کد خبر: ۶۵۱۲۴۱
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۴

خط و نشان آمریکا برای انگلیس در مذاکرات تجاری

دولت آمریکا در پشت پرده مذاکرات تجاری دوجانبه با انگلیس، به دولت این کشور فشار آورده که در معاملات تجاری بین چین و ایالات متحده یک گزینه را انتخاب کند.
آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه گاردین گزارش داد که آمریکا به دنبال قراردادن تبصره‌ای در توافق تجاری با انگلیس است که در صورت معامله تجاری میان انگلیس و کشور دیگری که آمریکا آن را تائید نکند، حق عقب نشینی از بخش‌هایی از توافق‌نامه را داشته باشد.

در این تبصره نامی از چین برده نشده اما دیپلمات‌های انگلیس در واشنگتن آن را به عنوان اهرمی برای جلوگیری از نزدیکی بیشتر روابط چین و انگلیس ارزیابی می‌کنند. این تبصره بر اساس ماده ۳۰ توافق سه‌جانبه پیشین میان آمریکا، ‌ مکزیک و کانادا تهیه شده که همکاری با اقتصادهای غیرآزاد را منع می‌کند.

خط و نشان آمریکا برای انگلیس در مذاکرات تجاری

هرچند انگلیس به صورت رسمی با آن مخالفت نکرده اما دیپلمات‌های انگلیسی نگرانند که آمریکا بخواهد از آن به عنوان اهرمی برای نفوذ در سیاست انگلیس در قبال چین استفاده کند.

آنها همچنین نگرانی بیشتری از عزم دونالد ترامپ، ‌ رییس‌جمهوری آمریکا، ‌ دارند که بخواهد از شیوع ویروس کرونا به عنوان اهرمی سیاسی برای مقابله با چین و تضمین انتخاب مجدد خود در انتخابات استفاده کند. این در حالیست که رویکرد ضد چینی و همسو با واشنگتن در میان نمایندگان حزب حاکم محاظه‌کار انگلیس نیز رو به افزایش است.

به گزارش گاردین، این فشار برای طرف انگلیسی معادل فشارهایی است که آمریکا برای انصراف دولت لندن از مشارکت شرکت چینی هوآوی در پروژه راه‌اندازی اینترنت پر سرعت نسل پنجم تحمیل کرد.

«اد بالز» وزیر پیشین دارایی انگلیس در مقاله‌ای، دست‌یابی به توافق‌نامه تجاری با آمریکا را پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ را غیر ممکن توصیف کرد و افزود که در این مدت دو طرف تنها قادر به صدور بیانیه سیاسی خواهند بود.

برخی از مقام‌های انگلیس معقتدند که هنوز فوایدی برای دستیابی به توافق‌نامه اولیه با چین پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وجود دارد. آن‌ها اینگونه استدلال می‌کنند که این مساله از یک سو به اتحادیه اروپا فشار خواهد آورد تا پیش از پایان سال جاری با انگلیس به توافق برسند و از سوی دیگر ترامپ را وادار می‌کند تا در رابطه با شیوع کرونا رویکرد چندجانبه‌تری را در پیش بگیرد.

همچنین یک سخنگوی وزارت امورخارجه انگلیس در این باره اظهار داشت: راهبرد ما این نیست که از اتحادیه اروپا خارج شویم و دریابیم که آمریکا راهبرد مذاکرات را تبیین می‌کند و به دلیل توافق ‌تجاری به این کشور وابسته شده‌ایم.

نخستین دور مذاکرات تجاری انگلیس و آمریکا سه شنبه هفته گذشته درباره آینده همکاری‌های تجاری میان دو طرف در دوره پسابرگزیت آغاز شد.

انگلیس که به دلیل مشکلات مالی ناشی از برگزیت و بحران کرونا تحت فشار زیادی قرار دارد امیدوار است از طریق افزایش مناسبات تجاری با آمریکا، بخشی از خسارت‌های صورت گرفته در این زمینه را جبران کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین