کد خبر: ۶۵۳۴۵۷
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۲
رییس جمهور در تماس تلفنی با وزرای نیرو، بهداشت و آموزش و پرورش مطرح کرد

آب خوزستان، آمار کرونا و انعطاف آموزشی

بعدازظهر روز جمعه رییس‌جمهوری نیز روند حل مشکلات آب غیزانیه را در گفت‌وگویی تلفنی پیگیری کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

استاندار خوزستان که این روز‌ها به واسطه برگزاری دادگاه فساد اقتصادی مدیرعامل شرکت نیشکر هفت‌تپه، حواشی زیادی حول محور فعالیت اقتصادی او و خانواده‌اش وجود دارد، روز پنجشنبه خبر داده بود که رهبری در پی اعتراض مردم غیزانیه با برداشت ۵۰ میلیون یورو از صندوق ذخیره ارزی برای حل مشکل آب و فاضلاب خوزستان موافقت کرده اند. آن هم درحالی که در ادامه این خبر با تیتر موافقت رهبری با برداشت ۱۰۰ میلیون یورویی تکمیل شد تا مشخص شود، مبلغ مورد اشاره استاندار خوزستان صرفا مربوط به سال جاری بوده و قرار است ۵۰ میلیون یورو نیز در سال آینده به این منظور برداشت شود.

در همین راستا بعدازظهر روز جمعه رییس‌جمهوری نیز روند حل مشکلات آب غیزانیه را در گفت‌وگویی تلفنی پیگیری کرد. آن طور که پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد ریاست‌جمهوری خبر داده، حسن روحانی با اشاره به دستورات قبلی که از لحظه بروز مشکل آب برای مردم منطقه غیزانیه اهواز به وزیر نیرو و استاندار خوزستان داده بود، بار دیگر به وزیر نیرو دستور داد، حل کامل و سریع مشکل آب منطقه غیزانیه اهواز را شخصا به صورت مستمر پیگیری کند تا نهایتا تا انتهای خرداد ماه به حل قطعی مشکل منجر شود و برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای باشد که در آینده شاهد بروز چنین مشکلاتی در زمینه تامین آب آشامیدنی در هیچ نقطه‌ای از کشور به ویژه خوزستان نباشیم. حسن روحانی روز جمعه در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر نیرو با اشاره به گزارش وزیر درخصوص برنامه‌ریزی برای افتتاح ۲۵۰ طرح در این حوزه به ارزش ۵۰ هزار میلیارد تومان در سراسر کشور با قدردانی از تلاش‌های انجام شده از سوی وزارت نیرو در مورد طرح‌های آب و برق کشور بر برنامه‌ریزی برای سرعت عمل بیشتر در به بهره‌برداری رسیدن این پروژه‌ها تاکید کرد.

آب خوزستان، آمار کرونا و انعطاف آموزشی

سفر‌های برون شهری و افزایش کرونا

رییس‌جمهوری همچنین دیروز با سعید نمکی، وزیر بهداشت در مورد روند مدیریتی کووید-۱۹ گفت‌وگویی تلفنی داشت و بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی در سراسر کشور تاکید کرد. حسن روحانی پس از استماع گزارش وزیر بهداشت و در پاسخ به نگرانی او درخصوص افزایش رشد تعداد مبتلایان پس از انجام سفر‌های بین‌شهری در تعطیلات عید فطر و نگرانی از این بابت با توجه به در پیش بودن تعطیلات تابستانی تاکید کرد: «وزارت بهداشت با همکاری وزارت کشور و صداوسیما برای اطلاع‌رسانی مردم و دادن هشدار‌های لازم درخصوص پرهیز از سفر‌های غیرضرور که منجر به انتقال ویروس می‌شود، اقدامات لازم را انجام دهند.»

روحانی در ادامه با بیان اینکه در شرایط فعلی همچنان ناگزیر به زندگی و همزیستی همراه با کرونا هستیم از همه مردم کشور خواست همچنان رعایت کامل و با دقت پروتکل‌های بهداشتی را در دستورکار قرار دهند تا احیانا با اوج گیری دوباره بیماری به خاطر عدم اصول بهداشتی، ناچار به بازگرداندن برخی محدودیت‌ها نشویم که آثار و تبعات زیان‌باری برای زندگی اجتماعی و اقتصاد به همراه خواهد داشت. سعید نمکی، وزیر بهداشت در گفتگو با رییس‌جمهوری ضمن ارایه گزارش کاملی از روند مقابله با بیماری در کشور همچنین اقدامات انجام شده برای مهار رشد تعداد مبتلایان در برخی استان‌ها و شهر‌ها نسبت به افزایش انتقال ویروس به خاطر انجام سفر‌های بین‌شهری از سوی مردم ابراز نگرانی کرد. رییس‌جمهوری همچنین در گفت‌وگوی تلفنی با محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش دستور داد با همکاری وزارت بهداشت پروتکل‌های بهداشتی در مراکز آموزشی برای برگزاری امتحانات حضوری در برخی مقاطع تحصیلی به گونه‌ای رعایت شود که دانش‌آموزان و والدین آن‌ها دغدغه و نگرانی نداشته باشند و در این خصوص انعطاف‌های لازم برای نگرانی آنان رعایت شود.

هر پنجشنبه یک افتتاح

۴ پروژه زیرساختی حوزه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به ارزش ۲ هزار و ۲۸۰ میلیارد تومان روز پنجشنبه با دستور حسن روحانی، رییس‌جمهوری رونمایی شد و به بهره‌برداری رسید. رییس‌جمهوری در این مراسم با یادآوری «هر پنجشنبه یک افتتاح بزرگ» سخن خود را با اقتصاد سنتی و دیجیتال آغاز کرد و گفت که فرآیند رسیدن از اقتصاد سنتی به اقتصاد دیجیتال در همه زمینه‌ها باید طی شود. او با تاکید بر روز‌های اوج کرونا و زمانی که توصیه می‌شد مردم کمتر به فروشگاه‌ها مراجعه کنند، نشان داده شد که شرکت‌های دیجیتالی می‌توانند حرکت بسیار بزرگی را در جامعه به وجود بیاورد، حرکت‌های بزرگی که در همه ابعاد و بخش‌های جامعه از «الکترونیکی شدن پرونده‌های پزشکی افراد» تا «آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها» شاهد آن هستیم و اگر «زیرساخت‌های لازم» وجود نداشت، میسر نبود. او حتی دیجیتالی شدن در حوزه سیاست و جریان انتخابات را نیز گامی موثر دانست و گفت که امروز مردم از طریق «موبایل هوشمند» انتخاب می‌کنند. رییس‌جمهوری به برگزاری انتخابات الکترونیکی نیز اشاره کرد و گفت به رغم آمادگی دولت برای برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی هماهنگی لازم میان وزارت کشور و شورای نگهبان حاصل نشد. او توضیح داد با توجه به شرایط کرونا که پایان مشخصی ندارد باید به این سمت رفت و تشریح کرد «رای‌دهنده که رای‌اش مخفی است، لازم نیست ببیند، اما نوع رأی را روی کاندیدا‌ها آنلاین ببینند.... مردم می‌توانند آنلاین ببینند و تمام مسائلی که اینجا اشتباه شد و آنجا دخالت شد و آنجا تقلب شد، همه این‌ها از بین می‌رود و مردم می‌بینند که هیچ دستی هم دخالت ندارد؛ مردم رأی می‌دهند و رأی‌شان هم مشخص است.» به گفته روحانی مبارزه با فساد و شفافیت نیز با تکیه بر فضای دیجیتال میسر می‌شود.

آمار به روایت روحانی

رییس‌جمهوری در بخشی از سخنرانی خود در مورد فضای دیجیتالی، آمار و ارقامی ارایه و تاکید کرد که در این چند سال ضریب نفوذ اینترنت به حدود ۴ برابر یعنی از حدود ۲۷ درصد به ۹۰ و خرده‌ای درصد رسیده که به تبع آن اقتصاد دیجیتالی از ۱.۵ درصد به ۴ و خرده‌ای درصد افزایش یافته است. ضمن اینکه به گفته روحانی «اساسا این فضای اینترنتی و فضای مجازی، شرایط کشور را متحول کرده یعنی سبک زندگی و رابطه زندگی را تغییر داده است.... نمی‌توان به بهانه سوءاستفاده این فضا را محدود و این روند را در کشور متوقف کنیم. یعنی نمی‌توانیم بگوییم در کشور، چون از این فضا ممکن است یک کسی سوءاستفاده کند پس کلا این فضا را تعطیل یا محدود کنیم.»

رییس‌جمهوری در پایان بر «دولت الکترونیک» تاکید کرد و گفت: «دولت الکترونیک و فضای باز ارتباطات و فضای مجازی ارزان و امن و قابل اعتماد برای مردم بسیار مهم است. امروز مردم ارتباطات، سخن گفتن، سفارش دادن، صله رحم، انفاق‌شان، پرداخت قبوض آب و برق و دریافت حساب‌های بانکی‌شان همه آمده در این فضا؛ یعنی این فضا، فضای بزرگی است که می‌تواند خدمات را انجام دهد و در این شرایط ویروسی و کرونایی خیلی می‌تواند به کشور کمک کند. هر چه فضا بازتر باشد، بیشتر یاری و کمک می‌کند.» او همچنین خبر داد: «شورای عالی فضای مجازی تصمیمات بسیار مهمی گرفته است. شبکه ملی اطلاعات به آن مفهومی که بتواند نیاز‌های جامعه را برطرف کند بسیار اهمیت دارد که روز به روز و فاز به فاز در حال تکمیل شدن است و به پیش می‌رود و این خودکفایی هم بسیار مهم است.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین