کد خبر: ۶۵۳۳۷۸
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹

اندازه‌گیری "لیتیوم" خون تنها با یک دستگاه کاغذی!

پژوهشگران "دانشگاه هوکایدو" (Hokkaido University) ژاپن در مطالعه اخیرشان موفق به توسعه یک دستگاه مبتنی بر کاغذ (Paper Device) شده‌اند که به سرعت سطح لیتیوم خون را اندازه‌گیری می‌کند.
اندازه‌گیری
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از مدگجت، محققان ژاپنی یک دستگاه مراقبتی مبتنی بر کاغذ ایجاد کرده‌اند که می‌تواند سطح لیتیوم خون را اندازه‌گیری کند. این دستگاه می‌تواند به بیماران مبتلا به اختلال دو قطبی کمک کند تا میزان لیتیوم خون خود را ردیابی کنند.

لیتیوم کربنات برای درمان اختلال دوقطبی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما باید با دقت مصرف شود؛ زیرا دامنه غلظتی که در آن دارو از نظر درمانی فعال است، به دامنه سمی آن نزدیک است. این بدان معنی است که بیماران برای اطمینان از این موضوع که دوز زیادی از این دارو را مصرف نمی‌کنند، می‌بایست به طور منظم آزمایش خون انجام دهند.

در حال حاضر پزشکان برای انجام این آزمایش خون نیاز به نمونه‌های زیادی از خون هر فرد دارند و تجهیزاتی که برای انجام آزمایش به کار می‌روند نیز گران هستند و همه آزمایشگاه‌ها نیز نمی‌توانند این آزمایش را انجام دهند.

اندازه‌گیری

 

برای حل این مسئله، محققان ژاپنی یک دستگاه مبتنی بر کاغذ ارزان قیمت برای تشخیص لیتیوم خون ایجاد کرده‌اند که می‌تواند در مطب پزشک یا حتی در خانه توسط بیمار استفاده شود. دستگاه مذکور به چند قطره خون برای اندازه‌گیری لیتیوم خون نیاز دارد و از دو واحد تشکیل شده است. محققان با پوشاندن یک جوهر آبگریز بر روی کاغذ لکه‌دار پنبه‌ای با خلوص بالا که دستگاه از آن ساخته شده است، سطحی را ایجاد کردند که به راحتی خون را جذب می‌کند و کار را برای کاربر راحت‌تر می‌کند. هنگامی که قطره خون به سطح اضافه می‌شود، فقط یک دقیقه طول می‌کشد تا دستگاه نتیجه را نشان دهد. از یک دوربین دیجیتال معمولی نیز می‌توان برای تصویربرداری از تغییر رنگ خون استفاده کرد که سپس آن تصویر توسط پزشک مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد. محققان اظهار کرده‌اند که دقت این آزمایش دقیقا همانند انجام آزمایش مذکور در آزمایشگاه‌های مجهز است.

"مانابو توکشی" (Manabu Tokeshi)، محقق این مطالعه گفت: این وسیله یک روش جایگزین را برای نظارت منظم بر غلظت یون لیتیوم بیماران مبتلا به اختلال دو قطبی فراهم می‌کند. امیدواریم در آینده یک برنامه مناسب برای گوشی‌های هوشمند نیز برای تجزیه و تحلیل تصویر خون تهیه کنیم تا خود بیماران بتوانند غلظت یون لیتیوم موجود در خون را بررسی کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین