کد خبر: ۶۵۱۰۷۴
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۱

دانشمندان جو مریخ را مدل‌سازی کردند

یک دانشمند موسسه تحقیقاتی جنوب غربی(Southwest Research Institute) در آمریکا برای اینکه مشخص کند وجود آب دارای نمک در سیاره سرخ احتمالا نشان دهنده حیات مشابه زمین در آن نیست، جو سیاره مریخ را مدل سازی کرد.
دانشمندان جو مریخ را مدل‌سازی کردند
آفتاب‌‌نیوز :

تیمی از دانشمندان"انجمن تحقیقات فضایی دانشگاه‌ها"(USRA) و "دانشگاه آرکانزاس"(University of Arkansas) به همراه یک دانشمند موسسه تحقیقاتی جنوب غربی طی این مطالعه به بررسی اکوسیستم مریخ پرداختند.

به دلیل دمای پایین مریخ و شرایط بسیار خشک آنجا، قطره‌ای از آب مایع روی سطح آن فورا یخ زده، به جوش آمده یا تبخیر می‌شود مگر اینکه این قطره دارای نمک‌های محلول در خودش باشد. آب نمک دمای انجماد پایین‌تری دارد و کندتر از آب مایع خالص تبخیر می‌شود. نمک در سراسر مریخ یافت می‌شود، بنابراین آب شور/نمکی می‌تواند در آنجا تشکیل شود.

دکتر "آلخاندرو سوتو"(Alejandro Soto) دانشمند ارشد مطالعه گفت: تیم ما مناطق خاص در مریخ را بررسی کردند. انها مناطقی که دمای آب مایع و محدودیت دسترسی آنها احتمالاً به موجودات خشکی‌زی شناخته شده اجازه می‌دهد تا در آنجا زندگی کنند را بررسی کردند تا بدانند که آیا آنها می‌توانند در آنجا سکونت کنند یا خیر. ما از اطلاعات آب و هوایی مریخ که از مدل‌های جوی و از اندازه گیری‌های انجام شده توسط فضاپیما جمع آوری شده بود، استفاده کردیم. ما یک مدل تهیه کردیم تا پیش‌بینی کنیم کجا، چه زمان و برای چه مدت آب نمکی/ آب شور روی سطح و زیرسطح کم عمق مریخ پایدار است.

شرایط بیش از حد خشک مریخ برای رسیدن به رطوبت نسبی زیاد و فعالیت‌های قابل تحمل در آب نیازمند دمای پایین‌تر است و اینها معیارهایی هستند که نشان می‌دهند چگونه می‌توان به راحتی از محتوای آب برای هیدراتاسیون استفاده کرد. انتظار می‌رود حداکثر دمای آب نمک منفی ۵۵ درجه فارنهایت باشد. دمایی که از نظر تئوری برای حیات در آنجا بسیار پایین است.

سوتو در ادامه گفت: حتی موجوداتی که در زمین در شرایط سخت می‌توانند زندگی کنند نیز محدودیت‌های خود را دارند و ما دریافتیم که تشکیل آب نمک از بعضی نمک‌ها می‌تواند به تولید بیش از ۴۰ درصد آب مایع سطح مریخ منتهی شود اما این اتفاق در یک فصل خاص رخ می‌دهد و از نظر زمانی می‌توان گفت در دو درصد از یک سال مریخی این عمل انجام می‌شود و همانطورکه می‌دانیم این موضوع مانع از سکونت در آنجا می‌شود. در حالی که آب مایع خالص در سطح مریخ ناپایدار(unstable) است. مدل‌ها نشان می‌دهند که آب نمک‌های پایدار می‌توانند از استوا تا عرض جغرافیایی بالا در سطح مریخ برای چند درصد از سال تا شش ساعت متوالی تشکیل شده و ادامه پیدا کنند. با این حال درجه حرارت آنجا نیز بسیار پایین‌تر از حدی است که بتوان در آنجا زندگی کرد. این نتایج جدید برخی از خطرهای کاوش در سیاره سرخ را کاهش می‌دهد و همچنین به مطالعات آینده که به بررسی پتانسیل مریخ و شرایط قابل سکونت در آنجا خواهند پرداخت، کمک می‌کند.

یافته‌های این مطالعه در مجله "Nature Astronomy" منتشر شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین