کد خبر: ۶۵۱۲۳۹
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹

هشدار فرماندهان سابق ناتو: اروپا آماده خروج آمریکا از پیمان آسمان‌های باز باشد

گروهی از ژنرال‌ها و مقامات دفاعی ناتو از آمریکا درخواست کرده‌اند که در پیمان آسمان‌های باز با روسیه باقی بماند اما در عین حال به اروپا هشدار داده‌اند که برای خروج آمریکا از این پیمان آماده باشد.
آفتاب‌‌نیوز :

منابع وابسته به آمریکا اظهار کرده‌اند که مارک اسپر، وزیر دفاع و مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا برای خروج از پیمان آسمان‌های باز مصمم هستند؛ پیمانی که رهبران اروپایی و مدافعان کنترل تسلیحات بر این باورند که خطر بروز جنگ به واسطه اشتباه محاسباتی را کاهش می‌دهد.

به گزارش روزنامه گاردین، ۱۶ وزیر دفاع و فرمانده نظامی بازنشسته در بیانیه‌ای مشترک که با هماهنگی "شبکه رهبری اروپا" تنظیم شده، اظهار کرده‌اند که پیمان آسمان‌های باز رکنی اساسی برای ثبات میان قدرت‌های هسته‌ای است.

هشدار فرماندهان سابق ناتو: اروپا آماده خروج آمریکا از پیمان آسمان‌های باز باشد

در این بیانیه‌ آمده است: این پیمان چندجانبه که ۳۴ کشور از جمله روسیه، آمریکا و اکثر کشورهای اروپایی در آن حضور دارند، زمینه مناسب برای ۱۵۱۷ هشدار و پرواز غیرمسلح را فراهم کرده است. این پیمان در تمام مدت اجرا، شفافیت و پیش‌بینی‌پذیری نظامی را افزایش داده و به ایجاد اعتماد و اطمینان کمک کرده و درک متقابل را گسترش داده است.

درصورتی که آمریکا از این پیمان خارج شود، حق پرواز بر فراز روسیه را از دست می‌دهد اما روسیه همچنان خواهد توانست بر فراز تاسیسات نظامی آمریکا در اروپا پرواز کند.

رئیس سابق ستاد دفاع انگلیس، رئیس سابق ستاد نیروهای مسلح آلمان و فرمانده سابق دفاع هوایی فرانسه از جمله امضاکنندگان این بیانیه هستند.

آنان در این بیانیه اظهار کرده‌اند که اروپا می‌تواند بزرگ‌ترین بازنده خروج آمریکا از این پیمان باشد و افزودند: مزایای استراتژیک "ثبات در منطقه اروپا-آتلانتیک برای آمریکا نیز بسیار مهم هستند.

این وزرا و مقامات دفاعی سابق از روسیه درخواست کردند که از نقض مفاد این پیمان که آمریکایی‌ها آن را دلیلی برای خروج عنوان کرده‌اند، دست بردارد.

این بیانیه همچنین از متحدان ناتو درخواست کرده که در صورت خروج آمریکا از این پیمان، در این توافق باقی بمانند و خاطرنشان کرده است که کشورهای اروپایی ۵۵ درصد از پروازهای مشمول این پیمان را انجام می‌دهند و هدف نزدیک به ۵۹ درصد از پروازهای روسیه هستند. کشورهای اروپایی از ظرفیت نظارت ماهواره‌ای آمریکا برخوردار نبوده و بنابراین متکی به پرواز تحت پیمان آسمان‌های باز هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین