کد خبر: ۶۵۱۲۴۸
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۸

مسافران بدون ماسک در مترو و اتوبوس پایتخت

در حالی که بیشتر از ۲۰ روز از طرح استفاده اجباری ماسک برای مسافران مترو و اتوبوس نمی گذرد اما در حال حاضر بیشتر مسافران این ناوگان های حمل و نقل عمومی از ماسک استفاده نمی‌کنند.
آفتاب‌‌نیوز :

حوالی ساعت ۱۱ امروز، اینجا ایستگاه مترو میدان آزادی، وقتی که به ورودی گیت می رسی در سمت چپ گیت غرفه فروش ماسک وجود دارد که روی آن نوشته فروش ماسک، دو تا بخر، یکی ببر.

فروشنده این ماسک ها نیز که بر روی صندلی نشسته و ماسکی بر صورت دارد از عدم استقبال شهروندان از فروش ماسک سخن می گوید.

مسافران بدون ماسک در مترو و اتوبوس پایتخت

وی می گوید: در روزهای اول بازار فروش ماسک داغ بود و حتی صف فروش داشتیم اما الان فروش ماسک بسیار کم داریم.

به گفته این فروشنده ماسک، در روزهای اول پلیس و ماموران مترو سخت گیری زیادی داشتند اما در حال حاضر این سخت گیری لغو و مسافران بدون ماسک هم می توانند وارد مترو شوند.

کنجکاو شدم و در این شرایط سخت کرونایی از گیت ورودی ایستگاه مترو عبور و وارد قطار مترو شدم.

داخل قطار حجم مسافران قابل قبول بود و در برخی صندلی ها که شرکت مترو علائم ننشستن مسافران را حک کرده بود توسط مسافران رعایت می شد اما مشاهده کردم که تعداد زیادی از مسافران مترو از ماسک استفاده نمی کنند.

مسافران بدون ماسک در مترو و اتوبوس پایتخت

دیگر خبری از اعتراض عدم ماسک در مترو نیست و گویا که ویروس کرونا رخت بسته و بسیاری از مسافران بی خیال از کرونا مشغول فعالیت با گوشی ها موبایل و ... هستند.

همچنین بازار دست فروشان نیز در داخل مترو داغ است و برخی از این افراد نیز بدون ماسک در حال کار و کاسبی هستند.

لحظاتی با یکی از مسافران مترو صحبت کردم و دل پری از این شرایط سخت داشت.

این مسافر مترو می گوید: در روزهای اول اردیبهشت همه روزه ماموران جلوی گیت ایستاده و از حضور مسافران بدون ماسک جلوگیری می کردند و همین سخت گیری منو دلگرم می کرد که از این وسیله سریع استفاده کنم.

وی می افزاید: البته در برخی مواقع نیز درگیری لفظی بین ماموران مترو و مسافران پیش می آمد اما در حال حاضر دیگر خبری از این سخت گیری و حضور ماموران در مترو نیست، تنها این سخت گیری چند روز بیشتر دوام نیاورد و الان هم می بینید بیشتر مسافران مترو از ماسک استفاده نمی کنند.

این شهروند تهرانی ادامه می دهد: بدلیل رفت و آمد به منزل و محل کار روزانه ۲ بار از اتوبوس های بی آرتی و مترو استفاده می کنم و در داخل اتوبوس ها نیز ماسک نزدن مسافران عادی شده است.

اجرای طرح الزامی شدن ماسک نیازمند یاری شهروندان است

در این باره مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه به خبرنگار ایرنا گفت: برنامه‌ریزی و راه‌اندازی مراکز فروش ماسک توسط وزارت صمت انجام می‌شود و شرکت بهره‌برداری مترو تنها اقدامی که انجام می‌دهد این است که فضاهایی برای راه‌اندازی غرفه‌ها اختصاص دهد.

«فرنوش نوبخت» اعتقاد دارد که بیش از ۹۰ درصد مسافران از ماسک استفاده می کنند و شهروندان باید در اجرای این طرح یاری رسان باشند.

به گفته وی، در حال حاضر در 100 ایستگاه مترو عرضه ماسک داریم و تا آخر هفته در تمامی 127 ایستگاه مترو عرضه ماسک خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه خاطرنشان کرد: مسافران باید در این زمینه همکاری داشته باشند و در حالی که ماسک با قیمت ارزان در دسترس آنها است باید حفظ سلامت خود و سایر شهروندان از این طرح حمایت کنند.

اما به نظر می رسد طرح ستفاده اجباری مسافران از ماسک در مترو و اتوبوس رها شده و به همین منظور رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نیز به این نکته اذعان دارد و اعتقاد دارد که نمی توان در مورد این موضوع برخورد ناشایستی صورت داد.

«محمد سالاری» می گوید:‌ الزام استفاده از ماسک در مترو مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا بوده که در دو روز ابتدایی اجرای طرح، گزارش خوبی از رعایت این الزام در مترو داشتیم، اما به نظر می‌رسد دوباره موضوع رها شده و رعایت نمی‌شود.

به گفته وی، بنا بر مصوبات، ماسک مورد نیاز در غرفه‌هایی که مترو دراختیار ما قرار داده است به فروش می‌رسد و توزیع به خوبی انجام می‌شود اما با توجه به تعداد زیاد مسافران در سیستم حمل و نقل عمومی، روزانه یک میلیون ماسک و دستکش مورد نیاز است.

اما رییس شورای شهر تهران در این‌باره می گوید: هیچ مسافری بدون ماسک و دستکش اجازه ورود به مترو و اتوبوس را ندارد.

«محسن هاشمی» با بیان اینکه پیش از شیوع ویروس کرونا روزانه پنج میلیون جابجایی با حمل و نقل عمومی صورت می‌گرفت، گفت: در حال حاضر میزان سفر با مترو و اتوبوس به یک میلیون رسیده و باید حداقل روزانه یک میلیون ماسک و دستکش برای ناوگان حمل و نقل عمومی تهیه شود.

به گفته وی، اعضای شورای شهر تهران معتقد هستند که باید توزیع ماسک در مترو رایگان باشد چرا که برخی از افراد توان خرید ندارد.

باید ماسک رایگان در مترو توزیع شود

همچنین رییس کمیسیون حمل و نقل عمومی شورای شهر تهران درباره عدم اجرای طرح استفاده اجباری ماسک در مترو و اتوبوس گفت: همکاری خوبی در این طرح صورت نگرفته چرا که معتقدیم باید ماسک رایگان در مترو و اتوبوسرانی توزیع شود و هزینه مالی این کار خیلی کمتر از هزینه درمان در بیمارستان‌ها است و بهتر است که توزیع ماسک رایگان و یا با حداقل قیمت صورت پذیرد.

«محمد علیخانی» افزود: با شیوع کرونا هزینه‌های شهرداری به شدت افزایش یافته و از سوی دیگر، درآمدها هم از بین رفته است. مسافران کاهش یافته، طرح ترافیک هم فعلا اجرا نمی‌شود و همچنین پارک حاشیه‌ای رها شده و می‌بینید که هزینه ضدعفونی سیستم‌های حمل و نقل عمومی هم افزایش پیدا کرده است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر ادامه داد: با شیوع کرونا هزینه‌های شهرداری به شدت افزایش یافته و از سوی دیگر، درآمدها هم از بین رفته است. مسافران کاهش یافته، طرح ترافیک هم فعلا اجرا نمی‌شود و همچنین پارک حاشیه‌ای رها شده و می‌بینید که هزینه ضدعفونی سیستم‌های حمل و نقل عمومی هم افزایش پیدا کرده است.

۶۰ درصد مسافران ماسک می زنند

وی با بیان اینکه در بیش از ۱۰۰ ایستگاه مترو و اتوبوس ماسک توزیع می‌شود، گفت: ۹۰ درصد شهروندان در مترو از ماسک استفاده می‌کنند، اما در اتوبوس قدری توزیع سخت‌تر است و شهروندان حدودا ۶۰ درصد از ماسک استفاده می‌کنند.

علیخانی خاطرنشان کرد: مامورین سیستم حمل و نقل همگانی در حال حاضر به کسانی که از ماسک استفاده نمی‌کنند فقط تذکر می‌دهند و نمی توانند با آنها برخورد قهری داشته باشند.

یادمان باشد یکی از نقاط اصلی شیوع کرونا سیستم حمل و نقل عمومی است و به گفته مسئولین بیش از ۲۵ درصد امکان انتقال این بیماری در مترو و اتوبوس وجود دارد.

با شیوع ویروس کرونا به یکباره مسافران مترو و اتوبوس بیش از ۷۰ درصد کاهش یافت و در حال حاضر خسارت بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان به سیستم حمل و نقل عمومی شهر تهران وارد شد.

حال پس از بازگشایی ادارات و تعطیلات نوروزی حضور مسافران در مترو و اتوبوس بیشتر شده و برای حفظ ایمنی مسافران در مترو و اتوبوس ابتدا باید خود مسافران نسبت به تجهیز ماسک استفاده کنند و سپس طرح اجباری شدن ماسک را برای ایمنی مسافران با جدیت بیشتری انجام شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین