کد خبر: ۶۵۲۶۷۴
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸

مقابله با کرونا؛ گزینه‌ها کدامند؟

تجارب جهانی ماه‌های اخیر نشان می‌دهد که تا آماده شدن و زمان توزیع گسترده واکسن و داروی کرونا، دو گزینه اصلی برای انتخاب راهکار مقابله با کرونا وجود دارد:
آفتاب‌‌نیوز :

رضا آزاد- برای کاهش ابتلا به ویروس کرونا، میانگین انتقال ویروس توسط هر فرد مبتلا به دیگران باید کمتر از یک نفر باشد.

تجارب جهانی ماه‌های اخیر نشان می‌دهد که تا آماده شدن و زمان توزیع گسترده واکسن و داروی کرونا، دو گزینه اصلی برای انتخاب راهکار مقابله با کرونا وجود دارد:

مقابله با کرونا؛ گزینه‌ها کدامند

۱- میزان شناسایی و درمان بیشتر از میزان ابتلای جدید. این امر دشوار مستلزم اجرای موثر پروتکل‌های لازم درخصوص قرنطینه، فاصله گذاری اجتماعی، تست گسترده و هدفمند از موارد مشکوک به کرونا، رد گیری تماس‌های افراد با تست مثبت و نهایتا ایزولاسیون و درمان مبتلایان شناسایی شده می‌باشد. این کار باید با چنان کارایی انجام شود که خروجی تعداد مبتلایانی که شناسایی و درمان می‌شوند، بیش از ورودی تعداد ابتلای جدید به ویروس باشد تا نهایتا تعداد مبتلایان به صفر نزدیک شود.

۲- ایمنی حدود ۷۰ درصد مردم از طریق ابتلا به کرونا و بهبودی از آن. تقریبا بیش از ۸۰ درصد موارد ابتلا به ویروس، دارای علایم بیماری حاد نبوده و مبتلایان بدون نیاز به بستری شدن در بیمارستان بهبودی پیدا می‌کنند. در بدن افرادی که بهبودی پیدا می‌کنند، پادتن ویروس ایجاد می‌شود که به احتمال بسیار زیاد منجر به مصونیت آن‌ها و عدم انتقال بیماری توسط آن‌ها به دیگران خواهد شد. افراد مصونیت یافته که بدنشان از ویروس توسط پادتن پاک شده، دگر ناقل نخواهند بود و یک دیوار محافظ انسانی بین افراد ناقل و افراد مبتلا نشده، ایجاد می‌نمایند. این دیوار باعث می‌شود که ویروس دیگر بدنی برای انتقال به آن پیدا نکند و در بدن فرد مبتلا، با بهبودی یا فوتش از بین برود. متاسفانه مشکل این راهکار نرخ مرگ و میر حدود ۶ درصد مبتلایان و تلفات بیش از ۴ درصد کل جمعیت خواهد بود.

با توجه به واقعیات فوق، اگر کشوری ضمن تلاش در حد امکانات و مقدوراتش قادر به اجرای موثر راهکار اول نباشد، در آن صورت باید کاهش تلفات راهکار دوم را در اولویت قرار دهد. به این معنی که ابتلای ۷۰ درصد جامعه از میان ۸۰ درصد با احتمال نرخ تلفات حدود صفر، اتفاق بیفتد. تا زمان رسیدن به ایمنی گله‌ای، باید از افراد پر خطر که مستعد بیشترین نرخ تلفات هستند با تمهیدات لازم حفاظت شود تا کمترین موارد ابتلا در میان آن‌ها رخ دهد. در چنین شرایطی گروه پرخطر نیز باید خودشان تا آنجا که برایشان امکان دارد حافظ جانشان باشند و در خانه بمانند. اگر مجبور به بیرون رفتن از خانه بودند فاصله اجتماعی را رعایت کنند و از هر نوع اجتماع و اماکن شلوغ دوری گزینند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین