کد خبر: ۶۵۱۱۸۵
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶

سازمان سیا: چین بر سازمان بهداشت جهانی در ارتباط با هشدار در قبال کرونا فشار آورده بود

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) معتقد است، چین، سازمان بهداشت جهانی را به منظور تاخیر در انتشار هشدارهای عمومی درباره شیوع کروناویروس در همان ابتدای بحران شیوع این بیماری تحت فشار قرار داده است.
سازمان سیا: چین بر سازمان بهداشت جهانی در ارتباط با هشدار در قبال کرونا فشار آورده بود
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از روزنامه دیلی میل، در یک گزارش سازمان سیا آمده است، چین سازمان بهداشت جهانی را نسبت به اعلام وضعیت اضطراری جهانی به سبب شیوع کرونا، تهدید به عدم همکاری با تحقیقات سازمان درباره این ویروس کرده است.

این در حالی است که این تاخیر در زمانی حساس در ماه ژانویه و در حالی که ویروس در حال پخش شدن در سراسر جهان به شکلی پنهان بوده رخ داده در حالی که همزمان چین نیز به ذخیره و احتکار تجهیزات پزشکی و اقلام محافظتی ساخت آمریکا و کشورهای دیگر پرداخته است. نشریه نیوزویک آمریکا به نقل از دو مقام اطلاعاتی این کشور در گزارشی نوشت، سازمان سیا این ارزیابی را در یک سند تحت عنوان "سازمان ملل-چین: سازمان بهداشت جهانی هوشیار اما بدون دین به چین" مطرح کرده است.

این دومین گزارش اطلاعاتی غربی‌ها است که نتیجه می‌گیرد، چین سازمان بهداشت جهانی را به منظور کم اهمیت اعلام کردن ریسک شیوع کرونا تحت فشار قرار داده است. چندی پیش نشریه اشپیگل آلمان در گزارشی فاش کرد، یک سند اطلاعاتی این کشور نیز تصریح داشته: شی جینپینگ، رهبر چین شخصاً تدروس آدهانوم، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی را تحت فشار قرار داده است. این نشریه آلمانی این گزارش را با استناد به اطلاعات دریافتی از سرویس اطلاعاتی فدرال آلمان منتشر کرد. بر اساس گزارش سرویس اطلاعاتی فدرال آلمان، شی جینپینگ، رهبر چین در تاریخ ۲۱ ژانویه از تدروس آدهانوم دبیرکل سازمان بهداشت جهانی خواسته تا نسبت به انتشار اطلاعات مربوط به انتقال ویروس کرونا بین انسان ها و صدور هشدار نسبت به همه گیری کرونا دست نگه دارد.

سرویس اطلاعاتی آلمان تخمین زد که این سیاست چین در قبال اطلاع‌رسانی باعث از بین رفتن مدتی معادل ۴ تا ۶ هفته برای شروع سریعتر مبارزه با ویروس در جهان شده است.

با این حال سازمان بهداشت جهانی در بیانیه‌ای بعد از انتشار این ادعاها، آنها را "بی اساس و نادرست" خواند. سازمان بهداشت جهانی به نشریه نیوزویک تصریح داشت: ما در خصوص بحث‌های خاص با کشورهای عضو اظهار نظر نمی‌کنیم اما می‌توانیم بگوییم سازمان بهداشت جهانی در تمامی طول مدت همه‌گیری ویروس مطابق با حکمش به عنوان سازمانی مدرک محور و فنی و متمرکز بر محافظت از تمامی مردم در هر جایی عمل کرده است.

سازمان بهداشت جهانی همچنین گفت که تدروس در تاریخ‌های ۲۰ و ۲۱ یا ۲۲ ژانویه هیچ ارتباطی با شی جینپینگ برقرار نکرده است اما در تاریخ ۲۸ ژانویه با این رئیس جمهور چین در پکن دیدار کرده است. این در حالی است که سازمان بهداشت جهانی نهایتا ۳۰ ژانویه وضعیت اضطراری برای سلامت عمومی در جهان را در ارتباط با شیوع کرونا اعلام کرد هر چند که در همان زمان تاکید داشت که چین مقصر این وضعیت نیست و مدیریت چین در قبال بحران را تحسین کرد.

در عین حال یک گزارش وزارت امنیت داخلی آمریکا که روز یکشنبه محتوایش انتشار یافت فاش کرده مقام‌های آمریکایی معتقدند چین عمداً اوایل ژانویه اطلاعات مربوط به شدت شیوع کرونا را پنهان و همزمان اقدام به احتکار کالاهای پزشکی کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین