کد خبر: ۶۵۳۵۷۶
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۸

اتحادیه اروپا: آمریکا درباره قطع روابطش با سازمان جهانی بهداشت تجدیدنظر کند

روسای کمیسیون اروپا و هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز شنبه (۱۰ خرداد) با صدور بیانیه‌ای مشترک بر لزوم تلاش جمعی در خصوص مقابله با شیوع ویروس کرونا تاکید و از دولت آمریکا خواستند تا درباره قطع روابط خود با سازمان جهانی بهداشت تجدید نظر کند.
آفتاب‌‌نیوز :

«اورسولا فون درلاین» و «جوسپ بورل» در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا منتشر شده نوشته اند: در حالی که جهان مشغول مبارزه با شیوع کووید-۱۹ است، وظیفه اصلی همه حفظ جان افراد و مهار این بیماری است. از این منظر اتحادیه اروپا به حمایت از سازمان جهانی بهداشت ادامه داده و در این زمینه کمک‌های مالی نیز ارائه کرده است.

آنها به کنایه از اقدام آمریکا، ارزیابی واکنش جهانی برای مقابله با این ویروس را اقدامی ضروری خواندند که باید از آن درس گرفت. این دو مقام اروپایی تصریح کردند که ارزیابی عملکرد جمعی در سطح بین‌المللی راهکاری ضروری برای تقویت امنیت بهداشت جهانی است.

اتحادیه اروپا: آمریکا درباره قطع روابطش با سازمان جهانی بهداشت تجدیدنظر کند

بورل و فون درلاین با بیان اینکه همکاری‌ جهانی و همبستگی برپایه رویکرد چندجانبه‌گرایی تنها راه حل موثر برای غلبه بر کروناست تصریح کردند: سازمان جهانی بهداشت باید قادر باشد تا رهبری بین المللی را در رابطه با بیماری‌های همه‌گیر، اکنون و در آینده هدایت کند.

پیش از این آلمان هم با انتقاد از تصمیم آمریکا برای قطع روابط با سازمان جهانی بهداشت، این اقدام را «مایوس کننده» و پسرفتی برای بهداشت جهانی خواند.

« ینس اسپان » وزیر بهداشت آلمان امروز(شنبه ۱۰ خردادماه) در سه توئیت انگلیسی، فرانسوی و آلمانی نوشت: تغییر سازمان جهانی بهداشت نیازمند انجام اصلاحات است.
وی افزود: اتحادیه اروپا باید نقش برجسته‌ای ایفا کرده و تعهدات مالی خود را افزایش دهد.

به گفته اسپان، اقدام یادشده، یکی از اولویت‌های آلمان از اول ژوئیه(۱۰ تیرماه) خواهد بود که ریاست چرخشی اتحادیه را بر عهده گیرد.

ترامپ جمعه گذشته( ۹ خرداد) در نشست خبری با اعلام خروج رسمی آمریکا از سازمان جهانی بهداشت گفت: از آنجا که آنها نتوانسته‌اند اصلاحات لازم را انجام دهند، ما امروز روابط خود با سازمان جهانی بهداشت را پایان خواهیم داد.

او پیشتر گفته بود، سازمان جهانی بهداشت در انجام وظیفه خود در واکنش به شیوع ویروس کرونا ناکام بوده است.

ترامپ، این سازمان وابسته به سازمان ملل را به جانبداری از چین متهم کرد و گفت: این سازمان واقعیت را درباره آنچه که در مرکز شیوع ویروس کرونا در شهر ووهان در چین روی داده، بیان نکرده است.

او مدعی است که سازمان جهانی بهداشت اطلاعات نادرستی درخصوص ویروس کرونا منتشر کرده و با اقدام آمریکا در ممنوعیت ورود مسافران از چین مخالفت کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین