کد خبر: ۶۵۲۴۶۴
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵
با تلاش پژوهشگران آمریکایی صورت می‌گیرد

تشخیص کم‌خونی با یک نرم‌افزار

پژوهشگران آمریکایی، نرم‌افزاری ابداع کرده‌اند که می‌تواند با کمک تصاویر ثبت شده از چشم، به تشخیص کم‌خونی کمک کند.
آفتاب‌‌نیوز :

گروهی از پژوهشگران "دانشگاه پردو" (Purdue University)، نرم‌افزاری ابداع کرده‌اند که می‌تواند اختلالات خونی را با استفاده از دوربین تلفن همراه و ارزیابی سطح هموگلوبین تشخیص دهد. هموگلوبین موجود در سلول‌های خون می‌تواند یک نشانگر برای تشخیص بیماری‌هایی مانند کم‌خونی یا آسیب‌های کلیه باشد. پژوهشگران امیدوارند این نرم‌افزار جدید که به ارزیابی هموگلوبین می‌پردازد، روشی غیرتهاجمی برای بررسی‌ بیماری‌های چشمی ارائه دهد.

به گزارش گیزمگ، این فناوری، بر الگوریتمی مبتنی است که تصاویر ثبت شده با تلفن همراه را که کیفیت پایینی دارند، به سیگنال‌های دیجیتال با کیفیت تبدیل می‌کند. سپس یک الگوریتم جداگانه، به ارزیابی سیگنال‌ها می‌پردازد تا میزان هموگلوبین را بررسی کند.

تشخیص کم‌خونی با یک نرم‌افزار

"سانگ موک پارک" (Sang Mok Park)، از پژوهشگران این پروژه گفت: ایده ما این است که با استفاده از یک عکس ساده، طیفی از رنگ‌ها را مورد بررسی قرار دهیم. اگر چندین عکس با رنگ قرمز مشابه در اختیار داشته باشیم، نمی‌توانیم تفاوت آنها را به وضوح تشخیص دهیم. وجود این طیف به ما داده‌هایی را ارائه می‌دهد که امکان یافتن اطلاعات مربوط به سطح هموگلوبین خون را فراهم می‌کنند.

پژوهشگران در حال تنظیم این نرم‌افزار هستند تا مانند یک اپلیکیشن ساده تلفن همراه عمل کند. به گفته آنها، این نرم‌افزار به سخت‌افزار دیگری نیاز نخواهد داشت. دوربین تلفن همراه می‌تواند به سادگی تصاویری را از پلک داخلی چشم ثبت کند تا نرم‌افزار به ارزیابی آن بپردازد. این فرآیند معمولا توسط پزشکان انجام می‌شود تا بیماران مبتلا به کم‌خونی شناسایی شوند.

"یانگ کیم" (Young Kim)، سرپرست این پژوهش گفت: این فناوری، جایگزین آزمایش‌های متداول خون نخواهد شد اما می‌تواند با بررسی هموگلوبین، روشی غیرتهاجمی در زمان واقعی باشد. انجام دادن این کار و آماده شدن نتایج آزمایش در بیمارستان می‌تواند چند ساعت زمان ببرد. برخی از بیماری‌ها نیز به چند آزمایش خون نیاز دارند که به از دست دادن خون بیشتر منجر می‌شود.

اگرچه این نرم‌افزار در حال حاضر برای عملکرد خود، به یک رایانه جداگانه نیاز دارد اما پژوهشگران امیدوار هستند که بتوانند آن را با یک اپلیکیشن ترکیب کنند تا روند بررسی بدون دردسر صورت بگیرد. این روش، ارزش قابل توجهی در کشورهای در حال توسعه خواهد داشت و می‌توان از آن نه تنها برای بررسی کم‌خونی بلکه برای تشخیص بیماری‌های دیگری که به سطح هموگلوبین مربوط هستند نیز استفاده کرد.

کیم افزود: این نرم‌افزار می‌تواند راه را برای بررسی سطح هموگلوبین خون و تشخیص کم‌خونی ساکنان نواحی دورافتاده فراهم کند و همچنین به ارزیابی اختلالات خونی مانند کم‌خونی داسی‌شکل بپردازد.

این پژوهش، در مجله "Optica" به چاپ رسید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین