کد خبر: ۶۵۳۸۱۲
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۲

کریس مورفی: انتخاب ترامپ ریختن بنزین روی آتش است

سناتور دموکرات آمریکایی با انتقاد از رفتار ترامپ در واکنش به اعتراض‌ها علیه قتل شهروند سیاهپوست به دست پلیس گفت که او به جای بازگرداندن آرامش، آتش را شعله‌ورتر کرد.
کریس مورفی: انتخاب ترامپ ریختن بنزین روی آتش است
آفتاب‌‌نیوز :

«کریس مورفی» سناتور دموکرات آمریکایی بامداد دوشنبه در پیامی توییتری نوشت: رییس جمهوری [ترامپ] امروز فرصت داشت که برای بازگرداندن آرامش به کشور تلاش کند. شاید هیچ یک از گفته‌های او کمکی نمی‌کرد، اما او می‌توانست تلاش کند که حرف‌های التیام‌بخش بزند.

مورفی افزود: [اما] او کاملا وارونه عمل کرد. متاسفانه همانطور که قابل پیش‌بینی بود، او انتخاب کرد تا بنزین روی آتش کشور بریزد.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا از زمان آغاز اعتراضات به قتل «جورج فلوید» شهروند سیاهپوست آمریکایی به دست یک پلیس سفیدپوست، همواره بر سرکوب این اعتراض‌ها و استفاده از نیروهای گارد ملی برای سرکوب مردم تاکید کرده است.

اظهارات و پیام‌های توییتری ترامپ که بیشتر بر آتش خشم مردم می‌افزاید مورد انتقاد بسیاری از شخصیت‌های سیاسی آمریکا قرار گرفته است. «نانسی پلوسی» رییس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا نیز در این باره گفت که رییسان جمهوری پیشین آمریکا چه دموکرات و چه جمهوریخواه «نیروی متحدکننده» در این کشور بودند و «شان این جایگاه را حفظ کردند».

پلوسی رفتار رییسان جمهوری پیشین آمریکا را با ترامپ مقایسه کرد و گفت که توییت‌های او مثل «طعمه‌ای برای منحرف کردن افکار عمومی از ریشه اعتراض‌های کنونی که از قتل جورج فلوید در مینیاپولیس در بازداشت پلیس ناشی شده، عمل می‌کند».

«موریل باوزر» شهردار واشنگتن دی‌سی پایتخت آمریکا نیز از ترامپ انتقاد و تاکید کرد که او مسوول بازگرداندن آرامش به کشور است. باوزر گفت: ترامپ می‌تواند با متوقف کردن پیام‌های تفرقه‌افکنانه خود شروع کند.

«لری هوگان» فرماندار جمهوریخواه ایالت مریلند نیز از ترامپ انتقاد کرد و گفت که اظهارات او تنش‌ها را می‌افزاید و کاملا خلاف چیزی است که از کاخ سفید انتظار می‌رود.

«تیم اسکات» سناتور جمهوریخواه توییت‌ها و اظهارات رییس جمهوری آمریکا را غیرسازنده توصیف کرد و افزود که با ترامپ صحبت کرده و گفته که بهتر است به جای این حرف‌ها روی قتل فلوید که اقدامی جنایت‌کارانه بوده تمرکز کند.

پیام‌های توییتری ترامپ درباره اعتراض‌های اخیر که پس از قتل «جورج فلوید» شهروند سیاهپوست به دست پلیس بروز کرده، انتقادهای بسیاری را برانگیخته است. ترامپ بدون توجه به علت اصلی اعتراض‌ها که نژادپرستی نهادینه شده علیه سیاهپوستان در آمریکا است، خواستار سرکوب این اعتراض‌ها شده است.

رییس جمهوری آمریکا که همواره متهم به برافروختن آتش سفیدبرترپنداری و حمایت از گروه‌های نژادپرست سفید بوده، این اعتراض‌ها را کار آشوب‌طلبان و گروه‌های افراطی چپگرا می‌داند.

او یکشنبه شب در چندین پیام توییتری ضمن حمایت از خشونت گارد ملی این کشور علیه معترضان در شهر مینیاپولیس، تهدید به استفاده از این نیرو برای سرکوب اعتراض‌کنندگان در شهرها و ایالت‌های دیگر کرد.

ترامپ نوشت: به گارد ملی به خاطر کاری که شب گذشته بلافاصله پس از رسیدن به [شهر] مینیاپولیس در ایالت مینه‌سوتا انجام دادند، تبریک می‌گویم. آشوب‌طلبان چپگرای جنبش آنتیفا (ضدفاشیسم) و دیگران به سرعت سرکوب شدند. این کار باید همان شب اول توسط شهردار انجام می‌شد تا هیچ مشکلی پیش نیاید!

رییس جمهوری آمریکا در پیام دیگری افزود: دیگر دموکرات‌هایی که شهرها و ایالت‌ها را اداره می‌کنند باید به سرکوب شب گذشته آشوب‌طلبان چپگرای افراطی در مینیاپولیس نگاه کنند. گارد ملی کاری عالی انجام داد و باید پیش از آنکه دیر شود در ایالت‌های دیگر نیز انجام دهد.

فلوید هفته گذشته (ششم خرداد) در شهر مینیاپولیس ایالت مینه‌سوتا به دست یک افسر سفیدپوست به نام «درک شووین» کشته شد. این افسر پلیس جمعه نهم خرداد ماه پس از بازداشت به قتل درجه سه متهم و سپس با وثیقه ۵۰۰ هزار دلاری آزاد شد.

شهروندان خشمگین آمریکایی با وجود تهدیدهای ترامپ و هشدارهای مقام‌های ایالتی در اعتراض به نژادپرستی و قتل فلوید سیاهپوست، در چند روز اخیر تظاهرات کردند که در برخی شهرها به صحنه‌های اعتراضی و درگیری با نیروهای امنیتی منجر شد.

با آغاز موج جدید اعتراض‌ها در آمریکا، بعضی شهرها قانون منع آمدوشد به اجرا گذاشتند و در برخی مناطق نیز از جمله مینه‌سوتا، جورجیا، اوهایو، کلرادو، یوتا، دنور، کنتاکی و منطقه کلمبیا که شهر واشنگتن مهمترین بخش آن است، درخواست اعزام گارد ملی شد یا این گارد را برای کمک به نیروهای محلی در مقابله با معترضان فعال کردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین