کد خبر: ۶۵۲۰۸۶
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۴

آیا استفاده از ماسک می‌تواند مانع از ابتلا به کرونا شود؟

بررسی کیفیت ماسک‌ها و تطبیق آن با استانداردها، نیاز به بررسی تخصصی دارد و با وجود افراد سودجو در تمام دنیا، ماسک‌های تقلبی زیادی با نشان استاندارد N۹۵ - FFP۲ و ... در بازار‌ها وجود دارد.
آفتاب‌‌نیوز :

پس از شیوع ویروس کرونا در مورد موثر بودن ماسک‌های مختلف سوالات زیادی مطرح شده است. آیا استفاده از ماسک‌ها می‌تواند جهت جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا موثر باشد؟

به گزار آفتاب‌نبور؛ در این زمینه اطلاعات ضد و نقیض زیادی وجود دارد، افرادی معتقد هستند که ماسک‌ها نمی‌توانند تاثیر قابل توجه‌ای داشته باشند.

آیا استفاده از ماسک می‌تواند مانع از ابتلا به کرونا شود؟

در ابتدا، اندازه ویروس کرونا؟

اول از همه نیاز داریم که در مورد ابعاد این ویروس اطلاعاتی داشته باشیم. ویروس کرونا ظاهر کروی نامنظمی دارد که محققان با استفاده از میکروسکوپ الکترونی ابعاد این ویروس را بین ۰.۰۶ تا ۰.۱۴ میکرون اندازه‌گیری کرده‌اند. 

پس از اطلاع در مورد اندازه ویروس کرونا، با مطرح کردن دو سوال، موثر بودن ماسک‌ها را بررسی می‌کنیم.

آیا استفاده از ماسک می‌تواند مانع از ابتلا به کرونا شود؟

۱ – آیا فیلتر‌های استفاده شده در ماسک می‌توانند ویروس کرونا را بگیرند؟

۲- با وجود اینکه ماسک‌های مختلف به خوبی بر روی صورت فیت نمی‌شوند، می‌توانند موثر باشند؟

در مورد سوال اول شایعات زیادی وجود دارد، به طور مثال: ویروس کرونا بسیار ریز بوده و فیلتر‌های استفاده شده در ماسک بسیار نازک هستند، به همین دلیل ماسک‌ها نمی‌توانند جلوی ویروس را بگیرند.

سایت smartairfilters برای بررسی این موضوع از آزمایش انجام شده توسط محققان دانشگاه EDINBURGH استفاده کرده است.

آیا استفاده از ماسک می‌تواند مانع از ابتلا به کرونا شود؟

در این آزمایش ماسک‌های متنوع معمول را با عبور خروجی یک دیزل ژنراتور از میان آن‌ها آزمایش کرده (شبیه‌سازی اگزوز ماشین) و از یک دستگاه ذره‌شمار که توانایی شمارش ذرات معلق در محیط تا ابعاد ۰.۰۰۷ میکرون (۰.۱ کرونا ویروس) را دارد، استفاده نمودند.

در این آزمایش ماسک N۹۵ توانایی گرفتن ۹۵ درصد ذرات تا ابعاد ۰.۰۰۷ میکرون را داشت و برخلاف اخبار ارائه شده که مدعی بودند ماسک‌های جراحی توانایی گرفتن ذرات نانویی را ندارند به صورت حیرت‌آوری مشخص گردید که این ماسک‌ها تا ۸۰ درصد ذرات ریز را گرفته‌اند.

آیا استفاده از ماسک می‌تواند مانع از ابتلا به کرونا شود؟

تمام بررسی‌های فوق در مورد شبیه‌ساز خروجی اگزوز ماشین بوده، ولی ممکن است در مورد ذرات ویروس نکات دیگری اهمیت داشته باشد. در تحقیقات دیگری محققان ویروس کرونا را به سمت ماسک N۹۵ پرتاب کردند و این ماسک ۹۵ درصد ویروس‌ها را فیلتر کرد. 

آیا استفاده از ماسک می‌تواند مانع از ابتلا به کرونا شود؟

محققان دو ماسک N۹۵ با کیفیت پایین‌تر را که در بررسی‌های اخیر عمکرد ضعیفیتر داشتند بررسی کردند، حتی این ماسک‌های بی‌کیفیت در جریان شدید هوا، ۹۴ درصد ذرات را گرفتند. 

آیا استفاده از ماسک می‌تواند مانع از ابتلا به کرونا شود؟

نتیچه: ماسک‌های N۹۵ و جراحی می‌توانند در برابر ذراتی که حتی ۱۰ برابر کوچکتر از ویروس کرونا هستند، عملکرد موثری داشته باشند.

حالا به سوال دوم می‌پردازیم که بازهم صحبت‌های زیادی در مورد آن وجود دارد، برای نمونه: ماسک‌ها به صورت تئوری موثر می‌باشند و آزمایشات انجام شده در شرایط واقعی نبوده است! وقتی از ماسک استفاده می‌شود، بر روی صورت به درستی فیت نمی‌شود و قسمتی از هوای محیط بدون عبور از ماسک و فیلتر شدن وارد بدن کاربر می‌شود.

برای بررسی این موضوع از دستگاه FIT-Test Machine استفاده شد و نتایج آن جالب توجه بود.

آیا استفاده از ماسک می‌تواند مانع از ابتلا به کرونا شود؟

لوله آبی از هوای محیط اطراف و لوله سفید از هوای داخل ماسک نمونه‌گیری می‌کند و توسط دستگاه بررسی می‌شود.

نتایج زیر از ترکیب پاسخ‌های آزمایش انجام شده توسط دو شرکت SMART AIR و BEIGING- BASED به دست آمده است.

همانطور که مشاهده می‌کنید چندین ماسک با استاندارد N۱۰۰ توانستند ۹۹ درصد ذراتی که اندازه آن‌ها ۰.۱ ویروس کرونا بودند را فیلتر کنند. همچنین ماسک‌های جراحی در کمال تعجب ۶۳ درصد برای ذرات کوچک در حد ویروس موثر بوده‌اند.

آیا استفاده از ماسک می‌تواند مانع از ابتلا به کرونا شود؟

توضیحات: سازمان‌های استاندارد مختلف براساس درجه فیلتراسیون ماسک‌ها نامگذاری‌های متفاوتی دارند، به طور مثال سازمان استاندارد NIOSH آمریکا، ماسک‌هایی که توان فیلتر کردن ۹۵ درصد ذرات معلق در هوا را داشته و مقاومتی در برابر روغن ندارند را N۹۵ نامگذاری کرده‌اند. ماسک‌های FFP۲ که توسط استاندارد اروپا نامگذاری شده است را می‌توان مشابه با N۹۵ در نظر گرفت.

سوال آخر: آیا ماسک‌ها می‌توانند برای محافظت در برابر ویروس کرونا موثر باشند؟

ماسک‌ها می‌توانند ذراتی که ۰.۱ ویروس کرونا هستند را فیلتر کنند. کیفیت عملکرد ماسک‌های جراحی از ماسک‌های N۹۵ پایین‌تر است؛ ولی در زمانی که ماسک‌های با کیفیت در دسترس نیست ماسک‌های جراحی به عنوان یک گزینه ارزان ودر دسترس می‌تواند گزینه مناسبی باشند.

نکات مهم:

- ساختار ماسک‌های سوپاپ‌دار به شکلی می‌باشد که هوای بازدمی را بدون فیلتر شدن از ماسک خارج می‌کنند به همین دلیل جهت جلوگیری از گسترش ویروس استفاده از ماسک‌های سوپاپ‌دار برای افراد مبتلا به بیماری کرونا پیشنهاد نمی‌شود.

- بررسی کیفیت ماسک‌ها و تطبیق آن با استانداردها، نیاز به بررسی تخصصی دارد و با وجود افراد سودجو در تمام دنیا، ماسک‌های تقلبی زیادی با نشان استاندارد N۹۵ - FFP۲ و ... در بازار‌ها وجود دارد.

منبع: https://smartairfilters.com/en/blog/can-masks-capture-coronavirus ترجمه از بهنام کتابی

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین