کد خبر: ۶۵۱۶۶۱
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۹

داعش و حضور دوباره در عراق

گروه تروریستی «داعش» با دست‌زدن به جنایت‌های گوناگون از جمله آتش‌زدن کشتزارها و کشتار مردم و حمله به نیروهای امنیتی و «الحشدالشعبی»، بار دیگر حضور خود را در عراق اعلام کرده است .
آفتاب‌‌نیوز :

گرچه کارشناسان امنیتی عراق اعتقاد دارند که تروریستهای داعش در این مرحله همانند گذشته توانمندی و نیروی کافی برای سلطه بر زمین و اشغال قلمرو را ندارد و بیشتر برای تبلیغات رسانه‌ای دست به این حملات می‌زند، اما در عین حال این حملات نگرانی‌های جدی در عراق به دنبال داشته است.

«شیخ خالد الملا» از روحانیان برجسته اهل سنت و مدافع الحشدالشعبی امروز (شنبه) در توئیتی از تحرکات اخیر این گروه تروریستی در مناطق مختلف عراق به شدت ابراز نگرانی کرد و بر ضرورت ریشه‌کنی اندیشه و تفکر داعشی در کنار برخورد نظامی با این گروه تروریستی تاکید کرده است.

داعش و حضور دوباره در عراق

رییس «جماعت علمای اهل سنت» عراق نوشت: منطقی نیست که داعش در یک روز بتواند در سه منطقه مختلف شامل «جرف الصخر» (بابل)، «خانقین» (دیاله) و جنوب «عکاشات» (الانبار) دست به حملات تروریستی بزند، باید اذعان کرد که داعش، باور و اندیشه دارد.

الملا افزود: وقتی دولت اسبق «حیدر العبادی» (در اواخر سال 2017) مژده پیروزی بر تروریسم را داد همان زمان تاکید کردم که باندهای داعش تنها با پیروزی نظامی، از بین نمی‌روند.

این گروه تروریستی گرچه بیشترین حملات اخیر خود را بر استان مرزی دیاله در جوار مرزهای جمهوری اسلامی ایران متمرکز کرده، اما همزمان مناطق حومه شهر «سامرا» در استان «صلاح‌الدین» و بخش غربی استان الانبار و مناطق نزدیک به استان «کربلا» در جرف الصخر (شمال بابل) را نیز هدف قرار داده است.

یک ویدئو جدید از این گروه تروریستی دهها تن از عناصر داعش را نشان می‌دهد که آماده حمله به شهر سامرا می‌شوند و یکی از سرکرده‌های این گروه تروریستی در این ویدئو از سامرا به عنوان «مرکز شرک» یاد می‌کند.

داعش در این ویدئو نشان داده که شهر مقدس سامرا و مرقدهای مطهر امامین عسکریین (ع) یکی از اهداف راهبردی این گروه تروریستی است.

این گروه تروریستی پس از حملات دوازدهم اردیبهشت ماه گذشته به مناطق «مکیشیفه» و «بلد» در شمال و جنوب سامرا که 11 کشته و 20 زخمی از نیروهای الحشدالشعبی بر جا گذاشت، برای نفوذ به این شهر، چند بار دیگر تلاش کرده است.

گروه تروریستی داعش در تاکتیکی تازه با استفاده از قایق، کوشیده از طریق رودخانه دجله به داخل سامرا نفوذ کند که آخرین حمله آنها دیشب (جمعه شب) با هوشیاری به موقع نیروهای الحشدالشعبی خنثی شد.

نیروهای الحشدالشعبی با گشودن آتش، عناصر این گروه تروریستی را ناچار به فرار کردند و در جریان بازرسی از منطقه، یک قایق کوچک متعلق به داعش را که در آن مقادیر مواد غذایی بود، کشف کردند.

طبق اعلام کارشناسان امنیتی، حملات اخیر داعش به اطراف سامرا اغلب از منطقه موسوم به «جلام» در شمال این شهر انجام شده و عناصر این گروه تروریستی هر بار که با مقاومت نیروهای امنیتی و الحشدالشعبی مواجه شده‌اند، به این منطقه فرار کرده‌اند.

جلام منطقه‌ای وسیع در مرز سه استان دیاله، صلاح‌الدین و کرکوک است که به دلیل بلندی‌های موجود در منطقه از جمله کوه‌های «حمرین» به یکی از مخفیگاه‌های مهم این گروه تروریستی در شمال بغداد تبدیل شده است.

از همین رو داعش از این منطقه سخت‌گذر، در هفته‌های اخیر حملات متفرقه‌ای به مواضع و نیروهای الحشدالشعبی در استان دیاله انجام داده است.

این حملات دیشب (جمعه شب) در منطقه «العظیم» (شمال دیاله) منجر به کشته شدن چهار تن از نیروهای الحشدالشعبی و زخمی شدن شش نفر دیگر از اعضای این سازمان شد.

فرماندهی الحشدالشعبی امروز در بیانیه‌ای شهادت این چهار نیرو را تسلیت گفته است.

آتش‌زدن کشتزارها در فصل برداشت، تاکتیک تازه این گروه تروریستی در دو سال اخیر برای ضربه زدن به اقتصاد به ویژه خودکفایی عراق در زمینه محصولات کشاورزی عنوان شده است.

گروه تروریستی داعش برای ایجاد ترس و وحشت در میان مردم و بهره‌برداری رسانه‌ای بیشتر، در سایت خبری ویژه خود در شبکه‌های اجتماعی، تصاویری از آتش‌زدن کشتزارهای استان دیاله را منتشر کرده است.

همزمان با این تحرکات به ویژه حملات دیشب این گروه تروریستی در شمال دیاله، نیروهای امنیتی عراق از بامداد امروز در منطقه «شاقراق» در شمال شرق دیاله عملیات تازه امنیتی علیه این گروه را آغاز کردند.

طبق اعلام «حاتم التمیمی» فرماندار شهر «مقدادیه» (45 کیلومتری شمال شرق بعقوبه) این عملیات تازه در واکنش به حمله تروریستی دیشب داعش به یک پست ایست و بازرسی «الحشدالعشایری» که به کشته شدن دو تن از نیروهای آن انجامید، آغاز شده است.

همزمان «کاطع الرکابی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق امروز به خبرگزاری «المعلومه» گفت که این کمیسیون تصمیم به انجام بازدیدهای میدانی از استان‌های دیاله، کرکوک و صلاح‌الدین که اخیرا شاهد فعالیت دوباره داعش بوده، گرفته است.

وی اضافه کرد که حملات تروریستی اخیر در این استان‌ها دیگر در قالب هسته‌های خفته داعش گنجانده نمی‌شود، بلکه هسته‌های تروریستی فعال و کاملا مشخصی هستند که دست به این حملات می‌زنند.

به گفته وی، با وجود پاره‌ای حمایت‌ها و پشتیبانی‌ها که متاسفانه داعش از اهالی منطقه دریافت می‌کند، اما آنچه بیش از همه اسباب نگرانی شده، اعزام نیروهای تروریستی از سوریه به این استان‌ها است که باعث افزایش حملات اخیر آنها شده است.

در همین زمینه، «صادق الحسینی» از فرماندهان الحشدالشعبی در شمال عراق نیز امروز گفت که نیروهای الحشدالشعبی در 24 ساعت گذشته 4 تلاش گروه تروریستی داعش برای نفوذ به حومه شهر «خانقین» در شمال دیاله را خنثی کردند.

وی بیان کرد که حملات داعش از ارتفاعات حمرین (مناطق جلام) در 59 کیلومتری شمال شرق بعقوبه مرکز استان دیاله اتفاق افتاده است.

«هشام الهاشمی» کارشناس برجسته امنیتی عراق در پی حملات دیشب داعش به نیروهای الحشدالشعبی در استان دیاله گفت که به‌زودی عملیات وسیع امنیتی علیه داعش در دیاله آغاز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سرلشکر «عبدالوهاب الساعدی» که به تازگی به ریاست سازمان مبارزه به تروریسم عراق منصوب شده، در این حملات جدید مشارکت می‌کند، اضافه کرد که این عملیات با مشارکت سازمان مبارزه با تروریسم، نیروهای واکنش سریع، تکاوران ارتش و یگان ویژه الحشدالشعبی انجام خواهد شد.

به گفته این کارشناس امنیتی عراق، این عملیات تازه، عناصر داعش را دوباره به دل صحرا و گوشه‌ غارها باز می‌گرداند و خون‌های بر زمین ریخته اخیر به هدر نخواهد رفت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین