کد خبر: ۶۵۲۳۸۵
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۳

کرونا در سه ماه، چه بلایی بر سر اقتصاد آورد؟

کشورهای بزرگ، آمار رشد اقتصادی سه ماهه را منتشر کرده‌اند. اعداد رشد، در تمام کشورها در بازه منفی قرار دارد و از ویرانگری‌های ویروس کرونا فقط در سه ماه، روایت می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز :

آثار ویروس کرونا بر اقتصاد کشورها در سراسر جهان، فاجعه‌بار بوده است. این واقعیت را آمارهای اقتصادی کشورها آشکار می‌کند. آمریکا، چین و ژاپن به عنوان سه اقتصاد بزرگ جهان، هر سه در رکود قرار گرفته‌اند. رکودی با اعداد وحشتناک که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تا پایان سال ۲۰۲۰، وحشتناک‌تر نیز خواهد شد.

ژاپن آخرین کشوری است که آمار رشد اقتصادی سه ماهه اول ۲۰۲۰ را این هفته منتشر کرد. رشد اقتصادی ژاپن، منفی ۳.۴ درصد بوده است. البته رشد اقتصادی ژاپن در این مدت بدون مقایسه با سال گذشته، منفی ۰.۹ درصد بوده است؛ عددی که نسبت به کشورهای چین، فرانسه، اسپانیا و ایتالیا کمتر است.

کرونا در سه ماه، چه بلایی بر سر اقتصاد آورد؟

اقتصاد چین نیز بین ماه‌های ژانویه و مارس، ۶.۸ درصد کوچک شد. در بیانی دیگر، رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه اول امسال بدون مقایسه با سال گذشته، منفی ۹.۸ درصد بوده است. بانک‌های مرکزی در فرانسه و اسپانیا نیز گزارش از زیان ۵ تا ۶ درصدی دادند. رشد اقتصادی غیر سالانه آمریکا نیز، منفی ۱.۲ درصد بوده است.

بر اساس گزارش پایگاه داده‌پردازی استاتیستا، ژاپن بهتر از کشورهای اروپایی و آمریکا اقتصاد خود را در سه ماه گذشته، در مدار حرکت نگه داشته است، در حالیکه توانسته شیوع ویروس کرونا را نیز کنترل کند. اما با افزایش تعداد مبتلایان در ماه آوریل، این کشور مجبور شد که محدودیت‌های رفت‌وآمد و قرنطینه را شدیدتر کند. بنابراین در سه ماهه دوم سال، رشد اقتصادی اوضاع بدتری خواهد داشت.

کره‌جنوبی نیز در اوضاع مشابهی قرار دارد، این کشور هم در پیش بردن اقتصاد خود موفق بود. کره‌جنوبی اعلام کرده است که تولید ناخالص داخلی آن در سه ماهه اول ۲۰۲۰، نسبت به فصل پیش از آن ۱.۴ درصد افت کرده است. بر خلاف ژاپن، کره‌جنوبی هنوز محدودیت‌های خود را تشدید نکرده است.

نمودار زیر که از پایگاه داده‌پردازی استاتیستا به فارسی برگردانده شده؛ وضعیت رشد اقتصادی کشورها را در فصل اول ۲۰۲۰ نشان می‌دهد:

کرونا در سه ماه، چه بلایی بر سر اقتصاد آورد؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین