کد خبر: ۶۵۲۱۱۹
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۸

کرونا و هیدروکسی کلروکین: آیا شواهدی از اثربخشی این دارو وجود دارد؟

به گفته متخصصان علوم پزشکی تاکنون مطالعات متعددی در مورد اثربخشی احتمالی داروی هیدروکسی کلروکین برای مقابله با بیماری کووید ۱۹ در حال انجام است اما تاکنون با نتیجه‌گیری قطعی همراه نبوده است.
کرونا و هیدروکسی کلروکین: آیا شواهدی از اثربخشی این دارو وجود دارد؟
آفتاب‌‌نیوز :

در حالیکه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ادعا می‌کند مصرف قرص "هیدروکسی کلروکین" که برای پیشگیری و درمان مالاریا تجویز می‌شود در مقابله با کروناویروس جدید نیز اثربخش است اما پزشکان و محققان در مورد عوارض جانبی و خطرناک این دارو هشدار داده‌اند.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) نسبت به مصرف خودسرانه این دارو و آسیب‌هایی که قرص هیدروکسی کلروکین برای سلامتی همراه داشته است ابراز نگرانی کرده است.

همچنین سازمان غذا و داروی آمریکا که استفاده از این دارو را تنها در موارد ضروری و شرایط خاص تایید کرده نسبت به عوارض جانبی احتمالی داروی هیدروکسی کلروکین هشدار داده است.

اما این پرسش مطرح است که آیا شواهدی از اثربخشی این دارو در درمان و پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ وجود دارد؟

رئیس جمهوری آمریکا پیش از این ادعاهایی درباره تاثیرات احتمالی این دارو داشته است و همچنین «ژایر بولسونارو» رئیس جمهوری برزیل ادعا کرده است که داروی هیدروکسی کلروکین در تمامی شرایط کاربرد دارد هرچند که پس از طرح این ادعا، فیسبوک پیام او را به دلیل ارائه اطلاعات اشتباه حذف کرد.

به دنبال تبلیغاتی که در مورد تاثیر احتمالی این دارو مطرح شده تقاضای جهانی برای مصرف آن افزایش یافته است. در اواخر ماه مارس و پس از ادعای دونالد ترامپ تجویز این دارو در آمریکا افزایش شدیدی پیدا کرد.

قرص‌های حاوی کلروکوئین از مدت‌ها قبل در درمان مالاریا و به منظور کاهش تب و التهاب کاربرد داشته و این امیدواری وجود دارد که بتوان مانع فعالیت ویروس عامل بیماری کووید ۱۹ شد. در حال حاضر و بر اساس بررسی‌های موجود شواهدی مبنی بر تاثیرگذاری این دارو در درمان مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ بدست نیامده است و حتی ممکن است با عوارض جدی همچون مشکلات کبدی و کلیوی همراه باشد.

به گفته محققان هم اکنون بیش از ۲۰ مطالعه در آمریکا، انگلیس، اسپانیا و چین در مورد اثربخشی این دارو در حال انجام است و ضرورت دارد تا آزمایشات جامع و با کیفیت بیشتری به منظور ارزیابی اثربخشی دارو انجام شود.

در چه کشورهایی مصرف این دارو برای مقابله با بیماری کووید ۱۹ توصیه شده است؟

در آمریکا، سازمان غذا و داروی این کشور تنها استفاده از داروی ضد مالاریا برای درمان بیماری کووید ۱۹ را در شرایط خاص و خیلی ضروری توصیه کرده است که به مفهوم اثربخشی قطعی این دارو نیست.

همچنین در فرانسه پزشکان اجازه دارند تا این دارو را برای بیماران مبتلا به کووید ۱۹ تجویز کنند اما کارشناسان و ناظران دارویی و درمانی این کشور نسبت به عوارض جانبی داروی هیدروکسی کلروکین هشدار داده‌اند.

وزارت بهداشت هند نیز مصرف داروی هیدروکسی کلروکین را به عنوان درمانی پیشگیرانه برای کادر درمانی و افرادی که در ارتباط نزدیک با بیماران مبتلا به کووید ۱۹ هستند توصیه کرده است.

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، همچنین در چندین کشور در خاورمیانه به مصرف این دارو یا انجام آزمایشاتی روی آن مجوز داده شده است که از آن جمله می‌توان به بحرین، مراکش و تونس اشاره کرد. با این حال این اقدامات به معنی تایید اثربخشی این دارو برای بیماری کووید ۱۹ نیست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین