کد خبر: ۶۵۱۶۵۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۵

آیا کولر گازی احتمال شیوع کرونا را بیشتر می‌کند؟

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: ویروس کرونا وارد کولر گازی نمی‌شود، اما کولر می تواند پخش و انتشار ویروس را بیشتر کند.
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، حمید سوری با اشاره به این که خوزستان و سایر مناطق گرم کشور درگیر موج جدید کووید ۱۹هستند، اظهار داشت: این روزها که با موج جدید اپیدمی در خوزستان و برخی مناطق گرم کشور روبه رو هستیم، خبرهایی مبنی بر افزایش موارد ابتلا به بیماری کرونا به دلیل استفاده از کولر گازی منتشر شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا واقعا علت افزایش معنی دار موارد ابتلا به کرونا، به دلیل استفاده از کولر گازی است، گفت: اگر شما در مناطق گرمسیر مانند خوزستان زندگی کرده باشید، به طور حتم قبول می کنید زندگی بدون کولر گازی در آنجا تقریبا غیرممکن است، این در حالی است که اولین گزارش احتمال انتقال بیماری از طریق کولر گازی از چین بود که بر اساس آن مردی شصت و چند ساله بدون مواجهه موثر با افراد آلوده و به دلیل قرار گرفتن در معرض باد کولر، مبتلا به بیماری کرونا شده بود.

آیا کولر گازی احتمال شیوع کرونا را بیشتر می‌کند؟

سرعت جریان هوا می تواند احتمال انتقال ترشحات را افزایش دهد

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: تحقیقات انجام شده در مناطق گرمسیر آمریکا مانند آریزونا نشان داد که احتمال انتقال بیماری از طریق کولر گازی تقریبا صفر است و نمونه های متعدد گرفته شده از بدنه و فیلتر کولرها همه منفی بودند، اما کولر گازی بخاطر افزایش سرعت جریان هوا در محیط بسته می تواند احتمال انتقال ترشحات فرد مبتلا را که با عطسه و سرفه در فضا پخش می شود، افزایش دهد.

سوری با تاکید بر ناشناخته بودن ابعاد مختلف ویروس کرونا توصیه کرد: توجه داشته باشید هنگام استفاده از کولر گازی درجه حرارت محیط کمتر از ۲۴درجه سانتیگراد نشود، بهتر است پنجره یا درب اتاق کمی باز باشد تا هوا جریان داشته باشد، از تراکم افراد در فضایی که فرد مبتلا یا محتمل در آن حضور دارد اجتناب شود و رعایت بهداشت فردی مانند شستن دست ها و کنترل سرفه و عطسه و مانند آن شدید تر و جدی تر رعایت شود.

پرهیز از روشن کردن کولر در ساعات خنک تر شبانه روز، استفاده فرد آلوده یا محتمل، دارای سرفه و عطسه از ماسک مناسب، عدم حضور سالمندان یا افراد پرخطر دارای بیماری در فضاهای بسته و استفاده از تهویه مناسب و خاموش کردن کولر در ساعاتی مشخص از دیگر مواردی بود که عضو هیات علمی دانشگاه به آن اشاره کرد.

سوری همچنین گفت: اگر مورد بدون علامت بیماری و خصوصا سرفه و عطسه در منزل نیست، پوشیدن ماسک ضرورتی ندارد و اگر از فرد آلوده به ویروس کرونا در منزل مراقبت می کنید و امکان اقامت او در اتاقی جداگانه وجود ندارد، سایر افراد حاضر در آن فضا از ماسک استفاده کنند و افراد غیرساکن نیز حضور خود را به حداقل زمان ممکن برسانند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: در روزهای اپیدمی کرونا در اماکن عمومی فاصله گذاری اجتماعی را با جدیت بیشتری رعایت و از تجمع و تراکم افراد در یک محل به خصوص به مدت طولانی اجتناب شود.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه با اشاره به این که تفاوتی بین کولر یک تکه قدیمی یا اسپلیت وجود ندارد، توضیح داد: درباره کولر آبی به نظر می رسد به خاطر تاثیر کمتر کولر آبی بر سرعت گردش هوا نسبت به کولر گازی اثر انتشار ویروس کمتر باشد.

وی افزود: ممکن است رطوبت بالاتر تاثیر افزایشی در انتقال ویروس داشته باشد اما تا به امروز در مطالب علمی و مقالات نکته ای درباره انتقال ویروس کرونا از کولر آبی منتشر نشده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
0
0
عامل کرونا در خوزستان قطعا کولره
اما نه به این شکلی که توضیح داده
مشنگ جان
ویروس سرما دوسته و کولر باعث ماندگاری ویروس در محیط بسته میشه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین