کد خبر: ۶۵۲۴۴۴
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۴:۲۵

زمان رویت هلال ماه شوال در غروب شنبه ۳ خرداد است

رصدگر هلال ماه و عضو ستاد استهلال استان تهران، غروب روز شنبه ۳ خرداد مصادف با ۲۹ رمضان ۱۴۴۱ را زمان رصد هلال ماه شوال دانست و گفت: روئت این هلال با دشواری‌هایی همراه است ضمن آنکه این جرم آسمانی در همه نقاط کشور و مناطقی از غرب آسیا و شمال اروپا با چشم مسلح قابل مشاهده خواهد بود.
آفتاب‌‌نیوز :

علی ابراهیمی سراجی گفت: برای رویت پذیری ماه شوال باید ابتدا ماه به مقارنه با خورشید برسد.

وی لحظه مقارنه ماه و خورشید را در ساعت ۲۲ و ۹ دقیقه جمعه ۲ خرداد دانست و افزود: از این زمان به بعد ماه وارد آسمان شامگاهی می‌شود.

زمان رویت هلال ماه شوال در غروب شنبه ۳ خرداد است

ابراهیمی ادامه داد: اولین غروبی که شرایط بررسی رویت‌پذیری هلال ماه در آن میسر می‌شود، غروب روز شنبه ۳ خرداد مصادف با ۲۹ رمضان ۱۴۴۱ است.

این رصدگر هلال ماه تاکید کرد: در غروب این روز هلال ماه در ایران مشاهده می‌شود، ولی ارتفاع زیادی از افق ندارد و با چشم مسلح در همه پهنه ایران قابل رویت است. به این معنی که هلال ماه با تلسکوپ و دوربین دو چشمی در همه نقاط ایران مشاهده خواهد شد.

وی یادآور شد: در مناطقی از غرب و جنوب غرب کشور احتمال رویت هلال ماه با چشم غیرمسلح وجود دارد و این رویت در شرایطی است که آلودگی هوا و ابر وجود نداشته باشد.

عضو ستاد استهلال استان تهران با تاکید بر اینکه رویت هلال ماه شوال ۱۴۴۱ با دشواری‌هایی همراه است، خاطرنشان کرد: رصدگران با تجربه با تنظیم دقیق ابزارآلات رصدی می‌توانند هلال ماه را با چشم مسلح به دام اندازند.

وی با بیان اینکه هلال ماه شوال بسیار باریک است، یادآور شد: فرصتی در حدود ۴۰ دقیقه برای رویت هلال پس از غروب خورشید خواهیم داشت که نیازمند دقت و هوشیاری رصدگران دارد.

به گفته این فعال حوزه استهلال، هلال ماه شوال در مناطقی از غرب آسیا و شمال اروپا با چشم مسلح و در مناطقی از جنوب اروپا و آفریقا با چشم غیرمسلح قابل رویت است.

ابراهیمی با بیان اینکه بر این اساس احتمالا روز ۴ خرداد ماه عید فطر است، افزود: هلال ماه در روز ۳ خرداد ماه در ایران در همه نقاط ایران با دوربین های دوچشمی و تلسکوپ قابل رویت است.

وی با بیان اینکه اعلام روز عید فطر بر اساس نظر مقام معظم رهبری مدظله العالی با چشم مسلح نیز میسر خواهد بود، یادآور شد: این در حالی است که در کشوری مانند عراق مشاهده هلال ماه با چشم غیرمسلح است و کشورهایی مثل عربستان سی امین روز ماه رمضان را سپری می‌کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین