کد خبر: ۶۵۳۲۰۴
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۹

آمریکا معافیت‌های هسته‌ای ایران را تمدید نخواهد کرد

یک روزنامه آمریکایی گفته دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد معافیت‌های صادر شده برای همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران را تمدید نکند.
آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه واشنگتن‌پست امروز چهارشنبه به استناد مقام‌های آمریکایی و برخی اسناد گزارش داد دولت ترامپ قصد دارد به سیاست صدور معافیت‌های تحریمی برای روسیه، چین و شرکت‌های اروپایی جهت همکاری با برنامه هسته‌ای ایران پایان دهد.

واشنگتن‌پست نوشته کارشناسان می‌گویند صدور این معافیت‌ها انگیزه تهران برای افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم را کاهش داده و پنجره‌ای ارزشمند برای کسب اطلاعات درباره برنامه هسته‌ای این کشور به شمار می‌رفت.

آمریکا معافیت‌های هسته‌ای ایران را تمدید نخواهد کرد

با وجود این، «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا و گروهی از سناتور‌های جمهوری‌خواه به رهبری «تام کاتن» در راستای اعمال فشار علیه ایران و همچنین از بین بردن بخش‌های باقی‌مانده از توافق هسته‌ای حاصل‌شده با ایران در سال ۲۰۱۵، به دنبال حذف این معافیت‌ها بودند.

در یک یادداشت داخلی وزارت خارجه آمریکا آمده است: «پامپئو صدور معافیت‌های تحریمی برای پروژه‌های هسته‌ای مرتبط با برجام در ایران را متوقف خواهد کرد.»

واشنگتن‌پست نوشته دولت ترامپ معافیت‌های تحریمی ناظر بر همکاری‌های بین‌المللی برای بازطراحی رآکتور آب سنگین اراک، تأمین اورانیوم غنی‌شده برای رآکتور تحقیقاتی تهران و انتقال سوخت مصرف‌شده و پسماند رآکتور هسته‌ای را تمدید نخواهد کرد.

طبق گزارش واشنگتن‌پست، دولت ترامپ معافیت جداگانه‌ای که قبل از حصول برجام صادر می‌شده و مربوط به همکاری‌های بین‌المللی در نیروگاه اتمی بوشهر است را به مدت ۹۰ روز تمدید خواهد کرد. در یادداشت وزارت خارجه آمریکا هدف از این اقدام، «اطمینان از ایمنی عملیات‌ها در این تأسیسات» عنوان شده است.

همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران، یکی از بند‌های توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با گروه ۱+۵ است. بر این اساس، دولت وقت آمریکا معافیت‌هایی را برای برخی از تحریم‌های یکجانبه مربوط به صادرات اقلام قابل استفاده در برنامه هسته‌ای به ایران، صادر کرد.

دولت کنونی آمریکا علی‌رغم خروج از برجام نزدیک به ۱۸ ماه پیش همکاری‌های هسته‌ای میان ایران و اعضای باقی‌مانده در برجام را از شمول تحریم‌ها معاف کرد.

چندی پیش نمایندگان مجلس سنای آمریکا طرحی را ارائه کرده بودند که خواستار اتمام معافیت‌هایی است که اجازه همکاری‌های بین‌المللی با برنامه هسته‌ای ایران در رآکتور اراک، تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم در فردو و رآکتور تحقیقاتی تهران را می‌داد. دولت ترامپ آخرین بار چند ماه پیش این معافیت‌ها را تمدید کرد.

آمریکا چند ماه قبل‌تر برخی از این معافیت‌ها، از جمله معافیت از تحریم خرید آب سنگین و اورانیوم با غنای پایین از ایران را لغو کرده بود. ایران اعلام کرده دیگر به سقف‌های تعیین‌شده در برجام برای ذخایر این دو فرآورده، پایبند نخواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین