کد خبر: ۶۵۲۹۲۲
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۱
سرنوشت لیبرال دموکراسی چه خواهد شد؟

کرونا و دوگانه دموکراسی و دیکتاتوری؛ آینده جهان چه خواهد شد؟

آینده سیاسی جهان از آن الگوی تک‌حزبی چینی و یا مدل تکنوکراتیک سنگاپوری خواهد بود؟ ویروس کرونا باعث طرح این پرسش شده که آیا دموکراسی کارآمدتر است و یا الگوهای استبدادی و اقتدارگرایانه؟ اکنون
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- شیوع کرونا برای بسیاری پرسش‌هایی درباره سرنوشت لیبرال دموکراسی در برابر بدیل‌های اقتدارگرایانه را مطرح کرده است. پیروزی چین در مقابله با ویروس کرونا و در مقابل، وضعیت امریکا در تلاش برای مهار شیوع کرونا یکی از شگفت‌انگیزترین مواردی است که چشم‌انداز سیاست بشریت را تعیین خواهد کرد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ شبکه خبری روسی "راشا تودی" با تمجید از حکومت چین در نوع مدیریت بحران کرونا می‌نویسد: "ِآینده سیاسی جهان از آن الگوی تک‌حزبی چینی و یا مدل تکنوکراتیک سنگاپوری خواهد بود؟

کرونا و دوگانه دموکراسی و دیکتاتوری؛ آینده جهان چه خواهد شد؟

راشا تودی در ادامه نوشته است: ویروس کرونا باعث طرح این پرسش شده که آیا دموکراسی کارآمدتر است و یا الگوهای استبدادی و اقتدارگرایانه؟ اکنون پرسش درباره ارزش انسانیت و وجود انسان جدی‌تر از قبل مطرح شده است. ما همواره بر این باور بودیم که لیبرال دموکراسی بیشترین توجه را برای حقوق انسان‌ها قائل است و ارزش زیادی برای جان انسان‌ها قائل می‌شود و در مقابل، این فرض وجود داشت که حکومت‌های اقتدارگرا تنها درصدد دستیابی به اهداف ژئوپولیتیک و اقتصادی خود بوده‌اند و ارزشی برای جان انسان‌ها قائل نیستند. تجربه چین در مقابله با کرونا اما خلاف این موضوع را اثبات کرد. اکنون این لیبرال دموکراسی‌ها هستند که در دو راهی انتخاب میان حیات اقتصادی و یا حفظ حیات انسان‌ها از طریق قرنطینه قرار گرفته‌اند. اکنون این رهبران دموکراسی‌های لیبرال هستند که از ایمنی گله‌ای سخن می‌گویند. لیبرال دموکراسی سوئد وضعیت را عادی جلوه می‌دهد تا اقتصاد آن کشور سرپا بماند. این در حالی است که در سال ۱۹۸۹ میلادی، "فرانسیس فوکویاما" نظریه‌پرداز سیاسی آمریکایی از "پایان تاریخ" و پیروزی لیبرال دموکراسی خبر داد. از آن زمان به این سو اما کمتر کشوری حتی در آسیا از الگوی لیبرال دموکراتیک پیروی کرده است. هند علیرغم دموکراتیک بودن لیبرال نیست. همین وضع در مورد ویتنام نیز صدق می‌کند. در ژاپن نیز همانند هندوستان تمایلات اقتدارگرایانه و حکومت تک‌حزبی رو به افزایش است. اکنون در چین حکومت درک کرده که دوام و بقایش در گروی جلب رضایت بیش از ۱.۴ میلیارد نفر شهروند چینی است. در نتیجه، در حکومت‌های اقتدارگرا کسب مشروعیت عمومی از طریق عملکرد صحیح اهمیت دارد. به نظر می‌رسد اکنون این مدل اقتدارگرایانه چینی و تکنوکراتیک سنگاپوری است که در مهار کرونا موفق‌تر از لیبرال دموکراسی‌ها عمل کرده است."

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین