کد خبر: ۶۵۳۳۱۸
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۸

مدار مغزی مرتبط با استرس شناسایی شد

محققان دانشگاه ییل با استفاده از فناوری‌های جدید تصویربرداری توانستند مدار مغزی مسئول احساس استرس را شناسایی کنند.
آفتاب‌‌نیوز :

در طول چند دهه اخیر، تحقیقات متعددی در رابطه با مکانیزم‌های فیزیولوژیکی مرتبط با استرس انجام گرفته است و اطلاعات قابل توجهی در رابطه با واکنش فیزیکی ارگانیسم‌ها نسبت به استرس و همچنین نحوه ایجاد این واکنش‌ها توسط مغز انسان به دست آمده است، اما در رابطه با نحوه ایجاد حس عینی استرس توسط مغز اطلاعات چندانی در دست نیست. اکنون محققان توانستند شبکه‌های نورونی که موجب تحریک حس استرس می‌شوند را به طور دقیق شناسایی کنند.

در این تحقیقات نحوه تعامل هیپوکامپ با سایر بخش‌های مغز در مواجهه با یک عامل استرس‌زا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای این منظور محققان عکس‌هایی با موضوعات آرامش‌بخش و استرس‌زا را به گروهی از داوطلبان نشان داده و از عملکرد مغز آن‌ها تصویر برداری کردند. در نتیجه این آزمایش مشخص شد هرچه یک شخص در رابطه با یک موضوع خاص، استرس بیشتری احساس کند، ارتباطات نورونی بین هیپوکامپ و هیپوتالاموس، فعال‌تر می‌شود. همچنین هرچه میزان استرسی که شخص در رابطه با یک موضوع خاص احساس می‌کند کمتر باشد، ارتباطات نورونی بین هیپوکامپ و قشر خلفی جانبی پیش‌پیشانی، فعال‌تر می‌شوند.

علاوه بر این محققان با اندازه‌گیری ارتباطات نورونی هیپوکامپ با این بخش‌های مغز، توانستند ایجاد حس استرس را پیش از وقوع آن در مغز شخص پیش‌بینی کنند.

به اعتقاد محققان نتایج این تحقیقات زمینه را برای توسعه روش‌های درمانی جدید به منظور تغییر میزان فعالیت مغزی در اشخاص مبتلا به اختلالات روانی فراهم می‌کند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین