کد خبر: ۶۵۳۵۱۲
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷

ضرر ۲۰ میلیاردی پرسپولیس در صورت قهرمانی!

در روزهایی که مدیران پرسپپولیس بیشترین تمرکز خود را در کنار دعواها و کنایه‌های درون باشگاهی به تامین منابع مالی و پرداخت مطالبات و بدهی‌های خارجی قرار داده‌اند، قهرمانی امسال آنها را زیر دین حدود ۲۰ میلیاردی خواهد برد.
ضرر ۲۰ میلیاردی پرسپولیس در صورت قهرمانی!
آفتاب‌‌نیوز :

«اینجا فوتبال ایران است؛ ۱۹ سال بعد از این که پسوند حرفه‌ای روی خود گذاشته و هنوز هم زیان‌ده و بدون درآمدزایی محسوب می‌شود. در گیر و دار شروع دوباره لیگ برتر بعد از تعطیلی نزدیک به هفتاد و اندی روزه و در شرایطی که خیلی از تیم‌ها با بیانیه‌نویسی و اعتراضات خود به دنبال تعطیلی مسابقات این فصل هستند، پرسپولیس و یحیی گل‌محمدی مصمم‌تر از گذشته تمرینات خود را دنبال می‌کنند تا به پوکر قهرمانی دست یابند؛ قهرمانی‌ زیان‌دِه برای مدیران این باشگاه!

فاصله ۱۰ امتیازی آنها در صدر جدول بزرگ‌ترین امیدواری را برای هواداران‌شان شکل داده تا سرخ‌ها برای چهارمین بار پیاپی بتوانند سکوی قهرمانی را به قرق خود در آورده و سرود قهرمانی سر دهند. اما جالب است بدانید در روزهایی که مدیران تیم بیشترین تمرکز خود را در کنار دعواها و کنایه‌های درون باشگاهی به تامین منابع مالی و پرداخت مطالبات و بدهی‌های خارجی قرار داده‌اند، این قهرمانی آنها را زیر دین حدود ۲۰ میلیاردی خواهد برد.

«آپشن» این کلمه برای بازیکنان و مربیان در فوتبال ایرانی شیرینی غیر قابل وصفی دارد؛ به طوری که اگر با آنها بالاترین سقف قرارداد بسته شود اما حرفی از آپشن به میان نیاید انگار توهین بزرگی صورت گرفته است!

آپشن‌ها در پرسپولیس اما طی سالیان اخیر شرایط عجیبی به خود گرفته‌اند؛ درست از زمان محرومیت نقل و انتقالاتی سرخ‌ها، حمیدرضا گرشاسبی دست به اقدامی زد که در آن مقطع نزدیکانش از این موضوع به خودکشی توصیف می‌کردند. گرشاسبی اما خوش‌شانس بود که صعود به فینال آسیا یک منبع مالی مناسب در اختیار آنها قرار داد تا بتوانند بخش اعظمی از تعهدشان را به سرانجام برسانند.

مدیرعامل اسبق سرخ‌ها برای این که در روزهای محرومیت بتواند کادر فنی و خصوصا بازیکنان تیمش را حفظ کند برای آنها آپشن‌ها و بندهای قراردادی منحصربفردی در نظر گرفت که اکنون نیز تداوم یافته و در صورتی که در این فصل منتهی به قهرمانی‌شان شود هزینه حدود ۲۰ میلیاردی روی دوش باشگاه خواهد گذاشت.

۱۵درصد افزایش پرداختی برای قهرمانی

مهم‌ترین آپشن قراردادی برای بازیکنان ۱۵ درصد پرداختی اضافه در صورت قهرمانی است. این آپشن درباره صعود از آسیا و جام حذفی هم البته وجود دارد که خوشبختانه این بازی‌ها در شرایط فعلی به تعویق افتاده تا نگرانی مالی دیگری برای سرخ‌ها از این جهت به وجود نیاید.

اکنون به طور کلی اگر باشگاه پرسپولیس با بودجه قراردادی ۸۰ میلیاردی با بازیکنان مواجه باشد، افزایش ۱۵ درصدی آن باعث خواهد شد تا آنها مجبور به تامین ۱۲ میلیارد دیگر برای پرداختی آپشن‌ها نیز باشند.

آپشن‌های فردی

بخش بعدی آپشن‌های فردی برای بازیکنان است. آپشن‌ها و متمم قراردادهایی که از دستیابی به آقای گلی تا تعداد پاس گل و کلین‌شیت و در نهایت بند مربوط به «رضایت سرمربی» خواهد بود.

بازیکنان معمولا به بند رضایت مربی کاملا امیدوار هستند و آن را دست به نقد می‌دانند تا همیشه در متمم قراردادشان به آنها چشمک بزند؛ چرا که کمتر پیش می‌آید سرمربی از شاگردش ابراز نارضایتی کند و او را از این بند محروم سازد. این بند به طور حداقلی بین ۷۰ میلیون تا ۱۵۰ میلیون برای بازیکنان در نظر گرفته می‌شود تا به صورت میانگین یک‌ونیم میلیارد دیگر روی دست باشگاه بگذارد.

بندهای دیگر در صورت پایان فصل

همان طور که گفته شد این بندهای قابل توجه در قرارداد محسوب می‌شود که نه در پرسپولیس که قطعا در بسیاری از تیم‌ها وجود دارد اما اکنون در جمع سرخ‌ها با توجه به اختلاف امتیازی و شانس بالای آنها برای قهرمانی در شرایط نقد شدن قرار دارد تا بار مالی بزرگ‌تری روی دوش مدیران تیم قرار دهد. البته همان طور که گفته شد بندهای دیگری به صورت متمم و آپشن در قرارداد وجود دارد که با پایان فصل آزاد خواهد شد که از جمله آن علاوه بر موارد اشاره شده بالا، می‌توان به تعداد بازی‌های فصل و حداقل ۷۰ درصد حضور در بازی‌ها، ملی‌پوش شدن و ... نیز برای دریافتی چند درصدی بیشتر اشاره کرد.

با تمام این اوصاف اکنون باشگاه پرسپولیس که مدعی اصلی ادامه لیگ برتر محسوب می‌شود، شاید تنها به یک قهرمانی بدون درآمدزایی مناسب دیگر دست یابد و از سوی دیگر با دیون پرداختی ۲۰ میلیاردی نیز مواجه خواهد شد. از سوی دیگر بر خلاف گذشته، این روزها دستیابی به جام حداقل برای مدیران به منزله محکم شدن جایگاه‌شان نیست و در طول چهار سال اخیر هم طاهری و گرشاسبی و حتی عرب نیز بعد از رسیدن به قهرمانی‌ها از سمت خود کنار رفتند یا کنار گذاشته شدند.

اکنون باید دید در روزهایی که بار دیگر با اوج گیری شایعات مربوط به افزایش نفرات کرونایی در تیم‌ها، گمانه‌زنی درباره ادامه لیگ نیز افزایش یافته، مدیران تیم برای تامین بودجه بزرگی که روی دوش‌شان خواهد افتاد چه برنامه‌ای خواهند داشت.»

منبع: ورزش سه
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین