدی، فرمانده اسبق گردان تکاوران دریایی، در یادداشتی در روزنامه آرمان ملی نوشت: «اتفاقی که روز گذشته در منطقه دریایی کنارک رقم خورد در مباحث نظامی طبیعی است و نقاط ضعفی قطعا در این تمرین دریایی وجود داشته است اما در علوم نظامی همواره احتمال چنین خطاهایی متصور شده است. این اتفاق در نیروی دریایی در چند دهه اخیر بی‌سابقه بوده است.

در حین انجام تمرین دریایی توسط تعدادی از شناورهای نیروی دریایی ارتش در آب‌های جاسک و چابهار، شناور پشتیبانی سبک کنارک دچار حادثه شد و تعدادی از دریادلان نیروی دریایی به فیض شهادت نائل آمدند. پس از این حادثه تیم‌های امداد و نجات دریایی در فاصله کوتاه در محل حضور یافته و مجروحان و شهدا را از شناور تخلیه و به مراکز درمانی منتقل کردند. نیروهای مستقر در شناور مذکور رشادت مثال زدنی در نجات جان همرزمان خود انجام دادند. تعداد شهدای این حادثه ۱۹ نفر بوده و تعداد مجروحان نیز ۱۵ نفر است که در وضعیت سلامتی مطلوبی بسر می‌‌برند. شناور حادثه‌ دیده کنارک طی عملیاتی برای بررسی‌های فنی به محل اسکله دریایی منطقه منتقل شده است.

انتظار می‌‌رود تا بررسی دقیق تیم‌های کارشناسی حاضر در محل حادثه، از هرگونه گمانه‌‌زنی در این خصوص پرهیز شود. در این خصوص ناو جماران و یا شناور کنارک می‌توان مقصر بوده باشد. احتمالا و بر طبق شنیده‌ها ناو کنارک به صورت خاموش و بدون اطلاع وارد محدوده مانور شده است. این اتفاق مختص به ایران نیست و در کشورهای دیگر نیز چنین خطاهای انسانی پیش آمده است که منجر به تلفات در میان نیروهای خودی شده است. رقم خوردن چندین باره چنین اشتباهاتی لزوم بازنگری در برخی امور ایمنی را بیشتر مورد توجه قرار می‌دهد. باید در این رابطه تشکیل جلسه داد و نقاط ضعف این حوزه مورد بررسی قرار گیرد. با اتکا به مشورت و بررسی دقیق جزئیات می‌توان از وقوع چنین حوادثی در آینده جلوگیری کرد. با توجه به شناختی که از فرماندهان ارتش دارم یقین دارم که به سادگی از کنار چنین مواردی عبور نمی‌کنند و به گونه‌ای عمل خواهند کرد که دیگر چنین اتفاقی رقم نخورد و نگاه علمی و بررسی دقیق همواره سرلوحه این فرماندهان بوده است.

این مطلبی که برخی مطرح می‌کنند این اتفاقات ناشی از عدم آموزش کافی در نیروهای نظامی ایران است به هیچ وجه صحت ندارد و مقوله‌ای کاملا مجزاست. پرسنل نیروی دریایی ارتش از نظر آموزش و مهارت جز بهترین‌ها بوده و مقوله خطای انسانی نمی‌تواند ارتباطی با عدم صلاحیت یا عدم آموزش داشته باشد. این امری است که حتی در مانورهای زمینی نیز رقم می‌خورد و تیر به نقطه‌ای اصابت می‌کند که مقصود نبوده است که می‌تواند نشأت گرفته از ایراد مهمات یا موقعیت تمرین باشد و این اتفاق در اصول نظامی طبیعی و تعریف شده است.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین