کد خبر: ۶۵۳۷۶۱
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۴
خوزستان به پایگاه اطفای حریقی نیاز دارد که مجهز به هواپیمای آب‌پاش باشد

اختلاف دو نفر، آتش به خائیز انداخت| بعد از ۲۰۰ بار تماس با تهران، بالگرد به خائیز اعزام شد

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان گفت: آتش‌سوزی در خائیز بهبهان به دلیل اختلاف بین دو نفر رخ داده است؛ دو نفر اختلاف داشتند و آتش را ایجاد کردند و آتش به جنگل سرایت کرده است؛ دو نفر در این زمینه شناسایی شده‌اند و تحت تعقیب هستند.
آفتاب‌‌نیوز :

کوروش کیانی در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران خوزستان با موضوع پیشگیری، آمادگی و مقابله با حریق که امروز (۱۱ خردادماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: سطح بیشه‌زارها و جنگل‌های طبیعی دست‌کاشت خوزستان، یک میلیون هکتار و مراتع ۲.۵ میلیون هکتار است و با توجه به بارندگی‌ها، وضعیت پوشش گیاهی بسیار متراکم شده است.

وی با اشاره به بررسی حریق‌های رخ داده از سال ۹۲ تا ۹۸، افزود: در سال ۹۸ به دلیل بارندگی، وضعیت پوشش گیاهی بسیار متراکم بود و در سال ۹۹ نیز به همین شکل است. بر مبنای تحلیل هفت ساله آتش‌سوزی‌های خوزستان و تعداد فقرات حریق، اقداماتی را برنامه‌ریزی و در همه این مناطق دیده‌بان به کار‌گیری کرده‌ایم.

اختلاف دو نفر، آتش به خائیز انداخت/ بعد از ۲۰۰ بار تماس با تهران، بالگرد به خائیز اعزام شد

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان گفت: امسال به ندرت در مناطق بحرانی که در هفت سال گذشته آتش‌سوزی رخ می‌داد، آتش‌سوزی داشتیم و حریق‌ها حتی در مناطقی رخ داده که شاید در ۲۰ سال اخیر اصلا گزارش حریق در این نقاط نداشتیم.

کیانی با اشاره به بیشترین بازه زمانی که موارد حریق در خوزستان رخ داده است، گفت: در خوزستان در اردیبهشت، تیر و مرداد بیشترین میزان وقوع حریق را داشته‌ایم. امسال نیز افزایش دما در هفته جاری، این مساله را تشدید کرده است. طبق آنالیز و بررسی علل وقوع حریق در خوزستان، عمدتا این آتش‌سوزی‌ها عامدانه است و در عرصه‌های منابع طبیعی، آتش از مزارع به مراتع سرایت می‌کند. اختلافات عرفی نیز بین ساکنین وجود دارد که به دلیل این اختلافات اقدام به آتش زدن اراضی یکدیگر می‌کنند. برخی افراد سودجو نیز بیشه‌زارها و اراضی جنگلی را آتش می‌زنند. نقشه تراکم و شدت حریق در خوزستان را از اسفندماه آماده و مناطق بحرانی را شناسایی کرده‌ایم و برای همه آن‌ها برنامه تنظیم شده و با جوامع محلی قرارداد منعقد شده است.

وی در مورد آتش‌سوزی‌های امسال اظهار کرد: تعداد حریق‌هایی که کنترل آن سخت بوده، کم بوده است و وقوع برخی حریق‌ها شاید به گوش مسئولین نرسد و به محض وقوع، خاموش می‌شوند.  امسال تا قبل از وقوع آتش‌سوزی در خائیز و خسرج، ۱۱ فقره حریق داشتیم و در این حریق‌ها ۱۱۳ هکتار در آتش سوخت. ۷۰ درصد از این مساحت در مراتع و ۳۰ درصد در جنگل‌های دست‌کاشت بوده است. در تعداد فقرات آتش‌سوزی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱۵ درصد و در مساحت دچار حریق نیز ۲۵ درصد کاهش داشته‌ایم.

وی با اشاره به تدوین طرح جامع پیشگیری از اطفای حریق، گفت: در مناطق مختلف متناسب با هر شهرستان، تجهیزات و امکانات مناسبی نیاز داریم که فراهم کردن این تجهیزات سخت است. در این زمینه کمیته حفاظت از شهرستان باید تجهیزات مورد نیاز را با همکاری دستگاه‌ها فراهم کند. حدود ۲۵ دستگاه اطفای حریق در خوزستان داریم که این تعداد بسیار کم است و به هر شهرستان یک دستگاه اطفای حریق هم نمی‌رسد. با این تجهیزات محدود، کار بسیار سخت است و با کمبود شدید نیروی انسانی نیز مواجه هستیم. برخی از نیروهای ما به کرونا مبتلا شده‌اند. تعدادی نیز بیماری زمینه‌ای دارند و نمی‌توانند به ما کمک کنند و تعدادی هم نیروهای زن هستند که در اطفای حریق نمی‌توانند کمک کنند و همه این‌ موارد، عوامل محدودکننده هستند.

وی با اشاره به علت وقوع آتش‌سوزی در خائیز، گفت: آتش‌سوزی در خائیز بهبهان به دلیل اختلاف بین دو نفر رخ داده است؛ دو نفر اختلاف داشتند و آتش را ایجاد کردند و آتش به جنگل سرایت کرده است؛ دو نفر در این زمینه شناسایی شده‌اند و تحت تعقیب هستند.

بعد از ۲۰۰ بار تماس با تهران، بالگرد به خائیز اعزام شد

همچنین مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با بیان اینکه در پی آتش‌سوزی‌های اخیر بیش از ۲۰۰ تماس با تهران داشتیم تا توانستیم بالگرد به خائیز اعزام کنیم، گفت: خوزستان به پایگاه اطفای حریقی نیاز دارد که مجهز به هواپیمای آب‌پاش باشد و بتوانیم در مهار حریق صنعتی و سایر حریق‌ها از آن استفاده کنیم اما این نیاز، تاکنون محقق نشده است.

کیامرث حاجی‌زاده در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران خوزستان با موضوع پیشگیری، آمادگی و مقابله با حریق که امروز (۱۱ خردادماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: ۵۰ درصد آتش‌سوزی‌هایی که در سال‌های ۹۶ و ۹۷ در کشور رخ می‌داد، متعلق به خوزستان بود اما بارندگی مطلوب در سال ۹۸ باعث شد که آتش‌سوزی‌ها کاهش یابد. امسال نیز تعداد فقرات آتش‌سوزی کاهشی بوده است اما آن چیزی که اهمیت دارد میزان وسعت عرصه‌های حریق است.

وی با اشاره به سرایت آتش به جنگل‌ها و مراتع در پی آتش زدن مزارع توسط کشاورزان، افزود: در این زمینه باید آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی درست انجام شود و در زمان وقوع حوادث، آمادگی، کنترل و مقابله به موقع بسیار اهمیت دارد با این وجود، فرهنگ مدیریت ما در کشور و خوزستان با پیشگیری همخوانی ندارد.در سه چهار سال اخیر مسائل خوزستان در زمینه آتش‌سوزی و به ویژه پیشگیری را پیگیری کرده‌ایم. در خوزستان به عنوان قطب صنعت و انرژی کشور، شاهد آتش‌سوزی‌های صنعتی مکرر از جمله آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلی بوده‌ایم. خوزستان جنگل‌های زیادی نیز دارد و با سه استان دیگر همجوار است. با توجه به اینکه خوزستان استان برخورداری است، انتظار می‌رود معین استان‌های همجوار باشد اما این اتفاق نیفتاده است.

وی با اشاره به آتش‌سوزی‌های اخیر در عرصه‌های مختلف جنگلی و منابع طبیعی بیان کرد: در پی این آتش‌سوزی‌ها بیش از ۲۰۰ تماس با تهران داشتیم تا توانستیم بالگرد به خائیز اعزام کنیم اما برای کنترل آتش در خسرج شوش، امکانات خوزستان را بسیج کردیم و خسرج مدیریت شد. خوزستان به پایگاه اطفای حریقی نیاز دارد که مجهز به هواپیمای آب‌پاش باشد و بتوانیم در مهار حریق صنعتی و سایر حریق‌ها از آن استفاده کنیم اما این نیاز، تاکنون محقق نشده است.

وی افزود: مصوبات کشوری و پیگیری‌های لازم انجام شد اما بحث اصلی بحث بین سازمان برنامه و بودجه، سازمان جنگل‌ها و مراتع و سازمان هلی‌کوپتری وزارت دفاع حل نشده است و به دلیل اینکه مطالباتش‌شان به موقع پرداخت نشده، هلی‌کوپتر به موقع عمل نمی‌کند در حالی که این کار به راحتی با همکاری بین بخشی قابل انجام است اما در شرایط فعلی باید وزیر و رئیس جمهور ورود کنند تا بتوانیم دو بالگرد به خائیز اعزام کنیم. طبق قانون ما نمی‌توانیم تقاضای بالگرد کنیم و تنها هماهنگ کننده و پشتیبان هستیم. سه سال است که راه‌اندازی چهار پایگاه اطفای حریق مصوب شده است اما چرا دستگاه‌های متولی این کار را انجام نمی‌دهند؟ در مناطق، مشکل برداشت آب نیز داریم در حالی که این همه اعتبارات وارد بخش‌های مختلف منابع طبیعی شد اما این کار انجام نشده است تا حداقل در زمان آتش‌سوزی از منابع آب برداشت کنیم. تاکنون دو مرتبه فرمانداری‌ها را به وسایل اطفای حریق تجهیز کرده‌ایم و باید این وسایل نگهداری شوند اما برخی جاها این وسایل را از بین برده‌اند.

وی با تاکید بر اطلاع‌رسانی به موقع حوادث از سوی فرمانداران افزود: مدیران بحران شهرستان‌ها باید وقوع آتش را به ما اطلاع دهند تا هماهنگی را انجام دهیم.  اکثر آتش‌سوزی‌های امسال عمدی و به دلیل اختلافات یا آتش زدن مزارع بوده است که در این زمینه باید فرهنگ‌سازی شود.

وی در خصوص استعفای خود نیز گفت: استعفای خود را تقدیم استاندار خوزستان کرده‌ام اما با توجه به بحران‌های فعلی از جمله آتش‌سوزی‌ها در مناطق خوزستان پیگیر هستم و تا زمان مشخص شدن جایگزین بعدی، در اداره‌کل مدیریت بحران حضور دارم و مشغول به خدمت هستم.

اختلاف دو نفر، آتش به خائیز انداخت/ بعد از ۲۰۰ بار تماس با تهران، بالگرد به خائیز اعزام شد

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
0
0
این کوتاهی را میگن کلاسی از دوزدی عقلی.
دوزدی که همیشه جیبی نیست.
پاسخ ها
yashar
| Denmark |
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
۸۰ میلیو ن مدا فع طبیعت در ۲ هفته تر بیت
نشود بلا ی تا زه ای بعد از( گم شدن پو ل با نک ها - ما فیا ی مسکن - تصا حب زوری طبیعت و
کو ه و زمین خو اری - سیل - کرو نا -
بی تر بیتی - تصا دفا ت و قتل ترا فیکی - و و و ) در را ه است - عقل و علم شعا ر نیست فکر و عمل است - فعلا همه پز دکتر مهندس گرفته اند و
در کو چه ها ی با ریک قر ن پنجم گیر کر ده اند
چو ن ادب و معر فت نیست و تقوا و ایما ن هم
شعا ری می شود -
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
0
6
زیاد تاثیر تبلیغاتی نداشته تحویل نگرفته اند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
2
4
مدیران ...آفتاب نیوز باید محاکمه بشند، که اینهمه دروغ ...منتشر می‌کنند.!
بهبهانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
0
2
دونفر, با شفافیت معرفی, تاعبرت, و پیشگیری از تکرار
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
0
2
میگن دیوونه ای سنگ تو چاه میندازه که صد عاقل نمی‌تونند در بیاورند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
همین
ناشناس
|
France
|
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
0
0
چه دلیل بچه گانه ای
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین