کد خبر: ۶۵۳۱۷۰
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۶

ترامپ به هند و چین چراغ سبز نشان داد

رئیس‌جمهور آمریکا در توییتی نوشت آمادگی دارد در موضوع مناقشه مرزی میان چین و هند به عنوان میانجیگر عمل کند.
ترامپ به هند و چین چراغ سبز نشان داد
آفتاب‌‌نیوز :

ترامپ نوشت: به هند و چین اطلاع داده‌ایم که ایالات متحده آمادگی و تمایل دارد و همچنین قادر است در خصوص ادامه نزاع مرزی میان دو طرف میانجیگری یا داوری کند.

این در حالی است که «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز چهارشنبه گفت وضعیت مرزهای این کشور با هند تحت کنترل است و اختلافات از طریق گفت‌وگو قابل حل هستند.

وی افزود: «ما این توانایی را داریم که مسائل را به شکلی مناسب از طریق گفت‌وگو و رایزنی حل و فصل کنیم».

بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند آمریکا همیشه به حفظ تنش میان هند و چین علاقمند بوده است. «آندره ولودین»، کارشناس انستیتوی اقتصادجهانی و روابط بین‌الملل آکادمی علوم روسیه معتقد است این یکی از ابزارهای واشنگتن برای اجرای استراتژی هند-اقیانوسیه است که یکی از اهدافش تقویت نفوذ در آسیای جنوبی است.

رئیس‌جمهور آمریکا در حالی مسئله میانجیگری را مطرح کرده که این روزها به دلیل دخالت در مسائل داخلی چین در ارتباط با هنگ‌کنگ، وارد دوره تازه‌ای از تنش‌ها با پکن شده است.

وزارت خارجه چین در واکنش به اظهارات ترامپ مبنی بر اینکه واشنگتن به لایحه امنیت ملی هنگ کنگ پاسخی محکم می‌دهد، اعلام کرد پکن اقدام لازم برای مقابله با مداخلات خارجی در مسئله لایحه امنیتی هنگ‌کنگ را انجام خواهد داد.

دونالد ترامپ روز گذشته (سه‌شنبه)، از اتخاذ تدابیر محکم واشنگتن علیه پکن به دلیل پیشنهاد لایحه امنیت ملی چین در هنگ‌کنگ تا پایان هفته جاری خبر داد.

در کنفرانس خبری روز سه‌شنبه، دونالد ترامپ در پاسخ به این پرسش که آیا قصد دارد به دلیل اقدامات چین در هنگ کنگ، تحریم‌هایی علیه چین اعمال کند، گفت: «ما الان در حال انجام کارهایی هستیم. فکر می‌کنم شما آنها را جالب خواهید دانست. در روزهای آینده درباره آنها حرف خواهم زد.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین